FANDOM

EarthKingdomEmblem.png FireNationEmblem.png
Viestihaukka
Viestihaukka
Tärkeimmät tiedot
Elinympäristö

Maan valtakunta, Tulimaa

Status

Elinvoimainen

Hyötykäyttö

Lemmikit, viestintä

Kronologiset tiedot
Ensiesiintyminen

"Sininen henki"

Viimeinen esiintyminen

The Promise, osa 2

Viestihaukka (engl. Messenger hawk) on kohtalaisen kokoinen petolintulaji, jota käytetään kuljettamaan viestikääröjä niiden selkään sidotuissa säiliöissä. Yleensä ne välittävät viestejä Tulimaan, sen siirtokuntien sekä Maan valtakunnan välillä.

Historia Muokkaa

Tulikansa käytti viestihaukkoja Satavuotisen sodan aikana kommunikoidakseen tehokkaasti keskenään.

Viestihaukka toimitti Pohuain tukikohtaan komentaja Zhaolle viestin, jonka mukaan hänet oli ylennetty amiraaliksi.[1]

Tulikansan merisotilaat lähettivät maasotilaille viestin, jossa Vesiheimon laivaston ilmoitettiin tuhoutuneen. Mutta viesti osoittautui huijaukseksi, sillä laivaston soturit olivat yhä elossa.[2]

Kaksi Tulikansan vartijaa antoi viestihaukalle vietäväksi Tulen valtiaalle osoitetun viestin, jossa he ilmoittivat kuolleeksi luullun Avatarin olevan yhä elossa. Polttovoimamiehen korppikotka kuitenkin pysäytti viestihaukan ja nappasi tämän viestin ennen kuin se ehti perille.[3]

Kun Sokka, Toph ja Aang huijasivat uhkapeleissä itselleen rahaa, Sokka osti osalla rahoista viestihaukan, jolle hän antoi nimeksi Haukkis. Haukkis lähetettiin myöhemmin viemään viesti Tophin isälle ja äidille.[4]

Satavuotisen sodan jälkeen viestihaukkojen käyttö levisi myös muihin kansakuntiin. Avatar Aangin viralliseen ihailijakerhoon liittynyt Maan valtakunnan asukas, Yee-Li, lähetti sellaisella viestin muille kerhon jäsenille Yu Daoon.[5]

Viitteet Muokkaa

  1. DiMartino, Michael Dante, Konietzko, Bryan (kirjoittajat) & Filoni, Dave (ohjaaja). (17. kesäkuuta 2005). "Sininen henki". Avatar: The Last Airbender. Kirja 1: Vesi. Jakso 13. Nickelodeon.
  2. Ehasz, Aaron; Hamilton, Joshua; Hedrick, Tim; Pittarese, Frank (kirjoittaja), Lodge, Reagan (taiteilija, värittäjä), Comicraft (tekstittäjä). "The Bridge" (18. syyskuuta 2007), Nick Mag Presents: Avatar: The Last Airbender.
  3. Mattila, Katie (kirjoittaja) & Dos Santos, Joaquim (ohjaaja). (19. lokakuuta 2007). "Hiillossaaren lomaparatiisi". Avatar: The Last Airbender. Kirja 3: Tuli. Jakso 5. Nickelodeon.
  4. Hamilton, Joshua (kirjoittaja) & Volpe, Giancarlo (ohjaaja). (2. marraskuuta 2007). "Karkuri". Avatar: The Last Airbender. Kirja 3: Tuli. Jakso 7. Nickelodeon.
  5. DiMartino, Michael Dante; Konietzko, Bryan; Yang, Gene (kirjoittaja), Gurihirun Sasaki (piirtäminen, värinlevitys), Gurihirun Kawano (värittäjä), Heisler, Michael; Comicraft (tekstittäjä). The Promise, osa 2 (30. toukokuuta 2012), Dark Horse Comics.

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki