FANDOM

The Revelation
Taitamisen vastainen vallankumous
Kronologiset tiedot
Edellinen

Viime kädessä barbaarien hyökkäys

Seuraava

Pimeiden henkien hyökkäykset

Historialliset tiedot
Alkoi

Tuntematon ajankohta, ennen Avatar Korran saapumista Republic Cityyn vuonna 170 jSk.

Päättyi

Equalistien voitonjuhla, 170 jSk (vastarinta yhä jatkui)

Paikka

Republic City

Lopputulos
Merkittävät taistelut
Esiintymiset
Ensiesiintyminen

"Welcome to Republic City"

Viimeinen esiintyminen

"Endgame"

Taitamisen vastainen vallankumous (engl. Anti-bending Revolution), tunnettu myös nimellä Equalistien vallankumous, on radikaali sosiaalinen ja poliittinen mullistus Kansakuntien yhdistyneessä tasavallassa vuonna 170 jSk. Monien vuosien ajan Yhdistyneessä tasavallassa ja Republic Cityssä koettiin kasvavia sosiaalisia ristiriitoja taitajia ja ei-taitajia, kun jälkimmäinen osapuoli tunsi itsensä sorretuksi taitajien traidien sekä ulkoisten kansojen hallitsema poliittinen järjestelmä. Vuoteen 170 jSk asti Yhdistyneen tasavallan neuvosto, joka toimi tasavallan hallintona, koostui useimmiten pelkistä taitajista, mikä lisäsi sortamisen tunnetta. Tilanne johti "Equalisteiksi" kutsutun vallankumousjärjestön aloittamaan kapinaan, johtajanaan salaperäinen mies nimeltä Amon sekä aseitajanaan teollisuusmies Hiroshi Sato.

Apunaan voima poistaa toisen taitamisvoimat, Amon kokosi yhteen kannattajansa lopettaakseen ei-taitajien sortamisen Republic Citystä, ja lopulta koko maailmasta, pyrkimyksenään poistaa taitaminen koko maailmasta. Heidän kasvava voimansa ajoi valtuutettu Tarrlokin lisäämään Equalistien vastaista toimintaa politiikkaan, mikä vain vahvisti taitamisen vastaista liikettä ja johti Tarrlokin vallan romahtamiseen. Ajan myötä Equalisteista tuli tarpeeksi voimakkaita haastamaan avoimesti tasavallan hallintoa sekä Avataria. Syksyllä 170 jSk Republic City joutui Equalistien hyökkäämäksi ja Yhdistyneen tasavallan neuvosto syöstiin vallasta. Koko vallankumousliike kuitenkin romahti, kun Avatar Korra paljasti Amonin olevan verentaitaja, mikä lopetti koko vallankumouksen. Tämän seurauksena Equalistit heikentyivät huomattavasti, mutta eivät kukistuneet lopullisesti. Monet Equalistit jatkoivat vastarintaa ja heillä oli yhä käsissään merkittävä määrä aseita.

Taitamisen vastainen vallankumous vaikutti maailmanpolitiikkaam suuresti, koska se aloitti maailmanlaajuisen keskustelun ei-taitajien vallasta vaikuttaa asioihin. Keskustelun kautta ymmärrettiin, ettei muiden kansakuntien muodostama ei-vaaleilla-valittu neuvosto sopinut johtamaan maata; jolloin se lakkautettiin uuden paikallisen presidentillisen hallinnon tieltä. Pian tämän jälkeen ensimmäiseksi presidentiksi äänestettiin ei-taitaja nimeltä Raiko.

Viitteet Muokkaa

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki