FANDOM

WaterbendingEmblem WaterTribeEmblem Henkimaailma ikoni

"Sain elämän. Nyt annan sen takaisin."
— Yue puhuu Kuuhengestä.[1]

Yue

Yue
Elämäkerta
Kansalaisuus

Pohjoinen vesiheimo

Etnisyys

Vesiheimo

Ikä

16 (kuollut; syntyi uudestaan Kuunhenkenä)

Syntymävuosi

84 jSk

Kuollut

100 jSk (syntyi uudestaan Kuunhenkenä)

Fyysinen esittely
Sukupuoli

Nainen

Hiusten väri

Valkoinen (alunperin musta)

Persoonalliset tiedot
Rakkauselämä
Liittolaiset

Pohjoinen vesiheimo, Arnook, Sokka, Katara, Aang, Iroh, Tui, La, Appa

Viholliset

Tulikansa, Zhao

Aseet

Vesi

Taistelutyyli

Vedentaitaminen (kuoleman jälkeen, Kuunhenkenä)

Asema
Yhteistyö
Ensiesiintyminen

"Vedentaitajamestari"

Viimeinen esiintyminen
Alkuperäinen
ääninäyttelijä

Johanna Braddy

Suomenkielinen
ääninäyttelijä

Annituuli Kasurinen

Yue oli päällikkö Arnookin 16-vuotias tytär ja Pohjoisen vesiheimon prinsessa. Kun Kuunhenki Tui sai surmansa Pohjoisen saarrossa, Yue uhrasi itsensä täyttääkseen sen jättämän aukon, ja hänestä tuli uusi Kuuhenki.[1]

Historia Muokkaa

Yuella oli syntyessään tuntematon sairaus; vauvana hän oli liikkumatta ja hiljaa aivan kuin hän olisi vain nukkunut. Hänen vanhempansa pelkäsivät lapsensa kuolevan, eivätkä heimon parantajat kyenneet auttamaan häntä. Arnook rukoili epätoivoissaan Kuunhenkeä ja laittoi Yuen henkien lähteelle. Kuunhenki antoi Yuelle osan omasta elinvoimastaan, pelastaen hänen henkensä ja muuttaen hänen hiuksensa valkeiksi. Niinpä hänen vanhempansa nimesivät hänet Yueksi, mikä tarkoittaa kuuta. Ennen Avatar-tiimin saapumista Pohjoiseen vesiheimoon, Yue oli järjestetty menemään naimiseen nuoren Hahn-nimisen soturin kanssa. Hahn veisti Yuelle kihlakorun merkiksi heidän kihlautumisestaan.[2] Yue ei kuitenkaan rakastanut häntä oikeasti.

Saapuessaan Pohjoiseen vesiheimoon, Sokka rakastui Yueen heti ensi silmäyksellä. Hän keskusteli nuoren prinsessan kanssa ensimmäistä kertaa Avatar Aangin tervetuliaisjuhlassa ja Yuen 16-vuotissyntymäpäivillä. Kiusallisen flirttailun jälkeen, he alkoivat pian tapailemaan.[2] He ratsastivat Appalla ja kävelivät kahdestaan. Sokka ja Yue tajusivat myöhemmin rakastavan toisiaan, mutta Yue ei halunnut jatkaa enää tapailua. Sokka suuttui hieman, kun Yue sanoi heidän suhteensa olevan "väärin" ja kertoi, että hänen tulisi mennä naimisiin Hahnin kanssa. Kun amiraali Zhao oli aloittanut piirityksensä Pohjoiseen vesiheimoon, Arnook käski Sokkaa suojelemaan tytärtään.[3]

Yue auttoi Aangia pääsemään henkimaailmaan johdattamalla hänet ja Kataran henkien lähteelle.[3] Myöhemmin, kun Zuko oli kaapannut Aangin, Yue oli Kataran ja Sokkan mukana etsimässä kaksikkoa pohjoisnavalta. Kun he palasivat henkien lähteelle, he kohtasivat Zhaon, joka iski kohtalokkaasti Kuunhengen kuolevaista muotoa, tehden kaikki vedentaitajat voimattomiksi. Iroh kuitenkin näki, että Kuunhenki oli koskettanut Yueta. Yue päätti uhrata itsensä, jotta Kuuhenki saisi elämänsä takaisin. Sokka tuli hyvin surulliseksi, mutta hän ei lopuksi estellyt häntä. Yue asetti kätensä kalan päälle, sulki silmänsä ja kuoli Sokkan käsivarsille. Yuen sielu ilmestyi vähän sen jälkeen Sokkan eteen. He suutelivat, ennen kuin Yue katosi kokonaan.[1]

Kuoleman jälkeen Muokkaa

Muutamia kertoja hänen kuolemansa jälkeen, Yuen vaikutus Sokkassa tuli ilmi. Ollessaan Sumuisella suolla, Sokka näki hänestä hallusinaation. Yuen hallusinaatio kertoi vihaisesti, että Sokka oli epäonnistunut suojelemaan häntä, viitaten syyllisyyteen, jota hän tunsi Yuen kuolemasta.[4] Harhailtuaan Si Wong -autiomaassa, Sokka viittasi suorasti kuuta Yuena oltuaan päihtyneessä tilassa juotuaan kaktusmehua.[5]

Kyvyt Muokkaa

Yuella ei ollut lainkaan vedentaitamisvoimia, mutta uhrattuaan itsensä elvyttääkseen Kuuhengen, hän sai hengen kyvyt ja hänestä tuli vedentaitaja.[1] Pian jälkeen Aangin uskon uudistumisen, Yue auttoi häntä turvaan luomalla suuren aallon, mikä kantoi hänet rantaan.[6]

Sukulaiset Muokkaa

Arnook

Tuntematon

Yue

Esiintymiset Muokkaa

Avatar: The Last Airbender

Kirja 1: Vesi (水)

Kirja 2: Maa (土)

Escape from the Spirit World

Kirja 3: Tuli (火)

Trivia Muokkaa

  • "Yue" (月) tarkoittaa mandariinikiinaksi "kuuta".
  • Kun Yuesta tuli Kuuhenki, hänen kihlauskorunsa katosi.
  • Kun Zhao surmasi Kuuhengen, kaikki muuttui harmaaksi, paitsi Yuen silmät jäivät sinisiksi, joka todisti Tuin elämänvoiman olevan hänen sisällään.
  • Yue on yksi neljästä vastasyntyneestä kummastakin sarjasta. Muut ovat Rohan, Hope ja Aang.
  • Yue on yksi harvoista vesiheimolaisista, jonka nimessä ei ole "uh"-äännettä.
  • Republic Cityn rannikolla on lahti, joka kantaa Yuen nimeä.
Edeltäjä 
Tuntematon
Heimoprinsessa
84 jSk - 100 jSk
Seuraaja 
Tuntematon, aikanaan Eska
Edeltäjä 
Tui
Kuuhenki
100 jSk - tuntematon
Seuraaja 
Virkaan astuva

Viitteet Muokkaa

  1. 1,0 1,1 1,2 1,3 Ehasz, Aaron (kirjoittaja) & Filoni, Dave (ohjaaja). (2. joulukuuta 2005). "Pohjoisen saarto, osa 2". Avatar: The Last Airbender. Kirja 1: Vesi. Jakso 20. Nickelodeon.
  2. 2,0 2,1 DiMartino, Michael Dante (kirjoittaja) & Volpe, Giancarlo (ohjaaja). (18. marraskuuta 2005). "Vedentaitajamestari". Avatar: The Last Airbender. Kirja 1: Vesi. Jakso 18. Nickelodeon.
  3. 3,0 3,1 Ehasz, Aaron (kirjoittaja) & MacMullan, Lauren (ohjaaja). (2. joulukuuta 2005). "Pohjoisen saarto, osa 1". Avatar: The Last Airbender. Kirja 1: Vesi. Jakso 19. Nickelodeon.
  4. Hedrick, Tim (kirjoittaja) & Volpe, Giancarlo (ohjaaja). (14. huhtikuuta 2006). "Suolla". Avatar: The Last Airbender. Kirja 2: Maa. Jakso 4. Nickelodeon.
  5. Hedrick, Tim (kirjoittaja) & MacMullan, Lauren (ohjaaja). (14. heinäkuuta 2006). "Autiomaassa". Avatar: The Last Airbender. Kirja 2: Maa. Jakso 11. Nickelodeon.
  6. Ehasz, Aaron (kirjoittaja) & Volpe, Giancarlo (ohjaaja). (21. syyskuuta 2007). "Herääminen". Avatar: The Last Airbender. Kirja 3: Tuli. Jakso 1. Nickelodeon.

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki