FANDOM

FirebendingEmblem.png FireNationEmblem.png Neutraali ikoni.png
Polttovoimamies
Polttovoimamies
Elämäkerta
Muut nimet

Kipinä- ja paukkumies

Kansalaisuus

Tulikansa

Etnisyys

Tulikansa

Kuollut

100 jSk

Fyysinen esittely
Sukupuoli

Mies

Silmien väri

Tummat

Hiusten väri

Musta (ajeltu)

Persoonalliset tiedot
Liittolaiset

Ozai, Zuko (ennen), kaupungin viranomainen, Tulikansa

Viholliset

Avatar-tiimi

Aseet

Tuli

Taistelutyyli

Tulentaitaminen, polttovoimantaitaminen

Ammatti

Salamurhaaja

Asema

Yhteyshenkilö

Ensiesiintyminen

"Tulikansan koulussa"

Viimeinen esiintyminen

"Läntinen tuulitemppeli"

Alkuperäinen
ääninäyttelijä

Greg Baldwin

Polttovoimamies (engl. Combustion Man), lempinimi oli Sokkan antama, oli tulentaitajasalamurhaaja ja hiljainen palkkionmetsästäjä, jonka prinssi Zuko palkkasi jäljittämään ja tappamaan Avatar Aangin.[1] Hän seurasi Avatar-tiimiä ympäri Tulimaata ja terrorisoi näitä ainutlaatuisella kyvyllään käyttää otsassaan olevaa silmäkuviota aiheuttamaan sen osoittamassa suunnassa valtavia räjähdyksiä.

Polttovoimamies seurasi Avatar-tiimiä Läntiselle tuulitemppelille, missä hän aiheutti valtavaa tuhoa hyökkäyksessä, jonka oli tarkoitus tappaa Aang. Sokkan bumerangin osuttua hänen kolmanteen silmäänsä, hän vahingossa laukaisi räjähdyksen lähietäisyydellä ja tappoi siten itsensä.

Historia Muokkaa

Varhainen elämä Muokkaa

Tämä Tulikansan salamurhaaja huomasi hänen kykynsä ollessaan vielä lapsi, mutta hän ei kyennyt hallitsemaan sitä ja räjäytti vahingossa oman oikean kätensä ja jalkansa pois, mitkä hän korvasi metallisilla tekoraajoilla. Hän sai huonon maineen nopeissa Agni Kai-kaksintaisteluissa. Hän oli halukas tekemään kaikki hänelle annetut likaiset työt kyselemättä kysymyksiä ja hoiti toimeksiantonsa loppuun. Hän oli pelottava vastustaja, jonka maineena oli "hyvä siinä mitä [hän tekee] ja vielä parempi pitämään salaisuuksia".[1]

Aangin salamurhayritykset Muokkaa

Ensimmäinen yritys Muokkaa

Zuko palkkasi Polttovoimamiehen tappamaan Aangia, koska prinssi uskoi Avatarin saattaneen selviytyä Azulan hyökkäykseltä Ba Sing Seissä. Tämä uutinen sai tulentaitajasalamurhaajan käyttämään kaikkia keinoja eliminoimaan kaikki mahdolliset uhat.

Ammattitaitoisena ja huolellisena, Polttovoimamies eliminoi tai pysäytti kaikki todisteet, jotka voisivat vaarantaa hänen salaisuutensa. Kun kaksi Tulikansan sotilasta havaitsivat Aangin, salamurhaajan korppikotka sieppasi sotilaiden viestihaukan, jolloin Polttovoimamies pystyi lukemaan ja sittemmin hävittämään kirjeen. Tuona yönä, hän lähestyi vaivihkaa Aangin ja tämän ystävien yöpymispaikkaan, mutta Toph havaitsi hänen metalliset askeleet. Hänen voimakkaat hyökkäykset torjuivat Kataran vedentaitamisiskut sekä Tophin maantaitamisiskut, jolloin ryhmän oli pakko mennä suojaan. Polttovoimamies seurasi Aangia, kun Avatar johdatti häntä muualle ystävistään. Taistelun aikana, Aang torjui Polttovoimamiehen hyökkäykset tuulen- ja maantaitamisella. Hänen piti keskeyttää takaa-ajo, kun Avatar onnistui pakenemaan ystäviensä kanssa Appan selässä.[2]

Toinen yritys Muokkaa

Toisessa yrityksessään, Polttovoimamies toimi ovelammin asettaessaan ansan vangitakseen Kataran ja Tophin etsintäkuulutusten kautta. Hän lukitsi heidät puiseen selliin riistäen heiltä veden ja maan hallittavaksi. Hän käytti heitä syöttinä Aangin houkuttelemiseen, missä hän onnistui. Kun Katara oli käyttänyt neuvokkaasti hikeään luodakseen vettä ja paennut sellistä, tytöt saapuivat auttamaan Aangia ja Sokkaa, jotka vain välttelivät Polttovoimamiehen hyökkäyksiä. Katara onnistui hetkellisesti pysäyttämään hyökkäykset jäädyttämällä salamurhaajan pään, jolloin ryhmä onnistui pakenemaan. Toph lennätti lohkareen häntä kohti suojaamaan ryhmän pakoa. Kun Polttovoimamies räjäytti kiven, pieni kivenpala lennähti hänen kolmanteen silmäänsä, mikä torjui hänen qinsä. Hän nousi pystyyn ja aikoi ampua uuden räjähteen ryhmää kohtaan, mutta hän huomasi kyvyssään olevan häiriötä. Ilma hänen ympärillään räjähti, minkä seurauksenä hän lensi lähellä olevaan seinään. Hän oli selkeästi vihainen, kun hän näki saaliinsa pakenevan.

Hyökkäyksen aikana, Sokka oli todennut, ettei "Kipinä- ja paukkumies" ollutkaan välttämättä sopiva nimi salamurhaajalle ja nimesi tämän sen sijaan "Polttovoimamieheksi".[3]

Kolmas yritys Muokkaa

Kun hän oli jäljittänyt heidät rautatieasemalla, Polttovoimamies kohdisti seuraavaksi Aangin, joka oli Sokkan kanssa isoäitinsä luoke menevän pienen Sho-tytön mukana junassa. Junan kyydissä, palkkamurhaaja hyökkäsi Avatarin kimppuun estäen tätä lähtemästä uhkaamalla muiden matkustajien henkiä. Räjähdykset aiheuttivat junan nopeamman liikkumisen ja insinöörin kolkkaantumisen. Pienen lähitaistelun jälkeen, Aang vakuutti Polttovoimamiehen taistelemaan häntä vastaan junan katolla, jotta Sokka saisi tarpeeksi aikaa korjata moottorin. Kun Sokka oli pysäyttänyt junan, Aang otti vettä läheisestä järvestä iskeäkseen Poltovoimamiehen veteen.[4]

Viimeinen yritys ja kuolema Muokkaa

Polttovoimamies onnistui jäljittämään ryhmän, kun he olivat Läntisellä tuulitemppelillä. Zuko keskeytti hänen yllätyshyökkäyksensä ja käski lopettamaan Avatarin jahtaamisen. Työntäessään prinssin sivuun ja laukaistuaan uuden hyökkäyksen, Zuko uhkasi, ettei hän tulisi saamaan lainkaan maksua. Hän tarjoutui nopeasti maksamaan kaksinkertaisen summan, jos hän lopettaisi. Polttovoimamies ei kuitenkaan välittänyt tarjouksista ja jatkoi hyökkäämistä jonkin muun syyn takia kuin rahan. Toisaalla, Zukon temput osoittautuivat hyödyllisiksi harhautuksiksi Avatar-tiimille, kun he ehtivät mennä suojaan. Kun Polttovoimamies turvautui räjäyttämään temppeliä kannattelevia pylväitä, Sokka heitti bumeranginsa palkkamurhaajan otsaan, mikä tyrmäsi hänet lyhyeksi aikaa ja esti hänen qinsä. Hän jätti tämän huomioitta ja yritti uudelleen käyttää kykyään kaikesta huolimatta, mutta se aiheutti valtavan räjähdyksen lähietäisyydeltä, mihin hän itse menehtyi.[5] Hänen metalliset kyntensä nähtiin putoavan kuiluun.[6]

Perintö Muokkaa

Eräs näyttelijä oli Polttovoimamiehen roolissa Jäävuoren poika -näytelmässä.[7]

Yakonen oikeudenkäynnissä, Sokka otti Polttovoimamiehen esille ainutlaatuisena taitajana, joka kykeni luomaan räjähdyksiä mielensä avulla, kenet hän "päihitti [hänen] luotettavalla bumerangillaan".[8]

Joskus Satavuotisen sodan jälkeen, Polttovoimamiehen kyvyn kopioi eräs tulentaitaja nimeltään P'Li, jolla oli myös kolmas silmä otsassaan. Yrittäessään turvata P'Lin vankilaa, vanhahko Zuko kertoi Desnalle ja Eskalle, kuinka hän oli palkannut Polttovoimamiehen Avatar Aangin perään.[9]

Esiintymiset Muokkaa

Kirja 3: Tuli (火) Muokkaa

Avatar-sarjakuvat Muokkaa

Kirja 3: Tuli (火) Muokkaa

Trivia Muokkaa

  • On sanottu, ettei hän puhuisi lainkaan.
  • Vaikka Zuko vaikutti tietävän hänen oikean nimen, hän ei koskaan maininnut sitä.[6]
  • Tuottajat selittivät DVD-kommentaarissa jaksosta "Läntinen tuulitemppeli", että Polttovoimamies jatkoi hyökkäämistä ryhmän kimppuun vaikka Zuko oli käskenyt häntä lopettamaan, koska hän tajusi Tulen valtias Ozain olevan kiitollinen Avatarin eliminoimisesta.

Viitteet Muokkaa

  1. 1,0 1,1 1,2 O'Bryan, John (kirjoittaja) & Dos Santos, Joaquim (ohjaaja). (28. syyskuuta 2007). "Tulikansan koulussa". Avatar: The Last Airbender. Kirja 3: Tuli. Jakso 2. Nickelodeon.
  2. Mattila, Katie (kirjoittaja) & Dos Santos, Joaquim (ohjaaja). (19. lokakuuta 2007). "Hiillossaaren lomaparatiisi". Avatar: The Last Airbender. Kirja 3: Tuli. Jakso 5. Nickelodeon.
  3. Hamilton, Joshua (kirjoittaja) & Volpe, Giancarlo (ohjaaja). (2. marraskuuta 2007). "Karkuri". Avatar: The Last Airbender. Kirja 3: Tuli. Jakso 7. Nickelodeon.
  4. Lumumba, Rawles; Wilgus, Alison (kirjoittaja), McWeeney, Tom (taiteilija), Dzioba, Wes (värittäjä), Comicraft (tekstittäjä). "Combustion Man on a Train" (5. heinäkuuta 2011 [Dark Horse Comics edition]), Nickelodeon.
  5. Mike ja Bryan varmistivat myöhemmin New Yorkin Comic-Conissa vuonna 2008, että hän kuoli.
  6. 6,0 6,1 Ehasz, Elizabeth Welch, Hedrick, Tim (kirjoittajat) & Spaulding, Ethan (ohjaaja). (14. heinäkuuta 2008). "Läntinen tuulitemppeli". Avatar: The Last Airbender. Kirja 3: Tuli. Jakso 12. Nickelodeon.
  7. Hedrick, Tim, Hamilton, Josh, O'Bryan, John (kirjoittaja) & Volpe, Giancarlo (ohjaaja). (18. heinäkuuta 2008). "Hiillossaaren näyttelijät". Avatar: The Last Airbender. Kirja 3: Tuli. Jakso 17. Nickelodeon.
  8. DiMartino, Michael Dante, Konietzko, Bryan (kirjoittajat) & Dos Santos, Joaquim, Ryu, Ki Hyun (ohjaajat). (9. kesäkuuta 2012). "Out of the Past". The Legend of Korra. Kirja 1: Ilma. Jakso 9. Nickelodeon.
  9. Hedrick, Tim (kirjoittaja) & Graham, Ian (ohjaaja). (27. kesäkuuta 2014). "The Earth Queen". The Legend of Korra. Kirja 3: Muutos. Jakso 3. Nickelodeon.

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki