FANDOM

Kultaharkot
Valuutta
Tärkeimmät tiedot
Tyyppi

Erilaisia rahoja, joita käytetään kaupankäyntiin.

Esimerkkejä
  • Kuparikolikko
  • Hopeakolikko
  • Kultakolikko
  • Yuan

Avatar-maailman valuutta koostuu suurelta osin arvometalleista tehdyistä kolikoista. Useat kansakunnat käyttävät samoja metalleja, mutta muotoilevat niistä eri muotoisia kolikoita. Yleensä kultakolikot ovat arvokkaimmat, hopeakolikot sen jälkeen arvokkaimmat ja kuparikolikot vähiten arvokkaita.

VesiheimoMuokkaa

WaterTribeCoin

Vesiheimon kolikot ovat sinisiä.

Vesiheimojen kolikot ovat pyöreitä ja sinisiä. Niissä on keskellä reiät ja ne ovat muita kolikoita huomattavasti paksumpia.[1] Jotkin Maan valtakunnan alueet hyväksyvät sen maksuvälineeksi, mutta esimerkiksi Chinin kylässä se ei kelpaa.

Vuoteen 171 jSk mennessä yuan oli hyväksytty kelvolliseksi maksuvälineeksi Eteläisessä vesiheimossa.[2]

Maan valtakuntaMuokkaa

EKBronzeCoin

Maan valtakunnan kuparikolikko, jossa on keskellä neliön muotoinen reikä.

Maan valtakunnan kolikot ovat pyöreitä ja niissä on neliön muotoinen reikä. Siten ne myös muistuttavat valtakunnan symbolia. Kulta-, hopea- ja kuparikolikoilla ei ole juuri muita merkittäviä eroja kuin niiden väri.

KuparikolikotMuokkaa

Kuparikolikko on Maan valtakunnan vähiten arvokkain kolikko. Se on pieni kolikko, jonka keskellä on neliön muotoinen reikä.

HopeakolikotMuokkaa

Hopeakolikko on arvokkaampi kuin kuparikolikko, mutta vähemmän arvokkaampi kuin kultakolikko.

KultakolikotMuokkaa

Kultakolikko on Maan valtakunnan kolikoista arvokkain. Sen arvo on huomattavasti suurempi kuin kupari- ja hopeakolikoiden arvo yhdessä.

KultaharkotMuokkaa

Toisinaan Maan valtakunnassa maksetaan myös pienillä soikeanmuotoisilla kultaharkoilla.

TulikansaMuokkaa

FNSilverPiece

Tulikansan kolikoissa on myös niiden oman kansakunnan tunnus.

Tulimaan kolikot ovat kulmikkaampia kuin Maan valtakunnan kolikot. Ne vaihtelevat painon, muodon ja koon mukaan. Niissä kaikissa on liekinmuotoinen symboli.

KuparikolikotMuokkaa

Kuparikolikko on Tulimaan vähiten arvokkain kolikko. Se on suorakulmion muotoinen kolikko, jossa on kaksi koveraa sivua ja pieni liekinmuotoinen symboli keskellä.

HopeakolikotMuokkaa

Hopeakolikko on arvokkaampi kuin kuparikolikko, mutta vähemmän arvokkaampi kuin kultakolikko. Se on muodoltaan viisikulmainen ja sen keskellä on Tulikansan symboli. Arvostaan huolimatta se on pienempi kuin kuparikolikko.

KultakolikotMuokkaa

Kultakolikko on Tulimaan kolikoista arvokkain. Se on melkein suorakulmaisen muotoinen, mutta sen keskellä pitkät raot.

Kansakuntien yhdistynyt tasavaltaMuokkaa

Yuan bills

Yuan-seteleissä on käytetty usein pinkkiä mustetta.

Kansakuntien yhdistyneen tasavallan valuutta on yuan, jota on saatavilla sekä seteleinä että kolikkoina. Seteleissä on toisella puolella on Avatar Aangin kuva ja toisella puolella kaupungintalon kuva. Kolikot taas ovat kultaisia ja kukin niistä on yhden yuanin arvoinen.

TriviaMuokkaa

  • Avatar-maailmassa arvokasta on itse metalli, eivät kolikot. Ennen Satavuotista sotaa kaikilla kolikoilla oli numeerisen arvon sijaan luontainen arvo.
  • Maan valtakunnan kuparikolikot muistuttavat Qin-dynastiaa edeltäneeltä ajalta peräisin olevia kiinalaisia kolikoita.
  • Yuan (元) on myös informaalinen nimitys Kiinan, Hongkongin ja Taiwanin valuutoista.
  • Yuan on ainut valuutta, jossa on käytössä sekä seteleitä että kolikoita.

Viitteet Muokkaa

  1. O'Bryan, John (kirjoittaja) & MacMullan, Lauren (ohjaaja). (28. huhtikuuta 2006). "Avatarin päivä". Avatar: The Last Airbender. Kirja 2: Maa. Jakso 5. Nickelodeon.
  2. DiMartino, Michael Dante (kirjoittaja) & Graham, Ian (ohjaaja). (27. syyskuuta 2013). "Civil Wars, Part 2". The Legend of Korra. Kirja 2: Henget. Jakso 4. Nickelodeon.

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki