FANDOM

FireNationEmblem.png
Ursa
爾姝
Ursa
Elämäkerta
Muut nimet

Noriko (Kasvojen äidin antama identiteetti)

Kansalaisuus

Hira'a, Tulikansa

Etnisyys

Tulikansa

Ikä

38 (The Search)

Syntymävuosi

68 jSk

Fyysinen esittely
Sukupuoli

Nainen

Silmien väri

Kullanruskea

Hiusten väri

Tummanruskea

Persoonalliset tiedot
Rakkauselämä
  • Ikem (aviomies)
  • Ozai (aviomies; ennen)
Liittolaiset

Zuko, Azula, Iroh, Ozai (ennen), Lu Ten, Roku, Ta Min, Ikem, Kiyi, Jinzuk ja Rina, Avatar-tiimi

Viholliset

Azulon, Ozai

Ammatti
  • Kasvisparantaja
  • Teatterinäyttelijä (ennen)
Asema
  • Entinen Tulikansan petturi (armahtanut Tulen valtias Zuko)
  • Tulikansan prinsessa (ennen)
Yhteistyö
Ensiesiintyminen

"Zuko omillaan" (takauma)

Alkuperäinen
ääninäyttelijä

Jen Cohn

Suomenkielinen
ääninäyttelijä

Rinna Paatso

Ursa oli Tulen valtias Ozain ja myöhemmin Ikemin vaimo, Zukon, Azulan ja Kiyin äiti,[1] Jinzukin ja Rinan tytär sekä Avatar Rokun ja Ta Minin tyttärentytär. Hän oli kiltti, huolehtiva ja rakastava äiti lapsilleen, mutta Azula luuli hänen suosivan enemmän Zukoa.

Hän kasvoi Tulikansan Hira'a-nimisessä kaupungissa kunnes Tulen valtias Azulon määräsi hänet menemään naimisiin Ozain kanssa. Kun hän sai vuosia myöhemmin selville Tulen valtiaan käskeneen Ozaita tappamaan Zukon, hän varmisti, että hänen poikansa henki säästyisi, mutta hänet karkoitettiin jälkeenpäin Tulimaan pääkaupungista maanpetoksen takia.

Historia Muokkaa

Rakkaiden jättäminen Muokkaa

Ursa syntyi Jinzukille ja Rinalle pienessä Tulimaalaisessa kylässä nimeltä Hira'a. Varhaisesta iästä saakka, hän oli läheisissä väleissä Ikem-nimisen pojan kanssa. Vaikka Ursa kiusasikin Ikemiä nuorempana, heistä tuli onnellinen pari, kun he kasvoivat.

Ollessaan 21-vuotias, Ursa haki Lohikäärmekeisarinnan roolia näytelmässä Rakkautta lohikäärmeiden keskuudessa. Hän sai roolin, ja harjoittellessaan kohtauksiaan tyhjällä näyttämöllä Ikemin kanssa, he menivät kihloihin. Ursan palatessa kotiin kertomaan asiasta, hänen vanhempansa olivat saaneet vieraikseen Tulen valtias Azulonin sekä tämän nuoremman pojan, prinssi Ozain. Tulen valtias kuvaili Ursaa kauniiksi ja kertoi haluavansa täyttää Tulipyhimysten ennustuksen siitä, että hänen sukunsa saisi voimakkaita tulentaitajia, jos hänen poikansa naisi Avatar Rokun jälkeläisen. Kun Ozai pyysi Ursaa vaimokseen, Ursa ei nähnyt vaihtoehtoa kieltäytyä. Ikem ei halunnut sallia tätä, mutta Ursa väitti tälle Ozain olevan hänen "todellinen rakkautensa".

Elämä prinsessana Muokkaa

Hääseremonian aikana Ozai kertoi Ursalle, että tämän pitäisi katkaista välit vanhempiinsa huolimatta näiden hyvästä kasvatuksesta.[2]

Joitakin vuosia häiden jälkeen, Ozai ja Ursa saivat pojan nimeltä Zuko ja kaksi vuotta myöhemmin tyttären nimeltä Azula.

Mutta uudesta elämästään huolimatta Ursa ei halunnut unohtaa vanhempiaan ja Ikemiä. Hän lähetti näille salaa kirjeitään palvelijansa Eluan avulla. Elua kuitenkin paljasti kirjeet Ozaille. Ursa osasi epäillä tätä, joten hän kirjoitti kirjeen, jossa väitti Zukon olevan Ikemin poika. Kuukausia myöhemmin hän sai tietää Ozain epäilyt todeksi. Tästä hyvästä Ozai määräsi Ikemin tapettavaksi, mutta hän kuitenkin tiesi, ettei Ursan kirjeen tarina ollut totta. Ursa paljasti tehneensä sen, koska toivoi, ettei Ozai olisi Zukon isä. Tästä hyvästä Ozai alkoi kohdella Zukoa kuin tämä ei olisi hänen poikansa.[2][1]

Päivänä, jona Ozain isoveli Iroh ilmoitti poikansa Lu Tenin kuolemasta Ba Sing Sein piirityksessä, Ozai vei koko perheen Azulonin puheille ja pyysi isältään päästä Tulen valtiaan aseman uudeksi perijäksi. Raivoissaan tästä Azulon käski Ozaita tappamaan Zukon, jotta tämä ymmrtäisi Irohin tuskan. Ozai aikoi totella isänsä käskyjä, mutta kuullessaan tämän Ursa teki hänelle ehdotuksen: vanhemmiltaan oppimilla taidoillaan hän valmistaisi myrkyn, jonka alkuperää olisi mahdoton jäljittää ja jolla Ozai voisi murhata Azulonin. Peläten joutuvansa itsekin jonain päivän saman myrkyn uhriksi, Ozai määräsi Ursan karkoitettavaksi, ja uhkasi tappaa tämän, jos hän veisi lapset mukanaan. Tehtyään myrkyn ja annettuaan sen Ozaille, Ursa hyvästeli molemmat lapsensa ja lähti veneellä takaisin Hira'aa kohti.[1][3]

Ikemin jälleentapaaminen ja uusi elämä Muokkaa

Ursa saapui yöllä Hira'aan. Saatuaan tietää vanhempiensa kuolleen hän itki yksin tyhjällä teatterilavalla kylän keskustassa. Sitten mies nimeltä Noren kutsui hänet aamiaiselle kotiinsa.

Noren tiesi etukäteen Ursan nimen, mikä pelotti tätä. Sitten hän paljasti olevansa itse Ikem. Hän oli käynyt Unohtavaisessa laaksossa ja saanut uudet kasvot Kasvojen äidiltä. Ursa tajusi, että tämän ansiosta Ikem oli välttänyt tapetuksi joutumisen. Ikem neuvoi Ursaa tekemään kuin hän. Kasvojen äiti tarjosi Ursalle myös uuden mielen, joka ei muistaisi lainkaan entistä elämäänsä. Pitkän harkinnan jälkeen Ursa suostui, vaikka unohtaisi myös elämänsä palatsissa ja omat lapsensa. Saatuaan uudet kasvot ja menetettyään vanhat muistonsa, Ursan nimeksi vaihtui "Noriko". Hän meni Norenin kanssa naimisiin ja he saivat tyttären nimeltä Kiyi.[4][1]

Sukulaiset Muokkaa

Pääartikkeli: Tulikansan kuningasperhe
Sozin

Roku

Ta Min

Azulon

Ilah

Rina

Jinzuk

Iroh

Ozai

Ursa

Ikem

Lu Ten

Tuntematon

Zuko

Azula

Kiyi

Izumi

Iroh

Izumin
tytär

Esiintymiset Muokkaa

Avatar: The Last AirbenderMuokkaa

Kirja 2: Maa (土) Muokkaa

Kirja 3: Tuli (火) Muokkaa

Sarjakuvakirjatrilogiat Muokkaa

Trivia Muokkaa

  • Ursa ei koskaan esiintynyt televisiosarjan aikajanan nykyhetkessä. Hänen tarinansa kerrottiin takaumien ja myöhemmin sarjakuvien kautta.
  • Viimeinen asia, jonka Ursa sanoi Zukolle, oli ennen lähtemistään, ettei hän unohtaisi, kuka hän oli, mutta ironisesti hän unohti itsensä vuosiksi.
  • Ursa on toinen kahdesta hahmosta Avatar-maailmassa, jolla oli lapsia kahden eri miehen kanssa, toisen ollessa Toph Beifong.
  • Ursa on ainoa tunnettu hahmo, joka on ollut useammin naimisissa kuin kerran.

Viitteet Muokkaa

  1. 1,0 1,1 1,2 1,3 DiMartino, Michael Dante; Konietzko, Bryan; Yang, Gene (kirjoittaja), Gurihirun Sasaki (piirtäminen, värinlevitys), Gurihirun Kawano (värittäjä), Heisler, Michael; Comicraft (tekstittäjä). The Search, osa 3 (30. lokakuuta 2013), Dark Horse Comics.
  2. 2,0 2,1 DiMartino, Michael Dante; Konietzko, Bryan; Yang, Gene (kirjoittaja), Gurihirun Sasaki (piirtäminen, värinlevitys), Gurihirun Kawano (värittäjä), Heisler, Michael; Comicraft (tekstittäjä). The Search, osa 1 (20. maaliskuuta 2013), Dark Horse Comics.
  3. Ehasz, Elizabeth Welch (kirjoittaja) & MacMullan, Lauren (ohjaaja). (12. toukokuuta 2006). "Zuko omillaan". Avatar: The Last Airbender. Kirja 2: Maa. Jakso 7. Nickelodeon.
  4. DiMartino, Michael Dante; Konietzko, Bryan; Yang, Gene (kirjoittaja), Gurihirun Sasaki (piirtäminen, värinlevitys), Gurihirun Kawano (värittäjä), Heisler, Michael; Comicraft (tekstittäjä). The Search, osa 2 (10. heinäkuuta 2013), Dark Horse Comics.

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki