FANDOM

FireNationEmblem.png
Tulikansan kuningasperhe
Tulikansan kuningasperhe
Tärkeimmät tiedot
Johtaja(t)
Tärkeät jäsenet
Päämaja

Tulimaan pääkaupunki

Yhteistyö

Tulikansa

Tehtävä

Hallita Tulikansaa

Status

Säilynyt

Kronologiset tiedot
Ensiesiintyminen

"Iso myrsky"

Viimeinen esiintyminen

"Kuvira's Gambit"

Tulikansan kuningasperhe (engl. Fire Nation Royal Family) on Tulikansan hallitsijasuku. Vaikka sukujuuret eivät ylety Tulen valtias Sozinista pidemmälle, suku on hallinnut Tulikansaa vuosisatoja.

Historia Muokkaa

Tulikansaa hallitsi alkujaan Tulipyhimykset. Tulen valtias sai kuitenkin ajallaan enemmän valtaa ja irtaantui Tulipyhimyksistä. Siitä hetkestä lähtien, Tulen valtias ja hänen perheensä on hallinnut Tulikansaa.

Vanha Sozin.png

Tulen valtias Sozin laittoi Satavuotisen sodan alulle.

Suku on ollut voimissaan monia vuosisatoja, ja siellä on ollut monia dynastioita, mukaan lukien Pho Zelin dynastia. Ajallaan, asema teki tiensä Sozinin jälkeläisiin, ja nykyinen kuningasperhe oli syntynyt. Ollessaan kaksikymmentäneljä vuotias, Sozin sai itselleen vallan. Myöhemmin elämässään, hän käytti Suuren komeetan voimaa hyödykseen ja hävitti Tuulenkulkijat, jolloin Satavuotinen sota sai alkunsa.[1] Pian poismenonsa jälkeen, hänen pojastaan Azulonista kruunattiin seuraava Tulen valtias, joka jatkoi isänsä ponnisteluja sodassa.

Nykyiseen kuningasperheeseen kuului tuolloin Azulon, hänen vaimonsa Ilah sekä heidän poikansa Iroh ja Ozai. Perhe nautti Tulimaan vasta löydetystä voimasta suuresti. Azulonin vanhemmasta pojasta Irohista tuli loistava kenraali, joka johti useasti armeijansa voittoon. Iroh sai aikanaan pojan, Lu Tenin.

Kuitenkin, Ozai alkoi kadehtimaan veljensä asemaa kruununperillisenä ja suunnitteli varastavansa hänen aseman. Ozai näki pian tilaisuuden, kun Iroh epäonnistui valloittamaan Ba Sing Sein, koska hän tuli surun murtamaksi poikansa kuoleman vuoksi. Ozai käytti tytärtään Azulaa, tulentaitamisen ihmelasta, yrittääkseen saada kruunua Irohilta. Hän pyysi isältään, että Irohin syntymäoikeus poistettaisiin, koska tällä ei ollut enää jälkikasvua, kun taas hänellä itsellään oli kaksi elossa olevaa lasta.[2]

Suuttuessaan Ozain ehdotukseen, Azulon käski Ozaita tappamaan oman ainoan poikansa, Zukon. Azula oli salakuunnellut keskustelua ja alkoi myöhemmin ilkkumaan veljensä kohtaloa. Ursa kuuli tämän ja käski kertomaan, mitä hän tiesi, jolloin hän sai selville miehensä suunnitelmista tappaa Zukon. Pelastaakseen poikansa hengen, Ursa tarjosi Ozaille erästä sopimusta; hän valmistaisi myrkkyä, jos Zuko saisi jäädä henkiin. Prinssi hyväksyi sopimuksen, tosin vielä sillä ehdolla, että Ursa lähtisi palatsista. Ursa suostui tähän, valmisti myrkyn, jolla Ozai surmasi isänsä, ja lähti sinä yönä.[3] Ozai kertoi myöhemmin Zukolle, että Ursa teki "maanpetollisia asioita" tuona yönä[4] ja seuraavana päivänä hänet karkoitettiin, kun Azulon oli menehtynyt ja Ozaista kruunattu uusi Tulen valtias. Ursa palasi myöhemmin kotikaupunkiinsa Hira'aan, missä Kasvojen äiti antoi hänelle uuden identiteetin. Hän meni naimisiin entisen poikaystävänsä Ikemin kanssa ja aikanaan he saivat tyttären nimeltään Kiyi.[5]

Ozain valtakausi Tulen valtiaana oli menestyvä, mutta julma. Tulikansa koki monia voittoja ja Satavuotinen sota eteni sujuvasti. Eräässä sotakokouksessa, nuori prinssi Zuko puhui suoraan erään kenraalin suunnitelmaa vastaan ja tehdessään niin Tulen valtiaan sotahuoneessa, hän oli ollut epäkunniottava Tulen valtiasta kohtaan. Tästä syystä Ozai haastoi oman poikansa Agni Kaihin. Zuko anoi anteeksiantoa, mutta Ozai ei kuunnellut vaan poltti hänen kasvojaan. Tämän jälkeen, Zuko karkoitettiin ja hän saisi palata kotiinsa, jos hän onnistuisi löytämään sata vuotta kadoksissa olleen Avatarin.[6]

Oltuaan melkein kaksi ja puoli vuotta karkoitettuna, Zuko onnistui löytämään Avatarin, 12-vuotiaan pojan nimeltään Aang.[7] Vaikka hän onnistui löydössään, Zuko ei ottanut häntä kiinni, jolloin hänet julistettiin maanpetturiksi. Ozai lähetti tyttärensä Azulan vangitsemaan Zukoa ja Irohia.[8] Yhdessä ystäviensä Main ja Ty Leen kanssa, Azula onnistui jäljittämään Zukon[9] kuten myös Avatarin.[10] Hän voitti veljensä useamman kerran, muttei onnistunut saamaan Avataria tai Zukoa vangiksi.

Tämän ajanjakson aikana, Azula törmäsi ryhmään nimeltään Kyoshi-soturit.[11] Voitettuaan heidät, Azula ja hänen tiiminsä pukeutuivat heidän asusteisiin ja soluttaitui Ba Sing Seihin.[12] Siellä hän muodosti liittouman Dai Lin ja Long Fengin kanssa.[13] Hän ryhtyi toteuttamaan suunnitelmansa ja aloitti valtaamaan Ba Sing Seitä, minkä aikana hän onnistui saamaan veljensä hänen puolelleen ja pettämään heidän setänsä. Hän valloitti tehokkaasi Maan valtakunnan Tulen valtiaan nimissä, kun hän oli tappanut Avatar Aangin.[14]

Palattuaan kotimaahan, Ozai kehui Zukoa Avatarin kuolemasta; Azula oli valehdellut Ozaille, koska hän oletti, että Aang oli saattanut jäädä henkiin.[15] Zuko tunsi syyllisyyttä, koska hän oli pettänyt setänsä. Tulikansan kuningasperhe odotti Mustan auringon päivänä tapahtuvaa hyökkäystä, josta Azula oli kuullut.[13] Kun hyökkäys aloitettiin,[16] he pysäyttivät hyökkääjät, mutta Zuko lähti Tulimaasta opettaakseen Avatarille, joka oli selvinnyt Azulan iskusta, tulenhallintaa. Samana päivänä, Iroh pakeni vankilastaan käyttäen pimennystä hyödykseen.[4]

Ozai ja Azula olivat raivoissaan ja halusivat kostaa. Azula onnistui tässä melkein, kun hän tapasi veljensä Kiehuvassa kivessä. Suhteellisen tasaväkisen taistelun jälkeen gondolin päällä, Azula ja Ty Lee huomasivat, että gondoli aiottiin pudottaa, jolloin he pakenivat. Ennen kuin gondolin vaijerit oltiin ehditty katkaista, Mai pelasti kyydissä olijat. Tästä syystä Azula aikoi tappavansa Main. Ty Lee onnistui pysäyttämään Azulan ajoissa qi-torjunnalla, mutta vartijat ottivat hänet ja Main kiinni ja vangitsivat.[17] Tämä petos vaikutti Azulan mielenterveyteen,[18] mutta tästä ei ollut todisteita ennen Sozinin komeetan saapumista.

Muutamaa vikkoa ennen Sozinin komeetan tuloa, Tulen valtiaalla oli sotakokous ja mietti, miten Maan valtakunnan kapinat saataisiin loppumaan. Azula kertoi, että heidän pitäisi polttaa koko maanosa, jota Ozai kannatti sanomalla, että uuden maan pitäisi nuosta tuhkasta.[19] Tulen valtias aikoi toteuttaa tämän suunnitelman nimitettyään itsensä Feeniksin kuninkaaksi, mutta Avatar-tiimi ja Valkoisen Lootuksen seura olivat hänen suunnitelmiensa esteenä. Azulan kruunajaisissa, hänen mielenterveytensä romahti täysin,[18] jolloin Zuko ja Katara voittivat hänet helposti.

Toisaalla, Aang päihitti Ozain poistaen tältä kyvyn hallita tulta voimantaitamisen avulla. Valkoisen Lootuksen seura onnistui Ba Sing Sein vapautuksessa, joka lopetti sodan.[20]

Ozai vangittiin tappionsa jälkeen[20] ja Azula vietiin mielenterveyslaitokselle, missä häntä valvottiin jatkuvasti. Zukosta kruunattiin myöhemmin Tulen valtias ja sota julistettiin virallisesti päättyneeksi.

Zuko sai ajallaan vähintään yhden lapsen, tyttären nimeltään Izumi, joka nousi Tulen valtiaan asemaan vuonna 167 jSk. Zukon tyttärenpoika, Iroh, on Yhdistyneiden joukkojen kenraali sekä ensimmäisen divisioonan komentaja. Hän otti osaa Republic Cityssä käydyssä taistelussa ja auttoi Republic Cityä vapautumaan Equalisteista.[21]

Tehtävät Muokkaa

Tulikansan kuningasperhe on hyvin voimakas suku, jonka päätehtävänä on hallita Tulikansaa. Vaikka sitä ei ole virallisesti todettu, suku voi edellyttää jäseniään tekemään joitakin sotilaallisia töitä. Tulikansan kuningasperheellä oli suuri rooli Satavuotisessa sodassa: Tulen valtias Sozin laittoi sodan alulle[1] ja Azulon, Iroh, Lu Ten[2] sekä Ozai todettiin olevan sotilaallisesti mukana. Kuningasperheen jäsenten täytyi myös edustaa maataan diplomaattisissa asioissa.[22]

Sukupuu Muokkaa

Sozin

Roku

Ta Min

Azulon

Ilah

Rina

Jinzuk

Iroh

Ozai

Ursa

Ikem

Lu Ten

Tuntematon

Zuko

Azula

Kiyi

Izumi

Iroh

Izumin
tytär[23]

Viitteet Muokkaa

  1. 1,0 1,1 Ehasz, Elizabeth Welch (kirjoittaja) & Spaulding, Ethan (ohjaaja). (26. lokakuuta 2007). "Esi-isien salaisuuksia". Avatar: The Last Airbender. Kirja 3: Tuli. Jakso 6. Nickelodeon.
  2. 2,0 2,1 Ehasz, Elizabeth Welch (kirjoittaja) & MacMullan, Lauren (ohjaaja). (12. toukokuuta 2006). "Zuko omillaan". Avatar: The Last Airbender. Kirja 2: Maa. Jakso 7. Nickelodeon.
  3. DiMartino, Michael Dante; Konietzko, Bryan; Yang, Gene (kirjoittaja), Gurihirun Sasaki (piirtäminen, värinlevitys), Gurihirun Kawano (värittäjä), Heisler, Michael; Comicraft (tekstittäjä). The Search, osa 2 (10. heinäkuuta 2013), Dark Horse Comics.
  4. 4,0 4,1 Ehasz, Aaron (kirjoittaja) & Dos Santos, Joaquim (ohjaaja). (30. marraskuuta 2007). "Mustan auringon päivä, osa 2: Pimennys". Avatar: The Last Airbender. Kirja 3: Tuli. Jakso 11. Nickelodeon.
  5. DiMartino, Michael Dante; Konietzko, Bryan; Yang, Gene (kirjoittaja), Gurihirun Sasaki (piirtäminen, värinlevitys), Gurihirun Kawano (värittäjä), Heisler, Michael; Comicraft (tekstittäjä). The Search, osa 3 (30. lokakuuta 2013), Dark Horse Comics.
  6. Ehasz, Aaron (kirjoittaja) & MacMullan, Lauren (ohjaaja). (3. kesäkuuta 2005). "Iso myrsky". Avatar: The Last Airbender. Kirja 1: Vesi. Jakso 12. Nickelodeon.
  7. DiMartino, Michael Dante, Konietzko, Bryan (kirjoittajat) & Filoni, Dave (ohjaaja). (21. helmikuuta 2005). "Jäävuoren poika". Avatar: The Last Airbender. Kirja 1: Vesi. Jakso 1. Nickelodeon.
  8. Ehasz, Aaron (kirjoittaja) & Filoni, Dave (ohjaaja). (2. joulukuuta 2005). "Pohjoisen saarto, osa 2". Avatar: The Last Airbender. Kirja 1: Vesi. Jakso 20. Nickelodeon.
  9. Ehasz, Aaron, Ehasz, Elizabeth Welch, Hedrick, Tim, O'Bryan, John (kirjoittajat) & Volpe, Giancarlo (ohjaaja). (17. maaliskuuta 2006). "Avatar-tila". Avatar: The Last Airbender. Kirja 2: Maa. Jakso 1. Nickelodeon.
  10. Hamilton, Joshua (kirjoittaja) & Volpe, Giancarlo (ohjaaja). (26. toukokuuta 2006). "Jäljitys". Avatar: The Last Airbender. Kirja 2: Maa. Jakso 8. Nickelodeon.
  11. Ehasz, Elizabeth Welch (kirjoittaja) & Volpe, Giancarlo (ohjaaja). (13. lokakuuta 2006). "Appa kateissa". Avatar: The Last Airbender. Kirja 2: Maa. Jakso 16. Nickelodeon.
  12. O'Bryan, John (kirjoittaja) & Spaulding, Ethan (ohjaaja). (17. marraskuuta 2006). "Maan valtias". Avatar: The Last Airbender. Kirja 2: Maa. Jakso 18. Nickelodeon.
  13. 13,0 13,1 DiMartino, Michael Dante, Konietzko, Bryan (kirjoittajat) & Volpe, Giancarlo (ohjaaja). (1. joulukuuta 2006). "Guru". Avatar: The Last Airbender. Kirja 2: Maa. Jakso 19. Nickelodeon.
  14. Ehasz, Aaron (kirjoittaja) & DiMartino, Michael Dante (ohjaaja). (1. joulukuuta 2006). "Kohtalon suunta". Avatar: The Last Airbender. Kirja 2: Maa. Jakso 20. Nickelodeon.
  15. Ehasz, Aaron (kirjoittaja) & Volpe, Giancarlo (ohjaaja). (21. syyskuuta 2007). "Herääminen". Avatar: The Last Airbender. Kirja 3: Tuli. Jakso 1. Nickelodeon.
  16. DiMartino, Michael Dante (kirjoittaja) & Volpe, Giancarlo (ohjaaja). (30. marraskuuta 2007). "Mustan auringon päivä, osa 1: Valloitus". Avatar: The Last Airbender. Kirja 3: Tuli. Jakso 10. Nickelodeon.
  17. Hamilton, Joshua (kirjoittaja) & Spaulding, Ethan (ohjaaja). (16. heinäkuuta 2008). "Kiehuva kivi, osa 2". Avatar: The Last Airbender. Kirja 3: Tuli. Jakso 15. Nickelodeon.
  18. 18,0 18,1 DiMartino, Michael Dante, Konietzko, Bryan (kirjoittajat) & Dos Santos, Joaquim (ohjaaja). (19. heinäkuuta 2008). "Sozinin komeetta, osa 3: Kohti tuhoa". Avatar: The Last Airbender. Kirja 3: Tuli. Jakso 20. Nickelodeon.
  19. DiMartino, Michael Dante (kirjoittaja) & Spaulding, Ethan (ohjaaja). (19. heinäkuuta 2008). "Sozinin komeetta, osa 1: Feeniksin kuningas". Avatar: The Last Airbender. Kirja 3: Tuli. Jakso 18. Nickelodeon.
  20. 20,0 20,1 DiMartino, Michael Dante, Konietzko, Bryan (kirjoittajat) & Dos Santos, Joaquim (ohjaaja). (19 heinäkuuta 2008). "Sozinin komeetta, osa 4: Avatar Aang". Avatar: The Last Airbender. Kirja 3: Tuli. Jakso 21. Nickelodeon.
  21. DiMartino, Michael Dante, Konietzko, Bryan (kirjoittajat) & Dos Santos, Joaquim, Ryu, Ki Hyun (ohjaajat). (16. kesäkuuta 2012). "Turning the Tides". The Legend of Korra. Kirja 1: Ilma. Jakso 10. Nickelodeon.
  22. Hedrick, Tim (kirjoittaja) & Zwyer, Melchior (ohjaaja). (17. lokakuuta 2014). "The Coronation". The Legend of Korra. Kirja 4: Tasapaino. Jakso 3. Nick.com.
  23. Fire Lord Izumi has a daughter (who's General Iroh II's sister) and Bryke almost put her in a relationship with Mako. (28. helmikuuta 2015). Twitter

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki