FANDOM

UnitedRepublicEmblem.png
Raiko
Raiko
Elämäkerta
Kansalaisuus

Republic City, Yhdistynyt tasavalta

Etnisyys

Yhdistynyt tasavalta

Fyysinen esittely
Sukupuoli

Mies

Silmien väri

Vaaleansininen

Hiusten väri

Musta

Persoonalliset tiedot
Rakkauselämä

Buttercup Raiko (vaimo)

Liittolaiset

Buttercup Raiko, Bolin, Lin Beifong, Mako, Korra, Asami, Tenzin, Iroh, Maan valtias Wu, Tulen valtias Izumi, Kansakuntien yhdistynyt tasavalta, Yhdistyneet joukot, Metallintaitajapoliisivoimat, Kuvira (ennen)

Viholliset

Varrick (ennen), Unalaq, Punainen Lootus, Kuvira, Maan imperiumin armeija

Ammatti

Poliitikko

Asema

Yhdistyneen tasavallan presidentti

Yhteistyö

Yhdistyneen tasavallan hallitus

Ensiesiintyminen

"Rebel Spirit"

Viimeinen esiintyminen

"The Last Stand"

Alkuperäinen
ääninäyttelijä

Spencer Garrett

Raiko on Republic Cityssä asuva ei-taitaja[2] ja ensimmäinen demokraattisesti valittu Kansakuntien yhdistyneen tasavallan presidentti. Vakuuttavana auktoriteettihahmona hänet äänestettiin virkaan Yhdistyneen tasavallan neuvoston lakkauttamisen jälkeen vuonna 171 jSk.[3]

HistoriaMuokkaa

Varhainen elämä Muokkaa

Varrickilta saamallaan rahoituksella Raiko onnistui aloittamaan kunnolliseen vaalikamppanjan[1], jonka myötä hän tuli valituksi Yhdistyneen tasavallan ensimmäiseksi presidentiksi, kun Yhdistyneen tasavallan neuvosto oli lakkautettu johtuen sen epäonnistumisesta seurata kansan mielipidettä oikealla tavalla.[3]

171 jSK Muokkaa

Puolueettomus Muokkaa

Kuusi kuukautta vallankumouksen jälkeen, Varrick ja Avatar Korra vierailivat Raikon luona ja pyysivät Yhdistyneiden joukkojen tukea Eteläiselle vesiheimolle sisällissotaan. Raiko kuitenkin kieltäytyi, koska uskoi ettei Yhdistyneen tasavallan kuuluisi sekaantua Vesiheimojen sisäisiin asioihin. Varrickin mukaan tasavalta oli jo osallinen siihen Eteläisen vesiheimon kulttuurikeskuksen pommiuhan myötä. Mutta presidentti vannoi ainoastaan järjestävänsä pommiuhan aikaansaajat oikeuden eteen. Tapaamisen päätyttä Korra sanoi Raikolle, että tämän passiivisuus koituisi Etelän tuhoksi.

Raiko vieraili myöhemmin poliisiasemalla puhumassa poliisipällikkö Lin Beifongin kanssa pommiuhasta ja uhkasi erottaa tämän, ellei löytäisi merkkejä syyllisestä. Tapaamisen jälkeen hän kehui rikosetsivä Makoa tämän hyvästä työstä. Tietäen Makon tapailevan Avataria, hän kysyi tältä suunnitteliko Korra jotain, mikä järkyttäisi Republic Cityn turvallisuutta. Aluksi Mako vastusteli, mutta Raiko kehotti tätä asettamaan oikeuden kaiken muun edelle. Tämän jälkeen Mako tunnusti Korran lähteneen pyytämään apua kenraali Irohilta. Tämän ansiosta Raiko sai Korran ja Irohin kiinni suunnittelemasta eroon hankkiutumista Pohjoisen laivaston saarrosta käyttämällä tekosyynä sotaharjoituksia. Presidentti muistutti kenraalia asemastaan viranomaisena komentajana ja uhkasi häntä sotaoikeudella. Hän myös neuvoi Korraa olemaan enää juonittelematta selkänsä takana.[1]

Kidnappausyritys Muokkaa

Raiko ja hänen vaimonsa saapuivat katsomaan propagandaelokuvasarjan The Adventures of Nuktuk: Hero of the South viimeistä osaa Varrickin pyynöstä, joka yritti saada hänen tukensa Vesiheimojen sisällissotaan. Raiko kuitenkin pysyi puoluettomana, vaikka pitikin kovasti elokuvista. Kesken elokuvan, neljä vedentaitajaa kidnappasi Raikon ja hänen vaimonsa. Bolin kuitenkin pysäytti kidnappaajat maantaitamisella. Kun presidentti hänen vaimonsa olivat saatu turvaan, Lin Beifong pidätti Varrickin kidnappauksen järjestämisestä.

Elokuvan jälkeen Korra puhutteli jälleen Raikoa ja kertoi tälle Unalaqin aikeista vapauttaa pimeyden henki Vaatu ja tuhota Eteläisen vesiheimon ohella koko maailma. Raiko kuitenkin päätti, että Yhdistyneet joukot jäisivät suojelemaan Yhdistynyttä tasavaltaa.[4]

Harmoninen lähentyminen Muokkaa

Kun Harmoninen lähentyminen alkoi vaikuttaa maailmaan, Raiko ja Beifong tarkkailivat Republic Cityä ilmalaivasta käsin odottamassa hyökkäystä. Raiko katsoi avuttomana sivusta, kun Pimeä Avatar, Unalaqin ja Vaatun yhdistelmä tuhosi hänen laivastonsa ja levitti henkiköynnöksiä ympäri kaupunkia. Kun Pimeä Avatar ampui hänen ilmalaivaansa energiasäteen, poliisipäällikkö Beifong pelasti hänet.[5]

Harmonisen lähentymisen jälkeen Muokkaa

Harmonisen lähentymisen aiheuttamien energiamuutosten vuoksi henkiä ja lisää köynnöksiä alkoi ilmestyä Republic Cityyn. Koska köynnöksiä ei ole vieläkään poistettu, Raikon kannatus oli heikentynyt. Korran saapuessa asiaa koskevaan lehdistötilaisuuteen, Raiko yritti syyttää häntä tapahtuneesta. Korra puolestaan muistutti Raikoa tämän avuttomuudesta Pimeää Avataria vastaan. Lin Beifong keskeytti kiistan ja Raiko marssi takaisin kaupungintalon sisälle.

Kun Korra yritti jälleen poistaa köynnöksiä kaupungista, Raiko kutsui lehdistön todistamaan tapahtumaa. Korra onnistui saamaan köynnökset katoamaan hengenpuhdistustekniikan avulla, mutta kun ne kasvoivat heti takaisin ja henkivartijat saattoivat Raikon turvaan kaatuvalta rakennukselta.

Myöhemmin illalla Kyoshi-sillalla Raiko oli näkemässä kuinka Korra pelasti uuden tuulentaitajan, Dawin. Pettyneenä vahinkoihin, joita Dawin kyky sekä Harmoninen lähentyminen olivat tuoneet Republic Citylle, presidentti kysyi Korralta, olisivatko nämä kriisit pysyvästi osa kaupunkilaisten elämää. Kun Korra sanoi henkien ja köynnösten tulleen jäädäkseen, Raiko sanoi Korran olevan se, joka ei enää jäisi kaupunkiin ja käski tämän lähteä.[6]

Kaksi viikkoa sen jälkeen, kun Korra oli kukistanut Zaheerin, presidentti Raiko saapui Tuulitemppelisaarelle ja toivotti virallisesti takaisin Republic Cityyn, ja kiitti häntä Punaisen Lootuksen pysäyttämisestä sekä maailman pelastamisesta anarkialta. Kun Lin auttoi pyörätuolissa istuvaa Korraa astumaan temppeliin, Raiko huomasi kuinka Korra ei voinut hyvin ja että maailma tarvitsisi Avataria enemmän kuin koskaan, koska Maan valtakunta oli kaaoksessa Maan valtiattaren murhan myötä. Presidentti osallistui myös seremoniaan, jossa Tenzin julisti Jinoran tuulentaitajamestariksi ja paljasti tämän tatuoinnit.[7]

Maan valtakunnan ollessa ilman johtajaa, Raiko matkusti Tenzinin kanssa Zaofuun suostutellakseen Suyin Beifongin ottamaan hallinnan. Vaikka epäonnistuivat Suyinin suostuttelemisessa, Raiko ja muut maailman johtajat nimittivät Kuviran Maan valtakunnan väliaikaisjohtajaksi tämän todistettua kykynsä Ba Sing Sein vakauttamisella.[8]

Sukulaiset Muokkaa

Esiintymiset Muokkaa

The Legend of Korra

Kirja 2: Henget (神靈)

Kirja 3: Muutos (易)

Kirja 4: Tasapaino (平衡)

Trivia Muokkaa

  • Raiko on ensimmäinen demokraattisesti valittu johtaja Avatar-maailmassa.
  • Raiko pitää Nuktuk-aikakirjoista.[4]
Edeltäjä 
Asema perustettiin
Yhdistyneen tasavallan presidentti
171 jSk - nykyhetki
Seuraaja 
Virkaan astuva

Viitteet Muokkaa

  1. 1,0 1,1 1,2 Hedrick, Tim (kirjoittaja) & Heck, Colin (ohjaaja). (4. lokakuuta 2013). "Peacekeepers". The Legend of Korra. Kirja 2: Henget. Jakso 5. Nickelodeon.
  2. DVD-kommentaari jaksosta "Peacekeepers"
  3. 3,0 3,1 Hedrick, Tim (kirjoittaja) & Heck, Colin (ohjaaja). (13. syyskuuta 2013). "Rebel Spirit". The Legend of Korra. Kirja 2: Henget. Jakso 1. Nickelodeon.
  4. 4,0 4,1 Hamilton, Joshua (kirjoittaja) & Heck, Colin (ohjaaja). "Night of a Thousand Stars". The Legend of Korra. Kirja 2: Henget. Jakso 11. Nickelodeon.
  5. DiMartino, Michael Dante (kirjoittaja) & Graham, Ian (ohjaaja). (22. marraskuuta 2013). "Light in the Dark". The Legend of Korra. Kirja 2: Henget. Jakso 14. Nickelodeon.
  6. Hedrick, Tim, Hamilton, Joshua (kirjoittajat) & Heck, Colin, Zwyer, Melchior (ohjaajat). (27. kesäkuuta 2014). "A Breath of Fresh Air". The Legend of Korra. Kirja 3: Muutos. Jakso 1. Nickelodeon.
  7. Hamilton, Joshua, Hedrick, Tim (kirjoittajat) & Zwyer, Mel (ohjaaja). (22. elokuuta 2014). "Venom of the Red Lotus". The Legend of Korra. Kirja 3: Muutos. Jakso 13. Nick.com.
  8. Hamilton, Joshua (kirjoittaja) & Graham, Ian (ohjaaja). (31. lokakuuta 2014). "Enemy at the Gates". The Legend of Korra. Kirja 4: Tasapaino. Jakso 5. Nick.com.

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki