FANDOM

EarthKingdomEmblem.png
Tämä artikkeli kertoo Makon ja Bolinin isoäidistä. Tytöstä, jonka Zuko tapasi, kertoo Jin.
Yin
Yin
Elämäkerta
Kansalaisuus

Ba Sing Se, Maan valtakunta

Etnisyys

Maan valtakunta

Ikä
Syntymävuosi

83 jSk

Fyysinen esittely
Sukupuoli

Nainen

Silmien väri

Vihreä

Hiusten väri

Harmaa

Persoonalliset tiedot
Rakkauselämä

Bohai (aviomies)[1]

Liittolaiset

Mako, Bolin, San, Tu, Chow, hänen perheensä, Wu

Viholliset

Maan imperiumin armeija

Yhteistyö

Maan valtakunta

Ensiesiintyminen

"The Earth Queen"

Viimeinen esiintyminen

"Day of the Colossus"

Alkuperäinen
ääninäyttelijä

Susan Silo

Yin on Maan valtakunnan asukas, joka on kotoisin Ba Sing Seistä, missä hänen perheensä omisti pienen hedelmäkojun. Hän on Sanin ja Chowin äiti sekä Makon, Bolinin ja Tun isoäiti.[2]

Historia Muokkaa

171 jSk Muokkaa

Perheen jälleentapaaminen Muokkaa

Vuonna 171 jSk, Yin tervehti innoissaan lapsenlapsiaan Makoa ja Bolinia, kun he olivat saapuneet Ba Sing Seihin. Hän järkyttyi kuullessaan poikansa ja miniänsä kohtalosta, jotka olivat menehtyneet Makon ja Bolinin ollessa nuoria.

Yin kuunteli tuskaisesti, kun Chow kertoi olosuhteista, joiden takia San lähti Ba Sing Seistä Yhdistyneeseen tasavaltaan. Tarinan jälkeen, Yin vei Makon ja Bolinin huoneeseen, missä hän näytti heidän isänsä kirjoittamaa kirjettä. Kirjeen mukana oli myös valokuva, jossa Mako ja Bolin olivat nuorina vanhempiensa kanssa. Yin ilmaisi hänen pettymyksensä, ettei koskaan ehtinyt tavata miniäänsä, mutta hän päätteli tämän olleen hyvä nainen nähdessään lapsenlapsiensa kasvaneen hyvätapaisiksi. Mako lahjoitti punaisen kaulahuivin isoäidilleen, joka oli aikaisemmin kuulunut Sanille.

Päivällisellä, Mako ja Bolin kertoivat tulleensa Ba Sing Seihin Avatar Korran kanssa etsimään tuulentaitajia. Perhe kauhistui kuullessaan tämän, jolloin Chow sanoi Dai Lin vangitsevan uudet taitajat. Kun Tu kertoi eräästä huhusta, että Maan valtiatar Hou-Ting suorittaisi heillä joitakin kokeita, Yin kielsi häntä puhumasta negatiivisia asioita valtiattaresta.[2]

Seuraavana päivänä, Yin toivotti hyvästit lapsenlapsilleen, kun he olivat palaamassa sisämuurille.[3] Joskus myöhemmin, Yin oli kauhistunut kuullessaan radiosta Maan valtiattaren surmasta.[4]

Ba Sing Seistä evakuointi Muokkaa

Kun Ba Sing Se joutui kaaokseen valtiatar Hou-Tingin kuoleman vuoksi, tulipalo uhkasi tuhota asuinalueen, jolla Yin ja hänen perheensä asui. Vanha rouva ei kuitenkaan suostunut lähtemään kotoaan perheensä kehotuksista huolimatta, vaan vallitsevan rauhallisesti kutsui Bolinin, joka oli tullut hakemaan kaikkia pois, teelle. Kun Bolin kehotti isoäitiään lähtemään, hän toisteli, ettei hylkäisi paikkaa, jossa hän oli kasvattanut perheensä. Vaikka hänen pojanpoikansa korosti, että koti oli siellä, missä perhe oli, Yin ei siltikään suostunut lähtemään. Bolin joutui nostamaan Yinin olkapäälleen saadakseen hänet ulos. Yin pyysi Bolinia odottamaan, jotta hän voisi nopeasti tarttua Hou-Tingin muotokuvaan.

Turvallisesti Ba Sing Sein ilmalaivan kyydissä, jonka Mako ja Bolin olivat kaapanneet Maan valtakunnan kuninkaallisesta palatsista, Yin ripusti valtiattaren kuvan seinälle, osoittaen kunnioitusta edesmennyttä valtiatarta kohtaan. Kun Mako lähestyi isoäitiään, hän kysyi, oliko ilmalaiva heidän uusi kotinsa. Hänelle vastattiin, että he olivat menossa Shi Wong -aavikolle etsimään Korraa kuljettaneen ilmalaivan jäännöksiä siinä toivossa, että he löytäisivät Avatarin. He saapuivat ajallaan Sumuisten palmujen keitaalle, missä Yin kysyi Chowilta, minkä vuoksi Bolin halaili ja suuteli "isoa rottaa", viitaten Pabuun. Kun Naga saapui tervehtimään Makoa, Tu otti isoäitinsä turvaan, jottei tämä joutuisi innokkaan jääkarhukoiran poljettavaksi.

Huomatessaan Asamin, Yin erehtyi luulemaan tätä Avatariksi, väittäen häntä kauniimmaksi kuin oli kuvitellut. Mako kuitenkin korjasi häntä ja esitteli Korran, jota Yin kuvaili lihaksikkaaksi naiseksi. Ottaessaan Asamin ja Korran käsistä kiinni, hän kääntyi taas pojanpoikaansa kohti kysyäkseen, miksei hän seurustellut heidän tapaisten tyttöjen kanssa. Tietämättömänä nihkeästä tilanteesta, jonka hän oli aiheuttanut kolmen teinin välille, Asami vaihtoi äkkiä aihetta kysymällä, mitä veljeksille oli tapahtunut.

Yin ja hänen perheensä matkustivat Avatar-tiimin kanssa Zaofuun, missä he aikoivat käyttää vahvaa radiolähetintä saadakseen yhteyden Pohjoiseen tuulitemppeliin. Kun kaikki valmistautuivat lähtemään temppeliin, Yin jäi ottamaan nokosia.

Kun Avatar-tiimi liittolaisineen lähtivät pelastamaan Tuuliheimoa, Yin jäi vahtimaan Nagaa ja Pabua. Hän meni suunniltaan huomatessaan, että eläimet pelasivat köydenvetoa Makon huivin kanssa ja otti välittömästi sen pois Nagan suusta. Kaksi viikkoa myöhemmin, Yin oli perheensä kanssa Jinoran voiteluseremoniassa Tuulitemppelisaarella, missä hänestä julistettiin tuulentaitajamestari.

Punaisen Lootuksen kapinan jälkeen, Asami salli Yinin ja tämän perheen jäädä Saton kartanoon.

Persoonallisuus Muokkaa

Yin välittää suuresti perheestään, ottaen suurta ylpeyttä kaikesta heihin liittyvästä. Hän arvostaa heidän jaettuja muistojaan, jopa siihen pisteeseen asti, ettei hän suostunut lähtemään palavasta kodistaan Ba Sing Seissä. Hän osaa olla myös melko itsepäinen. Hän voi toisinaan olla ankara aina kun perheenjäsen käyttäytyy huonosti.

Sukulaiset Muokkaa

Yin

Bohai

LiLing

Chow

San

Naoki

Chow Jr.

Tu

Meng-Meng

Mako

Bolin

Esiintymiset Muokkaa

The Legend of Korra

Kirja 3: Muutos (易)

Kirja 4: Tasapaino (平衡)

Viitteet Muokkaa

  1. Official Family Trees. (23. tammikuuta 2015). Nickelodeon.
  2. 2,0 2,1 Hedrick, Tim (kirjoittaja) & Graham, Ian (ohjaaja). (27. kesäkuuta 2014). "The Earth Queen". The Legend of Korra. Kirja 3: Muutos. Jakso 3. Nickelodeon.
  3. Hamilton, Joshua (kirjoittaja) & Zwyer, Melchior (ohjaaja). (11. heinäkuuta 2014). "In Harm's Way". The Legend of Korra. Kirja 3: Muutos. Jakso 4. Nickelodeon.
  4. Hedrick, Tim (kirjoittaja) & Zwyer, Melchior (ohjaaja). (8. elokuuta 2014). "Long Live the Queen". The Legend of Korra. Kirja 3: Muutos. Jakso 10. Nick.com.

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki