FANDOM

UnitedRepublicEmblem

Presidentti on demokraattisesti äänestetty Kansakuntien yhdistyneen tasavallan johtaja. Valtion päämiehenä presidentillä on hallinnassa suurin osa Yhdistyneen tasavallan osastoista, kuten lainvalvonta. Hän toimii myös Yhdistyneiden joukkojen viranomaisena komentajana.[1]

Historia Muokkaa

Presidentin virka perustettiin Yhdistyneen tasavallan neuvoston tilalle pian Taitamisen vastaisen vallankumouksen jälkeen, koska neuvosto oli todettu kyvyttömäksi edustaa kansan mielipidettä oikealla tavalla.[2] Ensimmäisissä vaaleissa Raiko voitti ylivoimaisesti, vastustajanaan vain yksi presidenttiehdokas.[1]

Asema ja valtuudet Muokkaa

Presidentillä on suuri vaikutusvalta Yhdistyneessä tasavallassa toimien muun muassa armeijan viranomaisena komentajana sekä metallintaitajapoliisivoimien valvojana, kyeten laittamaan nämä asettamaan tietyt asiat tärkeysjärjestykseen.[1] He voivat myös armahtaa syytettyjä tai tuomittuja henkilöitä rikoksista valtiota vastaan.[3]

Äänestäminen Muokkaa

Kansa äänestää presidentin virkaansa vapailla vaaleilla. Ensimmäisissä vaaleissa oli vain kaksi ehdokasta, joista molemmat saivat liikemiehiltä ja näiden yhtiöiltä taloudellista tukea vaalikamppanjoidensa rahoittamiseksi.[1]

Viitteet Muokkaa

  1. 1,0 1,1 1,2 1,3 Hedrick, Tim (kirjoittaja) & Heck, Colin (ohjaaja). (4. lokakuuta 2013). "Peacekeepers". The Legend of Korra. Kirja 2: Henget. Jakso 5. Nickelodeon.
  2. Hedrick, Tim (kirjoittaja) & Heck, Colin (ohjaaja). (13. syyskuuta 2013). "Rebel Spirit". The Legend of Korra. Kirja 2: Henget. Jakso 1. Nickelodeon.
  3. Hedrick, Tim (kirjoittaja) & Zwyer, Melchior (ohjaaja). (17. lokakuuta 2014). "The Coronation". The Legend of Korra. Kirja 4: Tasapaino. Jakso 3. Nick.com.

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki