FANDOM

EarthKingdomEmblem
Freedom Fighters (Avatar)
Vapaustaistelijat
Tärkeimmät tiedot
Johtaja(t)
Tärkeät jäsenet
Perustaja(t)

Jet

Päämaja

Piilopaikka puiden latvassa (ennen)

Yhteistyö

Maan valtakunta

Tehtävä
Status
  • Lakkautettu, myöhemmin virallisesti uudelleen koottu (101 jSk)[1]
  • Tulikansan etsintäkuulutettuja (100 jSk asti)
Kronologiset tiedot
Ensiesiintyminen

"Poika nimeltään Jet"

Viimeinen esiintyminen

The Promise, osa 3

Vapaustaistelijat (engl. Freedom Fighters), tunnettu myös Kapinallisina (engl. The Rebels) olivat Jetin johtama teini-ikäisistä ja lapsista koostuva vallankumousryhmä, joka pyrkivät ajamaan Maan valtakunnasta pois kaikki Tulikansalaiset, vaikka se tarkoittaisi viattomien ihmisten tappamista.[2]

He asuivat puiden latvassa olevassa piilopaikassaan, jossa he suunnittelivat hyökkäyksiään. Siitä lähtien, kun Tulikansa valtasi Gaipan-nimisen kylän, Vapaustaistelijat olivat pyrkineet estämään kaikkien Tulikansalaisille tulevien kuljetusten saapumisen perille sekä sabotoimaan kylän miehitystoimia. He olivat kaikki Tulikansan etsintäkuuluttamia.[3]

Historia Muokkaa

Puissa Muokkaa

Avatar Aang ja hänen ystävänsä tapasivat ryhmän ensimmäistä kertaa, kun he kävelivät vahingossa Tulikansan leiriin. Vapaustaistelijat pelastivat heidät nopealla väijytyksellä tulentaitajia vastaan ja toivottivat joukon tervetulleeksi heidän piilopaikkaansa. Jet alkoi pitämään Katarasta, joka ihaili hänen taitojaan ja tunsi myötätuntoa vanhempien menettämisestä Tulikansalle. Sokka oli kuitenkin epäluuloinen Jetiä kohtaan. Jälkeenpäin joukko avusti Vapaustaitelijoita häätämään Tulikansalaisia pois Gaipan-nimisestä kylästä. Aangin ja Kataran tietämättä, Jet suunnitteli vapauttavansa kylän räjäyttämällä läheisen padon ja aiheuttaa siten tulvan, mikä surmaisi Tulikansan sotilaat sekä muut sen asukkaista. Sokka sai tietää suunnitelmasta, ja hän onnistui evakuoimaan kyläläiset ennen kuin Jet onnistui huijaamaan Aangia ja Kataraa aiheuttamasta tulvaa. Avatar-tiimi myöhemmin hylkäsi Vapaustaistelijat heidän epäoikeudenmukaisten tekojen vuoksi.[4]

Ba Sing Seissä Muokkaa

Vapaustaistelijat olivat nähtävästi hajonneet tapauksen jälkeen. Jet, Haisu ja Pitkula matkustivat Ba Sing Seihin jättääkseen ilkityönsä taakseen ja aloittaakseen uuden elämän.[5] Dai Li vangitsi Jetin, kun hän oli yrittänyt paljastaa prinssi Zukoa ja Irohia tulentaitajiksi heidän paetessa kaupunkiin.[6] Jet menehtyi Long Fengin toimesta, kun hän yritti auttaa Avatar-tiimiä pelastamaan Appaa, jota Long Feng piti vangittuna Laogai-järvellä. Joukko antoi Jetille anteeksi tämän menneistä rikoksista.[7]

Jäsenet ja suhteetMuokkaa

Nykyiset jäsenet Muokkaa

Entiset jäsenet Muokkaa

Liittolaiset Muokkaa

Viholliset Muokkaa

Viitteet Muokkaa

  1. 1,0 1,1 DiMartino, Michael Dante; Konietzko, Bryan; Yang, Gene (kirjoittaja), Gurihirun Sasaki (piirtäminen, värinlevitys), Gurihirun Kawano (värittäjä), Heisler, Michael; Comicraft (tekstittäjä). The Promise, osa 1 (25. heinäkuuta 2012), Dark Horse Comics.
  2. Eagan, James (kirjoittaja) & Filoni, Dave (ohjaaja). (6. toukokuuta 2005). "Poika nimeltään Jet". Avatar: The Last Airbender. Kirja 1: Vesi. Jakso 10. Nickelodeon.
  3. Avatar: The Last Airbenderin vanha virallinen sivu Nick.comissa. (linkki) Ei enää päivitetä.
  4. Viittausvirhe: Virheellinen <ref>-elementti; viitettä J ei löytynyt
  5. DiMartino, Michael Dante, Hamilton, Joshua (kirjoittajat) & Spaulding, Ethan (ohjaaja). (15. syyskuuta 2006). "Käärmesalmella". Avatar: The Last Airbender. Kirja 2: Maa. Jakso 12. Nickelodeon.
  6. Hedrick, Tim (kirjoittaja) & MacMullan, Lauren (ohjaaja). (2. syyskuuta 2006). "Muurien kaupunki". Avatar: The Last Airbender. Kirja 2: Maa. Jakso 14. Nickelodeon.
  7. Hedrick, Tim (kirjoittaja) & MacMullan, Lauren (ohjaaja). (6. marraskuuta 2006). "Laogai-järvi". Avatar: The Last Airbender. Kirja 2: Maa. Jakso 17. Nickelodeon.

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki