FANDOM

Oikea maailma.png
Tämä artikkeli kertoo jaksosta. Paikasta kertoo Tulikansan koulu.
Tulikansan koulussa
"Tulikansan koulussa"
Tiedot
Sarja

Avatar: The Last Airbender

Kirja

Tuli

Jakso

42/61

Alkuperäinen
ensiesitys

28. syyskuuta 2007

Suomen
ensiesitys

8. toukokuuta 2009

Käsikirjoitus

John O’Bryan

Ohjaus

Joaquim Dos Santos

Animointi

JM Animation

Jakso-opas
Edellinen

"Herääminen"

Seuraava

"Maalattu nainen"

"Tulikansan koulussa" (engl. The Headband) on Avatar: The Last Airbenderin kolmannen tuotantokauden toinen sekä koko sarjan 42. jakso. Sen alkuperäinen ensiesitys oli 28. syyskuuta 2007 Yhdysvalloissa, ja Suomessa 8. toukokuuta 2009.

Lyhyesti Muokkaa

Avatar-tiimi saapuu Tulimaahan, missä he varastavat paikallisten vaatteita elääkseen huomaamattomina. Aang pitää otsanauhaa peittääkseen tuulentaitajatatuointinsa. Aang pukee vahingossa päälleen Tulikansan koulupuvun, ja hänet viedään kouluun. Myöhemmin hän järjestää tanssiaiset tiukasti kuritetuille Tulikansan oppilaille. Kun koulun rehtori saapuu paikalle, oppilaat auttavat Aangia ja hänen ystäviään pakenemaan. Samaan aikaan Zuko palkkaa palkkamurhaajan tappamaan Aangin.

Juoni Muokkaa

Zuko pyörii unissaan, ennen kuin herää ja nousee ylös. Hän menee Tulimaan pääkaupungin vankilalle, mutta sen katolla oleva vartija huomaa hänet. Vartija vaatii Zukoa kertomaan, kuka tämä on, mutta Zuko vain kävelee pois.

Samaan aikaan Aang ystävineen matkaa läpi Tulimaan, tuulentaitamisen ja vedentaitamisen avulla pilveen piilotetun Appan selässä. He tekevät luolasta väliaikaisen majapaikkansa ja aikovat etsiä uusia vaatteita, jotta he näyttäisivät Tulikansalaisilta eikä heidän tarvitsisi piilotella. He löytävät yksinään olevan pyykkinarun ja varastavat joitakin vaatteita. Aang punastuu, kun Katara näyttäytyy uusissa vaatteissaan, mutta ilmaisee pian, että hänen tulisi ottaa äitinsä kaulakoru pois. He lähtevät basaariin ostaakseen lisävarusteita, kuten uuden kaulakorun Kataralle.

Hide ja On Ji.png

Hide väittää olevansa On Jin poikaystävä.

Kylässä ryhmä yrittää käyttäytyä normaalisti, mutta Aang, joka on kulkenut Tulimaassa viimeksi vuosisata sitten, käyttäytyy vanhanaikaisesti. Kun muut menevät ostamaan ruokaa lihakojusta, Aang kieltäytyy, sillä hän on kasvissyöjä, ja päättää kulkea vähän aikaa yksin. Pian joukko sotilaita saattaa hänet luokkahuoneeseen, koska hänen vaatteensa ovat paikallisen koulun koulupuku. Koulussa opettaja huomaa, ettei Aang ole Tulimaasta, ja epäilee hänen olevan jostain siirtokunnasta. Aang uskottelee olevansa siirtokuntalainen Maan valtakunnasta ja käyttää valenimeä Kuzon. Koulupäivän lopussa hän tapaa On Ji-nimisen tytön, joka näyttää pitävän Aangista, mutta siirtokuntia inhoava oppilas Hide on rakastunut On Jiin. Lyhyen yhteenoton jälkeen Shoji-niminen poika kutsuu Aangin leikkimään hänen ja muiden lasten kanssa.

Aang, leikin jälkeen noesta mustana, palaa luolaan huolestuneiden Kataran, Sokkan ja Tophin helpotukseksi. Aangin kertoo heille, että hän oli ollut koko päivän koulussa, ja että hän haluaa mennä sinne huomenna uudestaan, mutta Sokka on vahvasti sitä vastaan. Aang väittää, että hän saa siellä arvokasta tietoa Tulikansasta, ja onnistuu saamaan Sokkalta luvan koulunkäynnin jatkamiseen.

Iroh kieltäytyy puhumasta.png

Iroh kieltäytyy puhumasta Zukolle.

Samaan aikaan Zuko palaa vankilaan. Kun hänet edellisiltana nähnyt vartija kohtaa hänet, Zuko käskee häntä pysymään hiljaa hänen käymisestään ja menee setänsä selliin, mutta Iroh ei tunnu piittaavan Zukon vierailusta.

Seuraavana päivänä koulussa, Aang joutuu vaikeuksiin lausuttuaan Tulikansan valan väärin, sillä hän ei ollut koskaan kuullut sitä aiemmin. Oppilaat pitävät hänen lausumistapaansa hauskana vitsinä, mutta opettaja rankaisee luokan häirintää pitämällä kyselyn Tulikansan historiasta. Opettaja kysyy, minä vuonna Tulen valtias Sozin kukisti Tuulikansan armeijan. Aang kysyy hämmentyneenä, onko se kompakysymys, koska Tuulenkulkijoilla ei ollut armeijaa vaan heidät tapettiin yllätyshyökkäyksessä. Luokka on hämmästynyt, ja opettaja hylkää vastauksen, sillä siitä ei kerrota Tulikansan historiankirjoissa, eikä hän voisi tietää siitä, ellei olisi ollut siellä itse. Aang vastaa, että hän aikoo vain kirjoittaa parhaan arvauksensa.

Sokkan valeparta.png

Sokka pitää valepartaa näyttääkseen Aangin isältä.

Musiikkitunnilla Aang yrittää soittaa tsungi-torvea, ja hänen alkaessaan tanssia opettaja sättii häntä siitä, sillä sitä ei ilmeisesti pidetä sopivana Tulimaassa. Tanssi kuitenkin huvittaa On Jitä, ja kun Aang ehdottaa voivansa näyttää sen hänelle välitunnilla, Hide raivostuu ja yrittää lyödä Aangia. Aang kuitenkin väistää jokaisen lyönnin taitavasti, ja saa Hiden kaatumaan edes koskettamatta häntä. Aang joutuu kuitenkin vaikeuksiin rehtorin suosikkioppilaan "pahoinpitelemisestä", ja rehtori haluaa puhua hänen vanhempiensa kanssa. Sokka ja Katara menevät tapaamaan rehtoria "Kuzonin vanhempina", ja kokouksen loputtua rehtori varoittaa heitä siitä, että Kuzon lähetetään hiilikaivoksiin, jos tämä aiheuttaa vielä lisää häiriötä. Kun Sokka on vastoin kouluun palaamista, Aang kertoo, että tämä on ensimmäinen kerta pitkään aikaan, kun hänellä on ollut tilaisuus olla tavallinen lapsi, ja vaatii heidän antavan koulun oppilaille tilaisuuden olla vapaita ja ilmaista itseään edes vähän aikaa. Koska oppilaat ovat Tulikansan seuraava sukupolvi, heidän muuttamisensa voisi olla hyödyllistä. Aang aikoo pitää salatanssiaiset luolassa kaikille koulun oppilaille, mutta Sokka, yhä ärtyneenä, käskee Aangin huoneeseensa.

Zuko ja Mai suutelevat huviretkellään.png

Zuko ja Mai suutelevat huviretkellä.

Samaan aikaan Zuko ja Mai ovat romanttisella huviretkellä ja he suutelevat. Azula, joka haluaa Zukon puhuvan hänelle, keskeyttää heidät. Zuko kieltäytyy, mutta Azula lähettää Main Ty Leen luokse sanoen, että tämä tarvitsee apua lettinsä selvittämisessä. Mai suostuu kohteliaasti, mutta katsoo Azulaa vihaisesti tämän selän takana. Azula huijaa Zukon tunnustamaan vierailleensa Irohin luona ja kehottaa Zukoa lopettamaan, sillä petturin luona käyminen voisi tehdä muut epäluuloisiksi. Zuko käy joka tapauksessa Irohin luona, mutta Iroh vain katsoo poispäin Zukosta, joka yrittää olla ystävällisempi ja tuo ruokaa mukanaan. Hän pyytää sedältään neuvoa, selittäen, että hän uskoo Avatarin olevan elossa, ja että hän hämillään eikä tiedä mitä tehdä. Zuko lähtee raivoissaan, kun Iroh pysyy hiljaa. Hänen poistuessaan Irohin kasvoilla valuu kyynel.

Aang ja Katara tanssin jälkeen.png

Aang ja Katara hymyilevät toisilleen tanssin jälkeen.

Lapset saapuvat luolaan ja koulun bändi alkaa soittamaan.Oppilaat ovat kuitenkin hermostuneita, eivätkä tiedä kuinka tanssia. Aang näyttää heille muutamia tansseja ja pyytää On Jitä tanssimaan, mikä rohkaisee muita oppilaita tekemään samoin. Sokka sanoo, että Aang ja On Ji näyttävät hyviltä yhdessä, mihin Katara antaa lyhyen ja ytimekkään vastauksen. Oppilaat alkavat hiljattain tanssia, mutta Toph, Sokka ja Katara eivät liity mukaan. Myöhemmin Aang pyytää Kataraa tanssimaan. Epäröityään hetken hän ottaa Aangin käden ja he alkavat tanssia akrobaattista, taitamisliikkeisiin perustuvaa tanssia, ja kaikki oppilaat ovat kunnioituksesta mykkiä. Tanssin loputtua Aang ja Katara hymyilevät toisilleen. Rehtori ja muutama sotilas saapuu paikalle Hiden kerrottua heille tanssiaisista. He yrittävät ottaa Aangin kiinni, mutta hän piiloutuu lapsijoukkoon. He yrittävät napata lapsen, jolla on otsanauha, ja kun kaikki pukevat sellaisen otsalleen, rehtorilla on vaikeuksia löytää Aang.

Tiimi pääsee pakoon luolan takana olevasta aukosta. Ennen kuin he lähtevät, Aang pysähtyy, vaihtaa hymyn Shojin kanssa, ja sulkee sitten luolan takana olevan aukon maantaitamisella, jättäen tyrmistyneen Shojin taakseen. Heidän lentäessään pois Appan selässä Toph onnittelee Aangia hänen oppilaisiin tekemästään vaikutuksesta. Katara kiittää Aangia tanssista ja suutelee häntä poskelle, saaden Aangin punastumaan. Sokka kieltäytyy ottamasta valepartansa pois, väittäen sen olevan liimaantunut kiinni hänen ihoonsa pysyvästi.

Yöllä Zuko kävelee pimeälle kujalle, missä hän tapaa salaperäisen miehen, jolla on metallikäsi- ja jalka sekä tatuoitu kolmas silmä. Zuko kertoo heidän tapaamisensa syystä; hän on kuullut miehen tekevän tehtävänsä tehokkaasti ja salassa, ja hän haluaa hänen etsivän Avatarin ja tuhoavan hänet.

Tuotantotiedot Muokkaa

Trivia Muokkaa

  • Tämä on yksi kahdesta jaksosta, jossa Zuko nauraa; ensimmäinen jakso on "Vedentaitajan käärö".
  • Polttovoimamies esiintyy tässä jaksossa ensimmäistä kertaa.
  • On Ji ei koskaan väittänyt, että Hide oli hänen poikaystävä. Itseasiassa, hänen ei koskaan nähty hymyilevän Hiden seurassa.
  • Aangin makaroneista tehty työ Tulen valtias Ozaista esiintyy myös jaksossa "Unelmia ja painajaisia".
  • Tämä on ensimmäinen jakso, jossa Irohilla ei ole yhtään puheenvuoroa.

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki