FANDOM

Oikea maailma
Tämä artikkeli kertoo jaksosta. Itse luolasta kertoo Rakastavaisten luola.
Luola
"Rakastavaisten luola"
Tiedot
Sarja

Avatar: The Last Airbender

Kirja

Maa

Jakso

22/61

Alkuperäinen
ensiesitys

24. maaliskuuta 2006

Suomen
ensiesitys

21. lokakuuta 2008

Käsikirjoitus

Joshua Hamilton

Ohjaus

Lauren MacMullan

Animointi

JM Animation

Tuotantonumero

202

Jakso-opas
Edellinen

"Avatar-tila"

Seuraava

"Paluu Omashuun"

"Rakastavaisten luola" (engl. The Cave of Two Lovers) on Avatar: The Last Airbenderin toisen tuotantokauden toinen sekä koko sarjan 22. jakso. Sen alkuperäinen ensiesitys oli 24. maaliskuuta 2006 ja Suomessa 21. lokakuuta 2008.

Lyhyesti Muokkaa

Matkallaan Omashuun Avatar-tiimi pysähtyy rentoutumaan ja harjoittelemaan joen varteen. He tapaavat joukon kulkijoita, jotka kertovat luolasta, joka vie vuorien halki suoraan Omashuun. Yhdessä Avatar-tiimi ja kulkijat lähtevät kulkemaan kirottua tunnelia pitkin. Sillä välin Iroh tekee teetä myrkyllisestä kasvista, ja he menevät läheiseen kylään hakemaan lääkettä ja saavat kutsun illalliselle. Aang ja Katara saavat selville luolan alkuperän ja pääsevät ulos seuraamalla kristallien valoa, kun Sokka taasen kulkijaryhmän kanssa antoivat luolamyyrien auttaa heidät ulos. Kun he viimein saapuvat Omashuun, he huomaavat Tulikansan valloittaneen sen.

Juoni Muokkaa

Katara ja Aang harjoittelevat vedentaitamista samalla, Sokkan rentoutuessa yhdessä Appan kanssa vedessä. Kolmikon oleskelun keskeyttää ohikulkeva joukkio, joka lauleskelee ja soittaa huolettomasti kulkiessaan. Ryhmä tekee lähempää tuttavuutta kulkijoihin, jotka Sokka tosin kokee ärsyttäviksi soittoniekoiksi. Kulkijat kertovat reitistä vuorten läpi Omashuun. Aluksi kolmikko jatkaa alkuperäistä suunnitelmaansa lentää kaupunkiin, mutta kohdatessaan tuliarmeijan sotilaita välittömästi lähdettyään, he päätyvät matkustamaan tunnelin halki yhdessä tapaamansa joukkion kanssa.

Sillä välin Zuko ja Iroh ovat metsässä etsimässä ruokaa. Iroh löytää kukan, joka on joko lohikäärmekukka, josta saa tehtyä ihanaa teetä, tai jadekukka, jossa on tappavaa myrkkyä. Kasvi paljastui loppujen lopuksi jadekukaksi, mutta Iroh löytää bacui-marjoja, jotka voisivat parantaa hänet, tai sitten ne ovat macahoni-marjoja, jotka aiheuttavat sokeutta. Zuko käskee setänsä unohtaa kasvit, ja viskaa marjat tiehensä. He miettivät, pitäisikö heidän lähteä Maan valtakunnan kylään, jossa kuolisivat jos paljastuisivat. Toinen vaihtoehto olisi Tulimaan kylä, jossa paljastuessaan he kuitenkin joutuisivat Azulan kynsiin, joten he päättävät lähteä Maan valtakunnan kylään etsimään lääkettä ja ruokaa.

Kirous

Chong selittää luolan kirouksen.

Ennen kuin Aang, Katara ja Sokka pääsevät tunnelille, Chong mainitsee sen olevan labyrintti, jota suojelee kirous. Kirouksen mukaan luolasta pääsee ulos vain jos luottaa rakkauteen, muuten sinne jää kuolemaan. Sokka on kovin vastahakoinen menemään tunneliin, mutta kun he huomaavat Tulikansan etsivän heitä, he päättävät silti mennä luolan kautta. Ryhmä Tulisotureita romauttaa luolan sisäänkäynnin, kun Avatar-tiimi ja kulkijat olivat ehtineet mennä sisälle. Hiukan pelokkaana ryhmä lähtee etenemään tunnelissa, ja Sokka aikoo piirtää kartan, jotta he hahmottaisivat labyrintin. Sokkan tekniikka on kuitenkin hyödytön, sillä tunneli muuttaa muotoaan koko ajan.

Läheisessä kylässä Zuko ja Iroh tapaavat mukavan Song-nimisen tytön. Zuko sanoo nimekseen Lee ja Irohin nimeksi Mushi, joka tekonimeensä tyytymättömänä sanoo Zukon olevan nimetty isänsä mukaan, joten häntä sanotaan Junioriksi. Song kutsuu kaksikon luokseen päivälliselle. Ruoan aikana Song kertoi isästään, jonka Tulisoturit veivät kylän muiden miesten mukana hyökkäyksessä. Hän kysyy, onko Zukonkin isä sodassa, joka vastaa myöntävästi, muttei kerro isänsä olevan oikeastaan itse sotaa ylläpitävä Tulen valtias.

Kulkijat päättävät pysyä yhdessä, jottei kukaan eksyisi. Tämä ei kuitenkaan toimi, sillä Appa säikähtää susikkoja ja jalkaansa polttavaa soihtua, ja joutuu paniikkiin, mikä romahduttaa luolan kattoa. Aang saa kaikki pelastettua murskaantumiselta, mutta ryhmä jakaantui kahteen osaan, ja heidän välilleen jäi seinämä. Aang, Katara ja Appa jäivät toiseen ryhmään, ja Momo ja Sokka, Sokan epäonneksi, jäivät toiseen ryhmään musikaalisten kulkijoiden kanssa.

Songin arpi

Songin arpi.

Kun Zuko istuu ulkona, Song saapuu paikalle. Hän huomaa Zukon arven, ja toteaa sen olevan Tulikansan tekemä. Sitten hän näyttää oman arpensa jalassaan, jonka sai tulentaitajilta, näyttäen siis Tulikansan tehneen pahaa hänellekin. Zuko vaikuttaa järkyttyneeltä nähdessään arvet.

Kolmen tunnin vaeltamisen jälkeen Aang ja Katara löytävät hautakammion, jonka seinää koristaa valtava kuva kahdesta rakastavaisesta ja teksti: "Rakkaus valaisee pimeän.". Kammiosta löytyy kiveen kaiverrettuna koko rakastavaisten tarina ja Omashun alkuperä.

Katara miettii, ehkäpä heidän pitäisi noudattaa rakastavaisten kuvan esimerkkiä ja suudella. Katara pitää ideaan kuitenkin typeränä, ja Aang valitsee vahingossa sanansa väärin ja tulee sanoneeksi, ettei voisi kuvitella suutelevansa Kataraa. Väärin ymmärtänyt Katara on hiukan loukkaantunut Aangin oudosta lausahduksesta, eikä tilannetta auta se, että Aang yrittää korjata tilanteen sanomalla, että suutelisi Kataraa mielummin kuin kuolisi, vakuuttaen sen olevan kohteliaisuus. Katara suuttuu Aangin huonoille sanavalinnoille.

Sillä välin Zuko ja Iroh ovat lähdössä Songin talosta. Kun Iroh on kiittämässä perhettä hyvästä ruoasta, Zuko varastaa perheen ostrich horsen matkustamisen helpottamiseksi. Iroh yrittää saada Zukon perumaan tekonsa, mutta kun Zuko ei aijo luopua ajatuksesta, hän hyppää itsekin eläiimen kyytiin ja he lähtevät. Song näkee tapahtuman, muttei estä heitä. Hän vain sulkee pettyneen näköisenä oven.

Myöhemmin, kun soihdut sammuvat, ja Aang ja Katara suutelevat, he näkevät luolan katossa loistavia kristalleja, jotka näyttävät tien ulos luolasta. Kaksikko ja Appa näkevät viimein taas päivänvaloa.

Sokka ja kulkijat näkevät taas susikkoja, jotka yrittivät paetä jotain. Paikalle saapuu luolamyyriä, jotka piirittävät heidät. Sokka yrittää paeta, tallaakin vahingossa kädellään kitaraa, mikä saa myyrät pysähtymään. Sokka alkaa soittaa kitaraa ja laulaa petojen rauhoittamiseksi. Kulkijat liittyvät lauluun mukaan, ja rauhoittuneet ja tyytyväiset luolamyyrät kuljettavat joukkion ulos tunnelista.
Uusi ozai

Tulikansan valloittama Omashu.

Koko ryhmä on jälleen kasassa. Kun luolamyyrät lähtevät, Katara huomaa Sokkan otsan punoittavan, joka tuli Sokkan joutuessa jatkuvasti lyömään itseään otsaan kulkijoiden tehdessä jotain typerää; Chong ilmoittaa luulevansa tatuoidun pojan olevan Avatar, saaden Sokkan lyömään itseään vielä kerran.

Kun hyvästit kulkijoille oli jätetty, Aang, Katara ja Sokka saapuvat viimein Omashuun. Avatar-tiimi näkee kuitenkin kauhukseen Tulikansan valloittaneen kaupungin.

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki