FANDOM

Tarrlok käyttää verentaitamista

Tarrlok käyttää verentaitamista Avatar Korraa vastaan vangitakseen hänet.

Verentaitaminen (engl. Bloodbending) on vedentaitamisen alalaji, joka antaa käyttäjälleen taidon tarttua ja manipuloida eri nesteitä elävien olentojen sisällä. Tätä taitoa kuvataan synkimpänä, voimakkaimpana ja pelätyimpänä kaikista taitamisvoimista. Se on ainoa tunnettu taito, mikä saattaa vaarantaa käyttäjän henkistä tilaa.

Tämän taidon löysi nuori vedentaitaja nimeltään Hama, kun häntä pidettiin vankilassa, jonka Tulikansa oli suunnittellut pitämään vedentaitajia. Vangitsemisensa aikana, hän tuli siihen tulokseen, että kaikki elolliset olennot sisälsivät vettä, jolloin hän alkoi kehittämään taitoa harjoittelemalla elefanttirottien avulla.

Muodot ja tyylit, joita verentaitajat käyttivät, muistuttivat, kuinka nukketeatterin esittäjä ohjailee marionetteja.

Äärinmäisen luonnon vuoksi, ainoastaan kourallinen vedentaitajia on oppinut hallitsemaan verentaitamista. Tekniikan katsotaan olevan synkkä ja sitä käytetään harvoin taisteluissa. Monimutkaisuudesta johtuen, kykyä käytetään yleensä vain täydenkuun aikaan, kun vedentaitajien voimat ovat huipussaan. Yakone, Tarrlok ja Amon olivat ainoita tunnettuja vedentaitajia, jotka kykenivät hallitsemaan verentaitamista ilman täydenkuun voimaa; he olivat kuitenkin opiskelleet taitoa laajasti ja tiukasti. Yakonelta ja Tarrlokilta poistettiin taitamisvoimat, jolloin Amon jäi ainoaksi taitajaksi, joka pystyi verentaitamaan ilman täysikuuta. Yakone ja Amon olivat myös ainoita, jotka kykenivät psyykkiseen verentaitamiseen.

Verentaitamista sovelletaan harvoin päivittäiseen toimintaan. Kyky tuli ajallaan tunneksi julkisuudessa, ja sen harjoittamisesta tuli kiellettyä Kataran pyrkimyksistä Republic Cityn muodostamisen myötä.

Historia Muokkaa

Löytyminen Muokkaa

Jäätyään vangiksi yhdessä Tulikansan hyökkäyksessä, jossa heikennettiin Eteläistä vesiheimoa, Hama, yhdessä muiden vedentaitajien kanssa, vietiin huippuvartioituun Tulimaan vankilaan, mikä oli suunniteltu pitämään hänen kaltaisiaan taitajia. Siellä, vartijat olivat varovaisia tarjoamasta vangeille minkäänlaista taitamiskelpoista ainetta, jota he voisivat käyttää hyödykseen kostotoimissa. Vartijat sitoivat vankien raajat ennen kuin he antoivat heille juotavaa ja käyttivät "julmaa rangaistusta" jokaisesta vastarinnan liikkestä.

Huolimatta avuttomuudesta, jonka hän kohtasi ollessan vangittuna, Hama pystyi tuntemaan täydenkuun voiman, ja hän alkoi suunnitella juonta, minkä avulla pääsisi pakenemaan. Ei kauaakaan, kun hän tajusi elefanttirottien, jotka juoksentelivan jatkuvasti häkin alla, kehoissa olevan hallitsemiseen soveltuvaa vettä.

Hama verentaitaa elefanttirottaa

Hama harjoittelee verentaitamista elefanttirotalla.

Täydenkuun saapuessa, Hama yritti saada nestettä sisältävän olennon kinni ja onnistuttuaan, hän pystyi käyttämään verenhallintaa ensimmäistä kertaa. Seuraavina kuukausina, täydenkuun tehostamalla voimalla, hän jatkoi tekniikan kehittämistä. Opittuaan hallitsemaan taitoa täysin, hän kykeni hallitsemaan kokonaisen rottalauman liikkeitä.

Seuraavan täydenkuun aikana, Hama käytti verentaitamista erääseen vartijaan, pakottaen tätä avaamaan häkin oven, jolloin hän onnistui pakenemaan. Hama kulki ensimmäistä kertaa vapaalla jalalla moniin vuosiin ja asettui aikanaan asumaan erääseen kylään.

Nukkemestari Muokkaa

Oltuaan vankina, Hama tunsi suurta vihaa Tulikansaa kohtaan, ja hän vannoi kostavansa jokaisessa mahdollisessa tapauksessa. Hän rakensi vankilan vuoristolle, minne hän vangitsi pahaa aavistamattomia Tulikansan asukkaita täydenkuun aikaan. Hän käytti tätä tekniikkaa ja vangitsi aikanaan pienen majatalon omistajan. Hama ryhtyi majatalon omistajaksi ja onnistui välttymään syytöksiltä katoamisten takia tekeytymällä mukavaksi majatalon emännäksi.

Eräänä täydenkuun aikaan, hän aikoi vangita vanhan miehen, Dingin. Suunnitelma oli aluksi onnistua, ja Ding tunsi olonsa avuttomaksi, kun tuntematon voima oli "riivannut" hänet. Häntä johdatettin hitaasti vuoren huipulle, missä hän katsoi kuuta ja luullen tämän jäävän viimeiseksi valon häivähdykseksi. Juuri viimeisellä hetkellä, aurinko alkoi nousta, jolloin Haman ote Dingiin lipesi. Saatuaan takaisin oman kehon hallinnan, Ding pakeni nopeasti paikalta; hän jäi ainoaksi kyläläiseksi, joka onnistui pääsemään pakoon verentaitajan otteesta.

Taidon opettaminen Kataralle Muokkaa

Vuoden 100 jSk kesällä, Avatar-tiimi päätti leiriytyä erään Tulikansan kylän lähellä. Kuitenkin, Hama kuuli heidän kertovan kauhutarinoita ja päätteli Kataran kertomuksesta Ninistä, että he olivat kotoisin Eteläisestä vesiheimosta ja tarjosi ryhmälle yösijaa hänen majatalostaan.

Löydettyään vanhan valaanhammaskamman Haman ullakolta, hän paljasti olevansa vedentaitaja Eteläisestä vesiheimosta ja tarjosi opettavansa Kataralle alkuperäisiä Eteläisen vesiheimon tekniikoita, jotta hän voisi siirtää Etelän perinteitä ennen kuolemaansa, mihin Katara suostui iloisesti.

Hama ottaa vettä tulililjoista

Hama demonstroi Kataraa, kuinka kaiken elollisen sisällä on vettä.

Katara vietti seuraavan päivän oppimassa eri tekniikoita Hamalta, kuten ilmankosteuden taittamisen ja veden olevan kasvien sisällä. Hama kertoi, että hän opettaisi Katarelle erään vedentaitamisen tekniikaan yöllä, täydenkuun aikaan, jolloin heidän voimansa olisivat äärmmillään. Katara oli epäluuloinen, koska kyläläisiä oli kadonnut täydenkuun aikoihin. Hama ei kuitenkaan vaikuttanut huolestuneelta, ja hän sanoi, ettei kahdella vedentaitajamestarilla olisi syytä huoleen täydenkuun aikaan.

Sinä yönä, Hama vei Kataran metsään, missä hän kertoi vankeudestaan ja verentaitamisen löytämisestä. Katara oli kauhistunut ja kieltäytyi oppimasta taitoa, kun Hama vaati häntä. Tämä ärsytti Hamaa, joka käytti verentaitamista Kataraan. Nuori vedentaitaja pyysi armoa, mutta Hama kieltäytyi vapauttamasta häntä. Tuntiessaan kuun tehostavan vedentaitamiskykyjään, Katara hioi voimiaan ja vapautti itsensä, kertoen hänen olevan voimakkaampi taitaja kuin Hama. He alkoivat taistelemaan, ja Katara oli melkein välittömästi johdossa.

Katara verentaitaa

Kataran täytyi käyttää verentaitamista Hamaan pelastaakseen ystävänsä.

Saatuaan selville totuuden Hamasta, joka oli vanginnut kyläläisiä vuorelle, Sokka ja Aang saapuivat pian sen jälkeen auttamaan Kataraa ja käskivät Hamaa antautumaan, koska hän oli alakynnessä. Hama kieltäytyi ja otti heidät hallintaansa verentaitamisella. Nähtyään, kuinka hänen hyökkäyksensä eivät häirinneet nuorta vedentaitajaa, Hama ohjasi Aangin Sokkaa kohti, joka kohotti miekkansa. Katara, aikoessaan pelastaa Aangin, käytti verentaitamista pysäyttääkseen Haman, jolloin hänen otteensa poikiin lipesi. Toph saapui paikalle vapautettujen kyläläisten kanssa, jotka veivät Haman pois. Hän onnitteli Kataraa verentaitajaksi tulemisesta, minkä vuoksi nuori vedentaitaja alkoi kyynelehtimään.

Myöhemmin, kun Zuko ja Katara lähtivät etsimään Kataran äidin surmannutta miestä, Katara, jonka vihan tunteet hallistivat häntä, käytti verentaitamista Eteläisen heimon komentajaan, huolimatta siitä, että hän vastusti pimeän taiteen käyttämistä.

Yakonen oikeudenkäynti Muokkaa

Tieto verentaitamisesta levisi pian laajemmalle ja, Kataran osallistumisesta, se tuomittiin laittomaksi joskus ennen vuotta 128 jSk. Miehellä nimeltään Yakone oli erityinen taito käyttää veretaitamista ilman täydenkuun voimaa. Hän käytti taitojaan hallitakseen Republic Cityä, tullen kaupungin kuuluisimmaksi rikolliseksi muutamissa vuosissa. Monien vapauttavien syytösten jälkeen, Yakone pidätettiin jälkeenpäin verentaitamisen käytön vuoksi, jonka vuoksi Yhdistyneen tasavallan neuvosto julisti hänet syylliseksi.

Kun hänet oltiin tuomittu vankilaan, Yakone vaimensi koko oikeussalin käyttämällä psyykkistä verentaitamista, tehden kaikista tajuttomia ennen pakenemistaan. Avatar Aang, joka oli myös menettänyt tajuntansa, astui Avatar-tilaan ja aloitti takaa-ajon, jonka aikana hän vangitsi Yakonen maakuoreen. Kykenemättä liikkumaan, Aang poisti hänen taitamisvoimansa, päättäen hänen valtansa Republic Cityn rikollisjohtajana.

Taiteen pitäminen elossa Muokkaa

Aikanaan, Yakone onnistui pakenemaan Republic Citystä ja matkustamaan Pohjoiseen vesiheimoon, teetättäen itselleen leikkauksen kasvoilleen kätkeäkseen oikean henkilöllisyytensä. Siellä hän tapasi ja rakstui paikalliseen naiseen, jonka kanssa meni myöhemmin naimisiin. He saivat kaksi poikaa, Noatakin ja Tarrlokin, joista molemmat olivat vedentaitajia. Yakone, joka tunsi suurta vihaa Avataria kohtaan taitamisvoimiensa menettämisen vuoksi, alkoi opettamaan pojilleen verentaitamista "metsästysretkien" aikana. Ajan kanssa, kaksi vedentaitajaa tuli lahjakkaammiksi, oppien aikanaan käyttämään verentaitamista ilman täyttäkuuta. Noatak oli erittäin lahjakas käyttämään taitoa ja oppi hallitsemaan Yakonen psyykkistä verentaitamistekniikkaa 14-vuotiaana, onnistuen ottamaan susilauman hallintaansa.

Saadakseen heidän taitonsa huippuunsa, Yakone pakotti poikiaan verentaitamaan toisiaan vastaan. Vaikka Noatak vapaaehtoisesti toteutti isänsä määräyksen ja verentaittoi nuorempaa veljeään, Tarrlok kieltäytyi tekemästä samoin, torjuen idean hallita veljeään ja tehden hänestä avuttoman. Yakone oli raivoissaan, aikoen vahingoittaa Tarrlokia ennen kuin Noatak pysäytti hänet, joka teki hänestä liikuntakyvyttömän verentaitamisella. Noatak pyysi Tarrlokia pakenemaan hänen kanssaan ja aloittamaan uuden elämän, mutta nuorempi kieltäytyi, jolloin Noatak lähti yksinään erämaahan.

Tunnettuja käyttäjiä Muokkaa

† ilmaisee kuollutta

Trivia Muokkaa

  • Verentaitaminen on ainoa tiedetty taitamisvoima, joka on kiellettyä yhteiskunnassa.
  • Katara on ainoa elossa oleva vedentaitaja, joka hallitsee verentaitamista.
  • Verentaitaminen ei jätä pysyviä vahinkoja, jos sitä käytetään oikein.
  • Ming-Huanista suunniteltiin alunperin verentaitajaa, mutta tuottajat eivät halunneet uutta verentaitajavihollista Amonin jälkeen.

Katso myös Muokkaa

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki