FANDOM

FirebendingEmblem FireNationEmblem
Shyu (Avatar)
Shyu
Elämäkerta
Kansalaisuus

Tulikansa

Etnisyys

Tulikansa

Ikä
Syntymävuosi

39 jSk

Fyysinen esittely
Sukupuoli

Mies

Hiusten väri

Valkoinen (ruskea nuoruudessa)

Persoonalliset tiedot
Liittolaiset

Avatar Aang, Katara, Sokka, Tulen valtias Zuko, Tulipyhimykset, lisää...

Viholliset

Tulipyhimykset (ennen), Tulen valtias Ozai, Zuko (ennen), amiraali Zhao

Aseet

Tuli

Taistelutyyli

Tulentaitaminen

Ammatti

Tulipyhimys

Asema

Suurpyhimys[1]

Yhteistyö

Tulipyhimykset

Ensiesiintyminen

"Päivänseisaus, osa 2: Avatar Roku"

Alkuperäinen
ääninäyttelijä

Michael Yama

Suomenkielinen
ääninäyttelijä

Veikko Honkanen

Shyu oli Suurpyhimys Tulipyhimysten päätemppelissä, kenet nimettiin asemaan Satavuotisen sodan jälkeen.[1] Hän ei totellut Tulen valtiasta sodan aikana ja uhmasi Tulikansan viranomaisia kuin myös muita Tulipyhimyksiä pysymällä uskollisena Avatarille. Hän uskoi tiukasti, että kun Avatar Roku palaisi pyhäkköön, kaikki pyhimykset joutuisivat maksamaan palveltuaan Tulen valtias Ozaita, joka katsoi kaikki Avataria auttavat Tulikansan pettureiksi. Shyu oli nuorin viidestä Kuunsirppisaarella asuvasta Tulipyhimyksestä, hän auttoi Aangia kommunikoimaan Rokun hengen kanssa talvipäivänseisauksen aikaan vuonna 99 jSk, mikä johti hänen pidättämiseen Tulikansan petturina.[2] Kuitenkin, jälkeen vanhan hallinnon laskun ja Tulen valtias Zukon astuttua asemaansa, Shyu vapautettiin ja hänestä tuli uusi Suurpyhimys kuten myös Tulimaan pääkaupungin pyhimysten johtaja.[1]

Historia Muokkaa

Varhainen elämä Muokkaa

Shyu tuli Tulipyhimysten ylpeästä sukuperästä. Hänen isoisänsä, Kaja, oli Avatar Rokun opettaja tämän Avatar koulutuksen aikana ja oli jälkeenpäin ensimmäinen henkilö, joka kiisti Avatarin kuolleen hyökkäyksessä Tuulenkulkijoita vastaan. Hän kertoi näkemyksestään Shyun isälle, josta tuli suorasanainen kriitikko, ja kenen Avatarin kannatus leimattiin. Kun Shyun isä teloitettiin hänen uskollisuudesta Avataria kohtaan, Shyu jäi orvoksi. Tulipyhimykset ottivat hänet huostaansa ja kasvattivat häntä, vaikka hän ei tuntenut koskaan läheisyyttä heidän kanssaan. Huolimatta ollessaan tietoinen rangaistuksesta Tulen valtiaan uhmaamisesta, Shyu pysyi uskollisena Avatarille.[3]

Avatarin auttaminen Muokkaa

Muutamaa viikkoa ennen Aangin saapumista Rokun temppeliin, Avatar Rokun patsaan silmät alkoivat hehkua samaan aikaan, kun Aang astui Avatar-tilaan Eteläisessä tuulitemppelissä, jolloin Tulipyhimykset tiesivät Avatarin paluusta. Toisin kuin kollegansa, jotka tottelivat Tulen valtiasta, Shyu päätti auttaa Avataria.[4]

Kun pyhimykset aikoivat napata Aangin, Shyu avusti häntä johdattamalla häntä salaisen kulkureitin kautta Rokun pyhäkölle. Epäonnistuneen yrityksen jälkeen avata kammion ovi, jonka takana Avatar Rokun patsas oli, Shyu auttoi Aangia huijaamaan muita pyhimyksiä luulemaan, että Aang oli jo avannut kammion oven. Pyhimykset avasivat oven ja Aang pystyi menemään sisälle ennen kuin he saivat hänet kiinni; valkoinen valo sinetöi oven kiinni ja se ei aukeaisi ennen Rokun hyväksymistä. Shyu julistettiin petturiksi pyhimysten alkuperäisen tehtävän vaalimisesta kuin pysymään uskollisena Ozaille. Kun Aang astui ulos, Rokun ilmentyessä hänen kehonsa kautta, Shyu käski Kataraa ja Sokkaa lähtemään ennen kuin Rokun henki tuhoaisi temppelin.

Temppelin tuhon ja heidän pakonsa jälkeen, Zhao vangitsi Shyun ja muut Tulipyhimykset. Vaikka hän oli ollut ainoa, joka auttoi Avataria, Zhao julisti myös hänen kollegansa pettureiksi.[2]

Sukulaiset Muokkaa

  • Tulipyhimys Kaja (isoisä)

Esiintymiset Muokkaa

Kirja 1: Vesi (水) Muokkaa

Sarjakuvatrilogiat Muokkaa

Trivia Muokkaa

  • Shyu oli Avatar-tiimin ensimmäinen liittolainen, joka oli tulikansalainen.

Viitteet Muokkaa

  1. 1,0 1,1 1,2 1,3 DiMartino, Michael Dante; Konietzko, Bryan; Yang, Gene (kirjoittaja), Gurihirun Sasaki (piirtäminen, värinlevitys), Gurihirun Kawano (värittäjä), Heisler, Michael; Comicraft (tekstittäjä). Smoke and Shadow, osa 2 (16. joulukuuta 2015), Dark Horse Comics.
  2. 2,0 2,1 DiMartino, Michael Dante (kirjoittaja) & Volpe, Giancarlo (ohjaaja). (15. huhtikuuta 2005). "Päivänseisaus, osa 2: Avatar Roku". Avatar: The Last Airbender. Kirja 1: Vesi. Jakso 8. Nickelodeon.
  3. Avatar Extras jaksolle "Päivänseisaus, osa 2: Avatar Roku" Nicktoons Networkissa.
  4. DiMartino, Michael Dante (kirjoittaja) & MacMullan, Lauren (ohjaaja). (25. helmikuuta 2005). "Tuulitemppelissä". Avatar: The Last Airbender. Kirja 1: Vesi. Jakso 3. Nickelodeon.

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki