FANDOM

FirebendingEmblem FireNationEmblem Neutraali ikoni
Ran&Shaw
燃和燒
Ran ja Shaw
Elämäkerta
Kansalaisuus

Tulikansa

Etnisyys

Tulikansa

Ihon väri

Punainen tai sininen

Ihotyyppi

Suomut

Persoonalliset tiedot
Liittolaiset

Aurinkosoturit, Iroh, Aang, Zuko

Viholliset

Tulikansa

Aseet

Kynnet, hampaat, tuli

Taistelutyyli

Tulentaitaminen

Ammatti

Tulentaitamisen opettajat

Asema
Yhteistyö

Aurinkosoturit

Ensiesiintyminen

"Tulentaitajamestarit" (ainoa esiintyminen)

Ran ja Shaw ovat kaksi ikivanhaa lohikäärmettä, joita Aurinkosoturit pitivät tulentaitamisen alkuperäisinä mestareina. Satavuotisen sodan lopulla he olivat ainoat tunnetut eloonjääneet lohikäärmeet, sillä tulentaitajat metsästivät lajin melkein sukupuuttoon Tulen valtias Sozinin aloitettua perinteen tappaa niitä kunniasta.[1] He saivat vähintään yhden jälkeläisen, Drukin.

Historia Muokkaa

Iroh vieraili kerran mestareiden luona ja sai todistettua olevansa varteenotettava. Kun hän sai selville tulentaitamisen todellisen olemuksen, hän palasi Tulimaahan, missä hän valehteli löytäneensä ja surmanneensa viimeisen lohikäärmeen suojellakseen Ranin ja Shawnin olemassaolon maailmalta.

Kun Zuko kadotti kykynsä hallita tulta, hän ja Aang matkustivat Aurikosotureiden muinaiseen kaupunkiin, jolloin he saivat tietää kulttuurin, jonka luultiin kuolleen sukupuuttoon, olevan yhä voimissaan. Kaksikko meni mestareiden luolien eteen kantaen ikuista tulta. Heidän molempien liekit kuitenkin ehtivät sammua ennen kuin mestarit ehtivät näyttäytyä. Kaksi lohikäärmettä lennähti ulos luolistaan, kun Aurinkosoturit olivat kutsuneet heidät, ja alkoivat kierrellä Aangin ja Zukon ympärillä. Katsellessaan hetken niiden liikkeitä, Aang päätteli näiden haluavan, että he esittäisivät "Tanssivan lohikäärmeen" niiden kanssa. Aangin tanssittua punaisen lohikäärmeen kanssa ja Zukon sinisen kanssa, Ran ja Shawn pitivät heitä varteenotettavina ja näyttivät heille tulentaitamisen "todellisen" olemuksen. Tietojen jaksamisen jälkeen, lohikäärmeet palasivat takaisin luoliinsa.[1]

Tunnettuja oppilaita Muokkaa

Esiintymiset Muokkaa

Kirja 3: Tuli (火) Muokkaa

Trivia Muokkaa

  • Ran ja Shawn ovat suurempikokoisia kuin muut esiintyneet lohikäärmeet kuten esimerkiksi Rokun opaseläin Fang tai Sozinin lohikäärme.
  • Ran (燃) tarkoittaa kiinaksi "palamista" tai "sytyttämistä" ja Shaw (燒) tarkoittaa "palamista" tai "loimua". Merkit voivat tarkoittaa myös yhdessä "polttamista", "liekehtivää" tai "syttymistä".
  • Kaksi samankaltaista lohikäärmettä ilmestyi Zukon näyissä, kun hän oli sairaana.[2] Azulaa kuvaava sininen lohikäärme oli Zukon vasemmalla puolella ja Irohia kuvaava punainen lohikäärme oli hänen oikealla puolella. Punainen ja sininen lohikäärme olivat Avatar Rokun ja Tulen valtias Sozinin seurana.
  • Ran ja Shaw, kuten henget Tui ja La, kiertävät toisiaan symboloidakseen Yingiä ja Yangia.

Viitteet Muokkaa

  1. 1,0 1,1 O'Bryan, John (kirjoittaja) & Volpe, Giancarlo (ohjaaja). (15. heinäkuuta 2008). "Tulentaitajamestarit". Avatar: The Last Airbender. Kirja 3: Tuli. Jakso 13. Nickelodeon.
  2. O'Bryan, John (kirjoittaja) & Spaulding, Ethan (ohjaaja). (17. marraskuuta 2006). "Maan valtias". Avatar: The Last Airbender. Kirja 2: Maa. Jakso 18. Nickelodeon.

Katso myös Muokkaa

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki