FANDOM

AirbendingEmblem RedLotus

"It's the dawning of a new age, the end of the White Lotus, and soon, the end of the Avatar."
— Zaheer puhuessaan vangitsijoilleen.[1]

Zaheer
Zaheer
Elämäkerta
Muut nimet

Yorru (ollessaan Tuulitemppelisaarella)

Fyysinen esittely
Sukupuoli

Mies

Silmien väri

Oliivinvihreä

Hiusten väri

Musta (harmaantuva ja tyypillisesti ajettu)

Persoonalliset tiedot
Rakkauselämä

P'Li (tyttöystävä; kuollut)

Liittolaiset

P'Li, Ming-Hua, Ghazan, Aiwei (ennen), Unalaq (ennen), Punaisen Lootuksen vartijat

Viholliset

Korra, Valkoisen Lootuksen seura, Tonraq, Tenzin, Sokka, Zuko, Lin Beifong, Desna ja Eska, Kya, Avatar-tiimi, Metalliklaani, Unalaq, Hou-Ting, kansakuntien johtajat, lisää...

Aseet

Ilma, liidokkisauva

Taistelutyyli

Tuulentaitaminen, lentäminen

Ammatti

Rikollinen

Asema
Yhteistyö

Punainen Lootus

Ensiesiintyminen

"A Breath of Fresh Air"

Viimeinen esiintyminen

"Beyond the Wilds"

Alkuperäinen
ääninäyttelijä

Henry Rollins

Zaheer on Punaisen Lootuksen johtaja, itsepuolustuslajien mestari ja anarkisti, joka uskoo vahvasti maailmaan, jossa kaaos on luonnollinen järjestys ja jossa ei ole paikkaa neljälle kansakunnalle, Valkoisen Lootuksen seuralle tai Avatarille. Vuoden 171 jSk Harmonisen lähentymisen kautta hänestä tuli tuulentaitaja, ja luovuttuaan viimeisestäkin maallisesta himostaan hän oppi lentämään, ollen Guru Laghiman jälkeen toinen kyseisen kyvyn oppinut henkilö.[2]

Tavoitteidensa jahtaamisen aikana Zaheer ja hänen kolme rikoskumppaniaan vangittiin. Mutta tultuaan 13 vuotta myöhemmin tuulentaitajaksi, hän pakeni vankilasta ja vapautti myös rikostoverinsa, mukaan lukien tyttöystävänsä P'Lin.[2] Hän ajoi Maan valtakunnan kaaokseen surmaamalla Maan valtiatar Hou-Tingin[3], ja yritti katkaista Avatarin kiertokulun tappamalla Avatar Korran Avatar-tilassa. Yritys kuitenkin epäonnistui, ja Zaheerin kaikki kolme toveria kuolivat.[4]

Historia Muokkaa

Punaiseen Lootukseen liittyminen ja yritys kidnapata Korra Muokkaa

Zaheer liittyi Punaiseen Lootukseen teini-ikäisenä ja sai tietää kaiken Raavasta, Vaatusta sekä Avatar Wanin teoista, joiden hän uskoi horjuttaneen maailman tasapainoa.[5] Nuoruutensa aikana hän tapasi myös tulentaitajan nimeltä P'Li ja pelasti tämän sotavaltiaalta, joka aikoi kouluttaa tästä henkilökohtaisen salamurhaajan. Tämän jälkeen Zaheer suostutteli P'Lin liittymään Punaiseen Lootukseen.[2] Vuonna 158 jSk, Unalaq, toinen Punaisen Lootuksen jäsen, kehitti suunnitelman Korran kidnappaamiseksi, jotta he voisivat opettaa hänelle Punaisen Lootuksen tavat ja käyttää häntä henkiportaalien avaamiseen. Suunnitelma epäonnistui, ja Unalaq peitti oman osallisuutensa kaikkeen,[5] kun taas Zaheer, Ghazan, P'Li ja Ming-Hua kukistettiin ja vangittiin Tenzinin, Tonraqin, Zukon ja Sokkan toimesta. Vaikka Zaheeria ja heidän rikoskumppaneitaan kuulusteltiin vuosia, he eivät suostuneet kertomaan motiiviaan.[6]

171 jSk Muokkaa

Pako vankilasta Muokkaa

Zaheer oli vankeutensa aikana alkanut menettää toivonsa, kunnes huomasi tulleensa Harmonisen lähentymisen vaikutuksesta tuulentaitajaksi. Kaksi viikkoa Harmonisen lähentymisen jälkeen vartijat toivat hänelle kulhollisen riisiä. Kun sellin metalliovi oli auki, Zaheerin oli pidettävä kätensä päänsä päällä ja katsottava seinään päin. Kun ruoka oli asetettu kaltereiden väliin, Zaheer siteerasi yhtä Guru Laghiman runoa ja selitti sen merkityksen. Tämän jälkeen hän käytti tuulentaitamista saadakseen yhden vartijoista otteeseensa estäen muita hyökkäämästä. Hän otti vartijalta avaimet avatakseen sellin oven, ja vangitsi kaikki vartijat lyhyen taistelun jälkeen selliin hänen tilalleen. Zaheer neuvoi säännöstelemään riisin, koska seuraava vuoronvaito olisi vasta kolmen viikon päästä, ja hän julisti sarastuksen uudelle ajalle, joka olisi Valkoisen Lootuksen seuran loppu ja pian myös Avatarin. Tämän jälkeen hän lähti vapauttamaan vangittuja rikostovereitaan.[1]

Ystävien vapautus Muokkaa

Zaheer naamioi itsensä Valkoisen Lootuksen jäseneksi ja matkusti varastetulla pikaveneellä Ghazanin vankilaan. Siellä hän taisteli muutamia vartijoita vastaan ja antoi ystävälleen muutaman kiven auttamaan paossa. Ghazan käytti laavantaitamista paetakseen sellistään ja pysäytti loput vartijat. Kun ystävykset tervehtivät toisiaan, Ghazan kysyi mistä Zaheer oli saanut tuulentaitamisvoimat. Zaheer selitti sen johtuvan Harmonisesta lähentymisestä, ja että se osoitti heidän polkunsa oikeutetuksi. Kaksikko matkusti sen jälkeen tulivuorisaarelle, jossa sijaitsi Ming-Huan vankila. Päästyään lähelle häkkiä, Zaheer ja Ghazan rikkoivat vettä sisältävän tynnyrin, jonka sisältöä käyttäen Ming-Hua pääsi ulos häkistä. Kun loput vartijoista oli lyöty, Zaheer ilmoitti, että he lähtisivät saman tien Pohjoiseen vesiheimoon vapauttamaan P'Lin.[3]

Lähestyessään P'Lin vankilaa, Zaheer loi lumimyrskyn peittääkseen hyökkäyksen, ennen kuin kohtasi taistelussa Tonraqin. Uusi tuulentaitaja torjui kaikki päällikön hyökkäykset ennen kuin löi hänet tuulen avulla tajuttomaksi. Ming-Huan vapautettua P'Lin, he kaikki pakenivat paikalta. Zaheer ja P'Li olivat iolisia nähdessään taas toisensa ja molemmat sanoivat tienneensä vielä näkevänsä, minkä jälkeen he suutelivat.[6]

Avatarin jäljitys Muokkaa

Paon jälkeen Zaheer ajoi päänsä kaljuksi sekä partansa pois, ja saapui Tuulitemppelisaarelle valenimellä "Yorru". Hän selitti Ikkille ja Meelolle kuulleensa saaren olevan tuulentaitajille suunnattu pyhäkkö ja esitteli kykyjään luomalla pienen tornadon käteensä.

Zaheer osallistui Meelon valmennuksen alla tuulentaitamisharjoituksiin ja yllätti kaikki kulkemalla porttien läpi helposti. Kun Meelo kehui Zaheerin olleen kuin lehti tuulessa, Zaheer sanoi oppilaan vain olleen yhtä hyvä kuin opettajakin. Kun Kya ilmoitti, että he lähtisivät huomenna Tenzinin luokse Pohjoiseen tuulitemppeliin, Zaheer kysyi, oliko Avatar siellä. Kuultuaan, ettei ollut, Zaheer piti uutisia "harmillisina", koska oli "odottanut innolla hänen tapaamistaan".

Yöllä Zaheer hiipi Tenzinin tutkimushuoneeseen ja löysi riipuksen, jossa oli Guru Laghiman kirjoittama runo. Mutta Ikki saapui paikalle ja selitti, että vain hänen isällään oli lupa tulla huoneeseen. Zaheer pyysi anteeksi ja sanoi, ettei saanut unta. Kun nuori tuulentaitaja kysyi, mitä Zaheer luki, hän vastasi sen olevan runo viisaimmalta koskaan eläneeltä tuulentaitajalta. Kya saapui paikalle ja käski veljentytärtään menemään takaisin nukkumaan. Hän ihmetteli myös, miten Zaheer tiesi niin paljon tuulentaitamisesta. Zaheer vastasi ihailleensa aina näiden kulttuuria, mutta sitten Kya tunnisti hänet ja hyökkäsi.

Zaheer otti tuulentaitajan sauvan ja käytti sitä torjuakseen Kyan jäiset hyökkäykset. Kya sai hänet vesilonkerolla kiinni ja paiskasi temppelin lähteeseen. Zaheer heitti Kyan taaksepäin, mutta sitten paikalle tuli kaksi Valkoisen Lootuksen vartijaa, jotka olivat tulentaitajia. Zaheerin lyötyä vartijat, Kya oli jälleen ylhäällä. Tuulentaitaja tyrmäsi hänet paiskaamalla hänet päin seinää ja pakeni liidokilla.[7]

Zaheer palasi kolmen toverinsa kanssa henkiköynnösten peittämään ja hylättyyn asuntoon Republic Cityyssä piilotellakseen metallintaitajapoliisivoimilta. Kun Ghazan ehdotti presidentti Raikon tappamista, Zaheer sanoi, että he hoitelisivat tämän myöhemmin ja lähtisivät nyt kaupungista. He kaappasivat kuljetusauton ja pääsivät Kyoshi-sillan tullipisteelle asti. Silloin kuski pakeni autosta ja poliisien avatessa ajoneuvon takaoven, Zaheer paiskasi heidät tuulentaitamisella kauemmas, Ming-Hua meni ajajan paikalle ja Ghazan sekä P'Li hoitelivat takaa-ajajat. Ollessaan pakosalla metsässä, Zaheer meditoi ja kertoi Avatarin olevan Metalliklaanin luona Zaofussa.[8]

Korran kidnappausyritys Muokkaa

Zaheer ja hänen ryhmänsä onnistuivat Aiwein avulla pääsemään sisään Zaofuun sekä Suyin Beifongin kartanoon huomaamatta. He leikkasivat Korran huoneen ikkunan, minkä Naga huomasi. Ming-Hua iski Nagaan shirshunsylkinuolia hiljentääkseeen tämän. Korra kuitenkin heräsi ääneen, ja Zaheer joutui iskemään Korraan yhden nuolen tyrmätäkseen hänet. Saatuaan Avatarin käsiinsä he alkoivat paeta kaupungista, mutta heidät saarrettiin metallilevyillä, kun Mako ja Bolin huomasivat heidät. Ghazan sulatti metallilevyt laavantaitamisella ja Zaheer loi savupilven, jolla he voisivat piiloutua. Hän ajautui taisteluun metallintaitajia vastaan, minkä aikana Suyin sekä Lin Beifong onnistuvat pelastamaan Korran. Zaheer yritti siepata hänet takaisin, mutta hänen liidokkinsa oli lävistetty. Hän julisti kidnappausyrityksen epäonnistuneeksi ja loi savupilven, jolla pääsi tovereineen pakoon.[9]

Motiivinsa kertominen Muokkaa

Zaheer tovereineen leiriytyi erääseen luolaan lähellä Sumuisten palmujen keidasta, missä hän meditoi itsensä henkimaailmaan Xai Baun lehtoon tavatakseen Aiwein. Hän syytti totuudennäkijää Punaisen Lootuksen epäonnistumisessa Zaofussa sekä heidän tavoitteensa vaaraantumisesta. Vaikka Aiwei vannoi tuhonneensa kaikki todisteet, Zaheer piti Aiweita itseään todistajana. Tarttuessaan häneen Zaheer huomasi Korran, mutta ennen kuin Avatar kykeni tekemään mitään, tuulentaitaja siirsi itsensä Kadonneiden sielujen sumun lähelle ja heitti totuudennäkijän sinne. Palattuaan Xai Baun lehtoon, hän sai tietää Korran seuranneen Aiweita ja myöntyi kertomaan tälle kaiken. Hän paljasti heidän kuuluvan Punaiseen Lootukseen ja kertoi myös järjestön alkuperästä.

Henkimaailmassa Zaheer piti keskustelua yllä kertomalla, kuinka oli ollut Unalaqin ajatus siepata Korra lapsena, jotta hän voisi avata henkiportaalit ja vapauttaa Vaatun. Omaten tasapainosta erilaisen käsityksen kuin Korra, Zaheer sanoi henkiportaalien avaamisen olevan vasta alkua. Hän piti kansakuntien ja hallitusten olemassaoloa yhtä typeränä kuin ihmisten ja henkien erottamista toisistaan. Hän huomautti Avatarille, kuinka tämä oli jo kohdannut "ääliömäisen presidentin" sekä "tyrannimaisen valtiattaren", ja muistutti myös kuinka Tulen valtiaan vallanhimo oli johtanut Tuulenkulkijoiden kansanmurhaan. Väittäen kaaosta luonnolliseksi järjestykseksi, hän uskoi todellisen vapauden olevan saavutettavissa vain sortavien hallitusten purkamisella. Hän myös siteerasi Guru Laghiman sanoja: "Uutta kasvua ei voi tulla, ennen kuin vanha tuhoutuu." Zaheer selitti myös alkaneensa menettää vankeuden aikana toivoaan, mutta saatuaan tuulentaitamiskyvyt hän oli ollut vakuuttuneempi uskostaan siihen, että toisi maailmaan uuden ajan. Hän varoitti Korraa, että se mikä oli kerran alkanut, ei olisi pysäytettävissä. Kun Korra vaati saada tietää, mitä hänelle tapahtuisi, jos jäisi kiinni, Zaheer kertoi vastauksen selviävän hyvin pian, olettaen tovereidensa saaneen Korran ruumiin.

Palattuaan fyysiseen maailmaan, Zaheer kuuli Ghazanilta ja Ming-Hualta Maan valtiatar Hou-Tingin armeijan saaneen Avatarin kiinni ensin, vaikka he olivat saaneet vangittua Makon ja Bolinin. Zaheer käski laittaa veljekset autoon ja he lähtivät ajamaan kohti Ba Sing Seitä.[5]

Maan valtiattaren kaataminen Muokkaa

Saapuessaan Ba Sing Seihin, Zaheer käski sitoa Makon ja Bolinin suut. Päästessään Maan valtiatar Hou-Tingin puheille hän sanoi, ettei halunnut palkkiota, ja että veljekset olivat pelkkä lahja kiitoksena siitä, että tämä suostui puhumaan. Zaheer lupasi paljastaa "varastettujen" tuulentaitajien sijainnin, jos valtiatar luovutaisi Korran heille. Valtiatar saisi Avatarin vangitsemisen kautta vain muiden kansakuntien vihan. Jos Korra luovutettaisiin Zaheerille, hän pääsisi silti eroon Avatarista ja saisi tuulentaitajansa takaisin ilman häiriöitä. Kun sopimus oli muodostettu, pääsihteeri Gun saattoi nelikon odotushuoneeseen.

Odottamisen aikana Zaheer huomasi Dai Lin agentin juoksevan nopeasti kohti valtaistuinsalia. Hän seurasi salaa tuulentaitamisen avulla ja kuului agentin kertovan Hou-Tingille Korraa kuljettaneen ilmalaivan tehneen pakkolaskun Si Wong -aavikolle. Palattuaan hän kertoi tästä tovereilleen ja ymmärsi, etteivät he saisi Korraa ennen valtiatarta. Zaheer päätti, että Korran jahtaamisen sijaan he yrittäisivät saada tämän tulemaan itse heidän luokseen.

Zaheer avasi väkisin valtaistuinsalin ovet ja kertoi valtiattarelle pettymyksensä uutisiin. Valtiatar uhkasi rangaista salakuuntelemisesta vankeudella, mutta antoi Punaiselle Lootukselle mahdollisuuden välttää se kertomalla tuulentaitajien sijainnin. Kun Zaheer varoitti, ettei se kuulunut sopimuksen, taistelu Dai Lin ja Punaisen Lootuksen välillä alkoi. Ryhmän kukistettua maantaitajat, Zaheer kohtasi puolustuskyvyttömän valtiattaren. Sanoen, ettei uskonut valtiattariin, hän alkoi käyttää tuulentaitamistaan vetääkseen ilman pois tämän keuhkoista. Tukehduttaessaan tätä, hän sanoi vapauden olevan jotain, mitä ei voinut vain antaa tai ottaa väkisin. Se oli kansalaisilla yhtä arvokasta kuin ilma. Ilman sitä ei ollut elämää, vain pimeyttä.

Valtiattaren murhan jälkeen, Zaheer, Ming-Hua ja P'Li menivät kaupungin radiohuoneeseen ja pyysivät saada tehdä kuulutuksen kaupungille. Radion operaattori ei halunnut suostua, mutta sitten Ming-Hua tarttui häneen vesilonkerolla. Zaheer käski päästää irti, koska tarkoitus oli pitää kansa heidän puolellaan. Zaheer kertoi radion kautta kukistaneensa valtiattaren. Paljastamatta henkilöllisyyttään, hän sanoi palauttaneensa kaupungin sen kansalle, uskoen etteivät nämä tarvitse johtajaa, vaan voivat valita oman polkunsa.

Sitten Zaheer käveli Maan valtakunnan kuninkaallisen palatsin alla sijaitsevaan vankilaan ja vapautti kaikki vangit, lukuunottamatta Makoa ja Bolinia. Torjuttuaan Makon tulihyökkäksen, hän paiskasi heidät tuulentaitamisella päin seinää ja pyysi kuuntelemaan. Hän sanoi aikovansa vapauttaa nämä, jos he veisivät Korralle viestin.[10]

Esiintymiset Muokkaa

The Legend of Korra

Kirja 3: Muutos (易)

Kirja 4: Tasapaino (平衡)

Trivia Muokkaa

  • Zaheer on toinen tuulentaitaja, joka on tappanut olematta Avatar, ensimmäinen oli Gyatso.

Viitteet Muokkaa

  1. 1,0 1,1 Hedrick, Tim, Hamilton, Joshua (kirjoittajat) & Heck, Colin, Zwyer, Melchior (ohjaajat). (27. kesäkuuta 2014). "A Breath of Fresh Air". The Legend of Korra. Kirja 3: Muutos. Jakso 1. Nickelodeon.
  2. 2,0 2,1 2,2 DiMartino, Michael Dante (kirjoittaja) & Graham, Ian (ohjaaja). (22. elokuuta 2014). "Enter the Void". The Legend of Korra. Kirja 3: Muutos. Jakso 12. Nick.com.
  3. 3,0 3,1 Hedrick, Tim, Hamilton, Joshua (kirjoittajat) & Heck, Colin, Zwyer, Melchior (ohjaajat). (27. kesäkuuta 2014). "Rebirth". The Legend of Korra. Kirja 3: Muutos. Jakso 2. Nickelodeon.
  4. Hamilton, Joshua, Hedrick, Tim (kirjoittajat) & Zwyer, Mel (ohjaaja). (22. elokuuta 2014). "Venom of the Red Lotus". The Legend of Korra. Kirja 3: Muutos. Jakso 13. Nick.com.
  5. 5,0 5,1 5,2 DiMartino, Michael Dante (kirjoittaja) & Graham, Ian (ohjaaja). (1. elokuuta 2014). "The Stakeout". The Legend of Korra. Kirja 3: Muutos. Jakso 9. Nick.com.
  6. 6,0 6,1 Hamilton, Joshua (kirjoittaja) & Zwyer, Melchior (ohjaaja). (11. heinäkuuta 2014). "In Harm's Way". The Legend of Korra. Kirja 3: Muutos. Jakso 4. Nickelodeon.
  7. DiMartino, Michael Dante (kirjoittaja) & Heck, Colin (ohjaaja). (11. heinäkuuta 2014). "The Metal Clan". The Legend of Korra. Kirja 3: Muutos. Jakso 5. Nickelodeon.
  8. Mattila, Katie (kirjoittaja) & Graham, Ian (ohjaaja. (18. heinäkuuta 2014). "Old Wounds". The Legend of Korra. Kirja 3: Muutos. Jakso 6. Nickelodeon.
  9. Hamilton, Joshua (kirjoittaja) & Heck, Colin (ohjaaja). (25. heinäkuuta 2014). "The Terror Within". The Legend of Korra. Kirja 3: Muutos. Jakso 8. Nickelodeon.
  10. Hedrick, Tim (kirjoittaja) & Zwyer, Melchior (ohjaaja). (8. elokuuta 2014). "Long Live the Queen". The Legend of Korra. Kirja 3: Muutos. Jakso 10. Nick.com.

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki