FANDOM

Lootus
白蓮教
Valkoisen Lootuksen seura
Tärkeimmät tiedot
Johtaja(t)

Valkoisen Lootuksen johtaja

Tärkeät jäsenet
Päämaja
Yhteistyö

Neutraali

Tehtävä
Kronologiset tiedot
Ensiesiintyminen

"Autiomaassa"

Valkoisen Lootuksen seura (engl. Order of the White Lotus, joskus vain Valkoinen Lootus) on ikiaikainen järjestö ja entinen salaseura, joka toimii ympäri Avatar-maailmaa. Sillä on jäseniä ympäri kaikkia kansakuntia ja sen tarkoituksena on ylläpitää ystävyyttä vaihtamalla ajatuksia, filosofioita ja esimerkiksi pelaamalla lautapeliä nimeltään Pai Sho.

Satavuotisen sodan jälkeen seura riisui salaperäisyyden viitan ja ryhtyi avoimemmaksi organisaatioksi. Avatar Aang esimerkiksi valtuutti järjestön suojelemaan uutta Avataria hänen kuoltuaan ja varmistamaan uuden Avatarin koulutuksen sujuminen.

HistoriaMuokkaa

Ba Sing Sein vapautusMuokkaa

Valkoisen Lootuksen seura piti hyvin matalaa profiilia, kunnes seuran johtaja, Iroh, keräsi kokoon muut jäsenet vapauttaakdeen Ba Sing Sein Tulikansan hallusta takaisin Maan valtakunnalle Sozinin komeetan ohittaessa ohittaessa planeetan. Iroh ja Jeong Jeong käyttivät komeetan voimia kasvattaakseen omia tulentaitamisvoimiaan. Pakku auttoi heitä vedentaitamisellaan, kuningas Bumi maantaitamisellaan ja Piandao miekkailutaidoillaan.[3][4]

Salaisuudesta esiin astuminenMuokkaa

Pian Satavuotisen sodan jälkeen seura lakkasi olemasta salainen ja alkoi avoimesti palvella Avataria, vaikka jättivät tietyt asiat itsestään edelleen salaiseksi. Yksi jäsenistä, Xai Bau, vastusti tätä ja erosi seurasta perustaaksen oman seuran nimeltä Punainen Lootus. Punaisen Lootuksen tavoitteisiin lukeutuivat paitsi henkimaailman ja fyysisen maailman jälleenyhdistäminen, myös ihmiskunnan vapauttaminen kansakunnista ja näiden hallitsijoista.[5]

Toiminta Avatar Korran aikanaMuokkaa

Valkoisen Lootuksen seura etsi Avatar Aangin seuraajaa eri puolilta Pohjoista ja Eteläistä vesiheimoa, kunnes kolme heidän jäsenistään saapuivat Tonraqin ja Sennan luokse ja saivat selville näiden tyttären, Korran, olevan uusi Avatar.[6]

Vuonna 158 jSk neljä Punaisen Lootuksen jäsentä Zaheer, Ghazan, Ming-Hua ja P'Li vangittiin neljään tarkasti vartioituun vankilaan, jossa nämä olivat 13 vuoden ajan.

Valkoinen Lootus väitti Korralle, Avatar Aangin antaneen tehtäväksi pitää tämän seuraajan kotiseudullaan, kunnes tämä olisi täysin oppinut Avatar. Todellisuudessa tämä oli kuitenkin Anagin pojan, Tenzinin, sekä Tonraqin päätös. Valkoinen Lootus tarkkaili Korran koulutusta jokaisen alkuvoiman hallinnan opettelussa.[6] He jättivät muutamia vartijoitaan Tuulitemppelisaarelle lähellä Republic Cityä Korran muuttaessa sinne opettelemaan tuulentaitamista. Monet heistä kuitenkin kuuntelivat pro-taitamiskilpailuja radiosta antaen Korralle toisinaan mahdollisuuden karata saarelta ilman Tenzinin lupaa.[7]

Equalistien tehdessä hyökkäyksen Tuulitemppelisaarelle, Valkoisen Lootuksen vartijat yrittivät puolustaa saarta hyökkääjiltä. He onistuivat torjumaan osan hyökkäjistä Lin Beifongin sekä Tenzinin lasten avulla. Mutta kun lisää Equalistejä saapui, vartijat ja Lin antoivat Tenzinin perheelle sekä Avatar-tiimille aikaa paeta. Valitettavasti vartijat vangittiin ja Amon poisti näiden taitamisvoimat.[8] Equalistien kukistumisen jälkeen, Korra palautti voimansa menettäneiden vartijoiden voimat voimantaitamisella.

Tunnettuja jäseniäMuokkaa

PaiShoLotus

Valkoisen lootuksen kuvalla varustetun nappulan käyttö Pai Shossa on tapa ilmaista itsensä seuran jäseneksi.

Viitteet Muokkaa

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki