FANDOM

EarthbendingEmblem EarthKingdomEmblem UnitedRepublicEmblem
Suyin
Suyin Beifong
Elämäkerta
Muut nimet

Su

Kansalaisuus

Republic City, Yhdistynyt tasavalta

Etnisyys

Maan valtakunta

Ikä
Syntymävuosi

126 jSk

Seuraaja

Kuvira (Zaofun lyhytaikainen johtaja vuonna 174 jSk)

Fyysinen esittely
Sukupuoli

Nainen

Silmien väri

Pistaasinvihreä

Hiusten väri

Musta (harmaa keski-ikäisenä)

Persoonalliset tiedot
Rakkauselämä

Baatar (aviomies)

Liittolaiset

Toph Beifong, Lin Beifong, Baatar, Lao Beifong, Opal, Wei ja Wing, Baatar nuorempi, Huan, Aiwei (ennen), Varrick, Kuvira (ennen), Avatar-tiimi, Terra-triadi (ennen), Tenzin, Raiko, maailman johtajat, lisää...

Viholliset

Aiwei, Punainen Lootus, Kuvira, Maan imperiumin armeija, Baatar nuorempi (ennen)

Aseet

Maa, metalli

Taistelutyyli

Maantaitaminen, metallintaitaminen

Ammatti
  • Metallintaitajaopettaja
  • Tanssija
Asema
  • Maantaitajamestari
  • Metallintaitajamestari
  • Rikollinen (ennen)
  • Zaofun perustaja ja johtaja
  • Metalliklaanin matriarkka
  • Vanki (ennen)
Yhteistyö
Ensiesiintyminen

"The Metal Clan"

Viimeinen esiintyminen

"The Last Stand"

Alkuperäinen
ääninäyttelijä
  • Anne Heche
  • Jessie Flower (nuori)

Suyin Beifong on Zaofun johtaja, Toph Beifongin tytär ja Linin sisarpuoli. Hän on voimakas metallintaitaja, sekä myös taitava ja ketterä tanssija. Hän on naimisissa Baatar-nimisen arkkitehdin kanssa, ja heillä on viisi lasta: Baatar nuorempi, Huan, Wei, Wing ja Opal.[1]

Historia Muokkaa

Varhainen elämä Muokkaa

Suyin syntyi kuusi vuotta sisarpuolensa Linin jälkeen ja peri äitinsä kyvykkyyden maantaitamisessa, oppien hallitsemaan myös seismistä aistia ja metallintaitamista. Omien vanhempiensa ankaruuden vuoksi Toph antoi Linille ja Suyinille enemmän vapautta, mutta ei myöskään kertonut, keitä näiden isät olivat. Linistä tuli äitinsä tavoin poliisi, mutta Suyinistä tuli nuorisorikollinen. Vuonna 141 jSk Suyin ystävystyi Terra-triadin kanssa, ja hänet oli houkuteltu ajamaan triadin pakoautoa. Ryöstön jälkeen Lin pysäytti heidät, tarttuen häneen metallikaapelilla. Kun Suyin katkaisi sen, kaapelin pää kuitenkin lennähti takaisin Liniä kohti ja arpeutti hänen kasvonsa. Toph oli pettynyt molempiin tyttäriinsä. Hän ei halunnut Suyiniä vankilaan, joten hän repi Linin kirjoittaman raportin ja lähetti Suyinin isovanhempiensa luokse.[2]

Vuonna 142 jSk, ollessaan 16-vuotias, Suyin lähti matkustamaan maailman halki. Hänen seikkailuihinsa lukeutui merirosvolaivalla seilaaminen, sirkukseen liittyminen sekä hiekantaitajien keskuudessa eläminen. Mutta sitten hän päätti asettua aloilleen ja perustaa perheen. Hän osti itselleen erään maapalan ja rakennutti arkkitehti Baatarin avulla sinne metallista kaupungin nimeltä Zaofu. Myöhemmin Suyin ja Baatar menivät naimisiin ja saivat neljä poikaa ja yhden tyttären. Suyin otti myös hoiviinsa 8-vuotiaan Kuviran, jonka kykyjä hän vaali. Hän kasvatti tätä kuin omaa tytärtään, ja huomasi tämän olevan luontainen johtaja, joka nousi nopeasti korkeaan arvoon.[3] Useiden harrastustensa ohella Suyin perusti myös tanssiryhmän.[1] Erottuaan virastaan poliisipäällikkönä Toph vieraili usein Suyinin luona ja teki tämän kanssa sovinnon, mutta molemmat olivat pettyneitä, kun Lin ei suostunut samaan.[2]

171 jSk Muokkaa

Perheen jälleentapaaminen Muokkaa

Harmonisen lähentymisen jälkeen, Suyin antoi turvapaikan Republic Cityn vankilasta paenneelle Varrickille. Hän huomasi myös tyttärensä Opalin saaneen kyvyn taitaa tuulta. Kuultuaan muista saman kyvyn saaneista ihmisistä, Suyin lähetti pyynnön Avatar Korralle tyttärensä kouluttamiseksi. Saapuessaan kaupunkiin Avatar-tiimi näki Suyinin valmentavan tanssiryhmää ensi kuussa tapahtuvaa esitystä varten, minkä huomattuaan Suyin julisti harjoitukset päättyneiksi. Aiwei ilmoitti hänelle Avatarin valehdelleen kaupunkiin tulleiden ihmisten määrästä. Suyinin yllätykseksi ja huojennukseksi Korra ilmoitti Linin saapuneen myös Zaofuun. Kun Avatar kysyi, kuinka hän tunsi Linin, Suyin paljasti olevansa Linin sisko. Lin itse selvensi myöhemmin, että he olivat sisarpuolia.

Suyin ja Avatar-tiimin jäsenet saapuivat poliisi-ilmalaivalle, josta Lin ei ollut vielä poistunut. Suyin toivoi kovasti, että Lin olisi edes tervehtinyt häntä 30 vuoden jälkeen, mutta Lin vastasi, ettei hänellä ollut mitään sanottavaa. Suyin väitti yrittäneensä parantaa heidän välinsä, mihin Lin vastasi hänen itse repineen perheen kahtia.

Suyin ei halunnut enää muistella menneitä riitoja, joten esitteli Korran ryhmälle perheensä, aloittaen kaksospojistaan, Weistä ja Wingistä, jotka pelasivat itse keksimäänsä peliä nimeltä voimakiekko. Kun Wei teki maalin, Suyin onnitteli häntä ja sanoi olevansa molemmista ylpeä. Sitten hän esitteli kolmannen poikansa, Huanin, joka teki taidetta metallintaitamisella. Lopulta Suyin esitteli innoissaan olevan Opalin. Kärsimätön Lin halusi heidän vain ottavan Opalin mukaan ja lähtevän. Suyin kuitenkin vaati, että Korra kouluttaisi Opalia kaupungin sisäpuolella, vaikka muut tuulentaitajat oli viety Pohjoiseen tuulitemppeliin. Avatar antoi lopulta periksi, mutta selitti Linin kärsimättömyyden johtuvan ryhmää jahtaavasta neljästä rikollisesta. Suyin vakuutti heille kaupungissa olevan riittävästi turvajoukkoja ja pyysi heitä tulemaan päivälliselle, sanoen kokkinsa valmistavan heille herkullisen aterian.

Päivällisen alussa Suyinin aviomies, Baatar, ja heidän esikoispoikansa, Baatar nuorempi, ilmoittivat syövänsä toimistossa, koska olivat juuri tehneet läpimurron raitiovaunuaseman uudelleensuunnittelussa. Tämän jälkeen Suyin totesi, kuinka viisi lasta oli siunaus, mihin Lin vastasi heidän äitinsä sanoneen samaa, vaikkei todella tarkoittanut sitä. Suyin kysyi Korralta uusien tuulentaitajien etsinnöistä, mihin Avatar vastasi selittämällä, kuinka he olivat vapauttaneet suuren joukon tuulentaitajia Maan valtiattaren kynsistä.

Kuultuaan tämän metalintaitaja kutsui valtiatarta kamalaksi naiseksi, joka luuli voivansa tehdä mitä halusi. Kun hän kysyi Korran ajatuksista hallitsijaa koskien ja tämä sanoi, ettei ollut ajatellut asiaa, hän neuvoi tätä yrittämään ymmärtää kehittyvää maailmaa, jossa hän uskoi olevan syy valtiattarelle astua syrjään. Lin vastasi tähän vitsikkäällä kommentilla Suyinin näennäisestä osaamisesta kansainvälisissä asioissa, ja Suyin käski Liniä sanomaan suoraan, mitä halusi. Riidan kuitenkin keskeytti Varrickin ja Zhu Lin saapuminen. Suyin selitti Varrickin johtavan teknologiaosastoa. Kun Lin haukkui sisarensa rikollisen kätkemisestä, Suyin puolusti liikemiestä sanomalla, ettei tämä ansainnut viettää loppuelämäänsä vankilassa. Hän sanoi kokkinsa olleen entinen merirosvo, ja että hän uskoi ihmisten muuttuvan. Lin sanoi kylmästi, ettei hänen sisarpuolensa ollut muuttunut lainkaan, ja käveli ulos huoneesta.

Päivällisen jälkeen, Suyin löysi Korran toimistostaan katsomassa Zaofun pienoismallia ja selitti, miksi kaupunki oli rakennettu. Korra kiitti häntä majoituksesta ja pyysi anteeksi Linin käytöstä. Kun Korra kysyi mitä tapahtui, Suyin kertoi hänen ja Linin vaikeasta lapsuudesta sekä hänen monista ammateistaan, joita hänellä oli ollut ennen aloilleen asettumista. Vaikka Avatar kommentoi hänen luoneen täydellisen elämän, Suyin sanoi sen olevan sellainen, jos Lin olisi ollut osa sitä. Hän oli jo kauan sitten luopunut toiveistaan sovinnon tekemisestä. Korra yritti parantaa sisarusten välejä pyytämällä Opalia tutustumaan tätiinsä, mutta Lin vain lähetti sisarentyttärensä pois.[1]

Seuraavana päivänä aamiaisella Suyin ilmaisi paheksuntansa sisarensa käytöstä Opalia kohtaan. Wei ja Wing tulivat vain vähäksi aikaa aamiaiselle ennen kuin kävisivät jälleen yhden voimakiekko-ottelun. Kun Korra kieltäytyi kaksosten tarjouksesta liittyä peliin, koska ei osannut itse taitaa metallia, Suyin oli yllättynyt, ettei Lin ollut koskaan opettanut metallintaitamista Korralle. Hän tarjoutui opettamaan Korraa, ja tämä hyväksyi. Bolin ei ollut varma halusiko itse oppia sitä, mutta Suyin piti tarjouksen avoinna. Aamiainen keskeytyi, kun Varrickin magneettiasu veti puoleensa Suyinin riipuksen sekä astiat.

Myöhemmin samana aamuna Suyin vei Korran pihamaalle, jossa pidettiin meteoriittien palasia. Hän käytti yhtä niistä havainnollistaakseen tälle metallintaitamista. Näytettyään muutamia muotoja, metallintaitaja antoi meteoriitin Korralle, ja Suyin tarjoutui jälleen opettamaan häntä kertomalla, että ainoa asia, mikä voisi estää häntä, oli hänen asenteensa. Bolin päätti vain katsella, ja Suyin käänsi huomionsa takaisin Korraan, neuvoen Avataria keskittymään metallin sisällä oleviin maan hitusiin. Kun Korran onnistui siinä, Suyin onnitteli häntä ja sanoi tämän olevan ensimmäinen metallia taitanut Avatar.

Harjoittelun jatkuessa ujosteleva Bolin pyysi oppia metallintaitamista itsekin ja Suyin hyväksyi. Silloin Lin tuli paikalle ja syytti Suyiniä teoista, jotka rikkoivat heidän perheensä sekä siitä, että Toph erosi poliisipäällikön virasta. Suyin sanoi äitinsä eronneen sankarina, mutta Lin väitti tämän tunteneen itsensä arvottomaksi kantamaan virkamerkkiä Suyinin tekojen takia. Suyin sanoi, ettei ollut täydellinen, mutta oli muuttunut ja tehnyt sovinnon Tophin kanssa. Kun hän sanoi Linille tällä olleen mahdollisuus samaan, Lin väitti, ettei Suyin ollut muuttunut. Suyin puolestaan väitti Linin olleen se, joka ei ollut muuttunut; hän oli vain katkera yksinäinen nainen, joka välitti vain itsestään ja että Tenzin erosi hänestä juuri sen takia. Lin ei enää kyennyt hillitsemään itseään, vaan hyökkäsi Suyinin kimppuun, mikä aloitti kaksintaistelun heidän välillään. Molemmat käyttivät kivenlohkareita, meteoreja sekä metallimuurista revittyjä osia. Lopulta Opal keskeytti taistelun ajamalla heidät tuulentaitamisella kauemmas toisistaan ja vaati saada tietää, miksi nämä satuttivat toisiaan. Pian sen jälkeen Suyin näki, kuinka hänen sisarensa pyörtyi.

Myöhemmin Opal tuli puhumaan vanhempiensa kanssa, ja sekä Suyin että Baatar antoivat tyttärelleen luvan lähteä Pohjoiseen tuulitemppeliin Tenzinin luokse. Suyin tapasi myöhemmin Linin Tophia esittävän patsaan edessä, uskoen tällä olleen jokin vaikutus Opalin päätökseen ja ilmaisten hyväksyntänsä Opalin rehellisyydelle ja halulle olla onnellinen. Hän harmitteli sitä, että oli saanut äidiltään liikaa vapautta, mutta antanut sitä omalle tyttärelleen liian vähän. Hän pahoitteli myös Linin koettelemista heidän ollessa nuoria ja oli kyvytön kuvittelemaan pois lähettämistä, nauraen sisarensa vitsille vankilaan joutumisesta. Suyin sanoi myös Linille Republic Cityn olevan onnekas tämän ollessa siellä poliisipäällikkönä, ja että heidän äitinsä oli myös ylpeä. Hän ilmaisi myös halunsa mennä elämässä eteenpäin ja että Lin olisi osa hänen elämäänsä, toivoen tämä viettävän aikaa hänen lastensa kanssa ja liittyen tanssiryhmän apulaisohjaajaksi. Lin pyysi häntä kuitenkin etenemään hitaammin ja lupasi ainakin olla enää hyökkäämättä. Suyin suostui tähän ja sisarpuolet kättelivät toisiaan.[2]

Sukulaiset Muokkaa

Lao

Poppy

Kanto

Toph

Tuntematon

Lin

Suyin

Baatar

Baatar Jr.

Huan

Opal

Wei

Wing

Esiintymiset Muokkaa

The Legend of Korra

Kirja 3: Muutos (易)

Kirja 4: Tasapaino (平衡)

Trivia Muokkaa

  • Suyin ja Lin ovat ensimmäiset siskokset The Legend of Korrassa, jotka ovat sisarpuolia, kuten myös toinen pari kummastakin sarjasta, Zukon ja Azulan sekä heidän sisarpuolensa Kiyin jälkeen.
  • Suyin on ensimmäinen opettaja, joka on opettanut Avatarille metallintaitamista.
  • Nuoren Suyinin ääninäyttelijänä toimi Jessie Flower, joka oli myös Tophin äänenä Avatar: The Last Airbenderissä.
  • Suyin on ainoa tunnettu naispuolinen hahmo, joka on ollut osana taitajien triadia.
  • Suyin on toinen tunnettu hahmo Avatar-maailmassa, joka on arpeuttanut lähisukulaistaan, ensimmäisen ollessa Ozai Avatar: The Last Airbenderissä. Kuitenkin, Suyin arpeutti Liniä vahingossa, kun taas Ozai arpeutti Zukoa tarkoituksella.
Edeltäjä 
Asema perustettu
Avatarin metallintaitajaopettaja
171 jSk - nykyhetki
Seuraaja 
Virkaan astuva
Edeltäjä 
Asema perustettu ja Kuviran otettua aseman väliaikaisesti 174 jSk
Zaofun johtaja
Tuntematon - 174 jSk
Seuraaja 
Virkaan astuva

Viitteet Muokkaa

  1. 1,0 1,1 1,2 1,3 DiMartino, Michael Dante (kirjoittaja) & Heck, Colin (ohjaaja). (11. heinäkuuta 2014). "The Metal Clan". The Legend of Korra. Kirja 3: Muutos. Jakso 5. Nickelodeon.
  2. 2,0 2,1 2,2 Mattila, Katie (kirjoittaja) & Graham, Ian (ohjaaja. (18. heinäkuuta 2014). "Old Wounds". The Legend of Korra. Kirja 3: Muutos. Jakso 6. Nickelodeon.
  3. Hamilton, Joshua (kirjoittaja) & Graham, Ian (ohjaaja). (31. lokakuuta 2014). "Enemy at the Gates". The Legend of Korra. Kirja 4: Tasapaino. Jakso 5. Nick.com.

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki