FANDOM

Tämä artikkeli kertoo tapahtumasta. Jaksoista kertoo "Kiehuva kivi, osa 1" ja "Kiehuva kivi, osa 2". Vankilasta kertoo Kiehuva kivi.
Sokka, Suki ja Zuko valmistautuvat taisteluun gondolin katolla
Pako Kiehuvasta kivestä
Tärkeimmät tiedot
Edellinen

Tulimaan valloitus

Samanaikaiset

Maantaitajien kapinat

Seuraava
Ajankohta

Kesä, vuosi 100 jSk

Paikka

Kiehuva kivi

Lopputulos
Taistelijat

Osa Avatar-tiimin jäsenistä

Tulikansa

Komentajat
Osapuolet
  • Chit Sang
  • Hakoda
  • Mai
  • Sokka
  • Suki
  • Zuko

  • Ty Lee (lopuksi)
  • Azula
  • Monet vankilan vartijat
  • Ty Lee (aluksi)
Tappiot

Mai ja Ty Lee vangitaan petoksesta

  • Ensimmäinen pako Kiehuvasta kivestä onnistunut
  • Azulan ilmalaiva varastetaan
  • Azulan mielenterveys alkaa horjua
Esiintymiset
Ensiesiintyminen

"Kiehuva kivi, osa 1"

Viiminen esiintyminen

"Kiehuva kivi, osa 2"

Pako Kiehuvasta kivestä (engl. Escape from the Boiling Rock) oli yksi lopullisista taisteluista Satavuotisen sodan aikana, ja yksi viimeisimmistä tapahtumista ennen Sozinin komeetan tuloa, jolloin Tulikansa kärsi ratkaisevista tappioista. Vaikka taistelu oli strategisesti vähäinen, tapaus vaikutti historiaan, koska pakenemisen vaikutukset olivat tuhoisia Tulikansalle. Tunkeutuminen ja myöhempi pako olivat muutaman Avatar-tiimin jäsenen vastuulla ja se kesti noin kaksi päivää, jonka ensimmäinen pakoyritys osoittautui epäonnistuneeksi.

Kahakka johti Avatar-tiimin voittoon, jolle ei aiheutunut tappioita, ja johti Sukin liittymisen ryhmään. Pako aiheutti myös Azulan kahden ystävän, Main ja Ty Leen, petoksen, mikä vaikutti prinsessan mielenterveyteen. Tämä oli ensimmäinen onnistunut pakoyritys Tulikansan tarkimmin vartioidusta vankilasta.

Historia Muokkaa

Sodan myöhemmissä vaiheissa, Tulen valtias Ozai rakennutti Kiehuvan kiven, minne vangittiin petturit ja muut Tulimaan viholliset. Vankila sisälsi pisimmälle kehittynyttä teknologiaa kuin missään muussa Tulimaan vankilassa.

Muutamia viikkoa ennen Ba Sing Sein vapautusta, prinsessa Azula ystäviensä Main ja Ty Leen kanssa voittivat ja vangitsivat Sukin ja muut Kyoshi-soturit. Suki, joka oli ryhmän johtaja, erotettiin muista sotureista ja vietiin vangiksi Kiehuvaan kiveen.

Mustan auringon päivänä, pieni valloitusjoukko, jota johti päällikkö Hakoda, hyökkäsi Tulimaan pääkaupunkiiin siinä toivossa, että sota onnistuttaisiin viimein lopettamaan. Tämä kuitenkin osoittautui epäonnistuneeksi yritykseksi ja koko joukko onnistuttiin päihittämään. Avatar-tiimi onnistui pakenemään Läntiselle tuulitemppelille, mutta valloituksessa mukana olleet aikuiset joituivat vangeiksi. Tappio vaivasi suuresti Sokkan mieltä, koska hän tunsi tappion ja isänsä joutuneen vangiksi olevan hänen syytään.

Johdanto Muokkaa

Kun Zuko oli jälkeenpäin liittynyt Avatar-tiimiin Läntisellä tuulitemppelillä, Sokka kysyi häneltä, sattuisiko hän tietämään, minne Hakoda ja muut soturit oltaisiin voitu viedä vangeiksi. Zuko tuli välittömästi epäluuloiseksi Sokkan aikomuksista kysymyksen vuoksi. Hän oletti, että heidät oltiin viety Kiehuvaan kiveen. Välttääkseen epäluuloja, Sokka kertoi vain halunneensa kuulla tiedon eikä mitään muuta.

Tuona yönä, Sokka aikoi lähteä hiljaa yöllä Appalla, mutta Zuko sai hänet kiinni. Pienen kinastelun jälkeen, Zuko päätti lähteä Sokkan mukaan. Kaksikko matkusti entisellä sotapallolla vankilaan ja he saapuivat perille päivän matkustamisen jälkeen.

Pako Muokkaa

Tunkeutuminen Muokkaa

Kun Zuko ja Sokka saapuivat kiehuvan järven yläpuolelle, heidän pallonsa putosi saaren rantaan. Varmistaakseen, ettei kukaan epäilisi heidän läsnäoloaan, heidän täytyi upottaa heidän pallonsa järveen ja soluttautua vankilaan naamioitumalla vartijoiksi.

Zukon kysellessä muilta vartijoilta, missä sotavankeja pidettiin Kiehuvassa kivessä, Sokka kutsuttiin vankilan pihalle avuksi tappelun vuoksi. Vankilan pihalla, yksi vartijoista kiusasi erästä vankia, Chit Sangia, koska hän ei ollut kumartanut kunnioittavasti häntä kohtaan. Kun Chit Sang käveli tiehensä, kiusaajavartija laukaisi tulipiiskan häntä kohti, pakottaen Chit Sangin ohjaamaan sen takaisin häntä kohti. Kiusaajavartija väitti jälkeenpäin, että tulentaitaminen oli kiellettyä ja, nähdessään Sokkan, hän pyysi hänen apuaan Chit Sangin viemisessä jäähdyttimeen. Koska hänellä ei ollut vaihtoehtoja, Sokkan täytyi ryhtyä yhteistyöhön.

Sokka katseli epämukavasti, kun Chit Sang paleli jäähdyttimessä, mutta kiusaajavartija jätti hänen huolensa huomioitta. Vankilanjohtaja tuli pian häiritsemään Chit Sangia, väittäen, ettei hänen kannattaisi yrittää paeta. Chit Sang kiisti tämän väitteen, mutta vankilanjohta sivuutti hänet ja kertoi kylmästi, että hän joutuisi jatkamaan rangaistuksensa kärsimistä. Myöhemmin, Zuko ilmoitti Sokkalle, että hän oli kuullut, ettei vankilassa ollut lainkaan vankeja Vesiheimosta. Sokka meni suunniltaan kuullessaan tämän; kuitenkin, kun kaikki toivo vaikutti olevan menetetty, hän huomasi ihastuksensa kohteen, Sukin, palaamassa takaisin selliinsä.

Sokka hiipi Sukin selliin pian sen jälkeen Zukon ollessa vahdissa oven luona. Suki erehtyi hetkellisesti luulemaan Sokkaa oikeaksi vartijaksi; kuitenkin, tunnistettuaan hänet, he syleilivät ja suutelivat toisiaan. Heidän jälleentapaaminen loppui lyhyeen, koska vartija yritti päästä Sukin selliin. Välttääkseen Sokkan paljastumisen, Zuko hyökkäsi vartijan kimppuun, sallien Sokkan livahtaa ulos sellistä. Kun vartija näki Sokkan, hän käski häntä pidättämään Zukon. Kykenemättä vastustamaan, Sokkan täytyi tehdä niin.

Zuko joutui pian vankilanjohtajan kuulusteltavaksi, joka, Zukon suureksi yllätykseksi, tunnisti hänen henkilöllisyytensä ja paljasti olevansa Main eno. Jälkeenpäin, Sokka, Suki ja Zuko kokoontuivat suunnittelemaan pakoa. Chit Sang kuuli heidän keskustelunsa ja sanoi heille, jos he eivät ottaisi häntä mukaan, hän ilmoittaisi asiasta vankilanjohtajalle. Vailla muuta vaihtoehtoa, he sallivat Chit Sangin päästä mukaan.

Ensimmäinen pakoyritys Muokkaa

Sokkan keksiessä pian hyvän pakosuunnitelman, avata jäähdyttimen pultit, jonka sisällä Chit Sang oli ja käyttää sitä veneenä pakoa varten. Varmistaakseen suunnitelman toimimisen, Zuko ja Chit Sang teeskentelivät taistelevansa, ja Zuko tulentaittoi Chit Sangia kohti. Vartijat lankesivat esitykseen ja, kuten Sokka oli ennustanut, veivät Zukon samaan jäähdyttimeen kuin missä Chit Sang oli aikaisemmin ollut.

Ollessaan jäähdyttimessä, Zuko käytti tulihengitystä pitääkseen itsensä lämpimänä ja irrotti kaikki mutterit. Sokka päästi hänet pian vapaaksi, mutta ennen kuin he pystyivät pakenemaan, Zuko ja Sokka kuulivat joidenkin vartijoiden keskustelevan uusien vankien saapumisesta, mukaan lukien sotavankien. Zuko ja Sokka tajusivat Hakodan olevan ehkä mukana, minkä vuoksi Sokka meni sekaisin, pitäisikö hänen jäädä vai paeta.

Sinä yönä, Sokka ja Zuko sapuivat viimein jäähdyttimen kanssa, ja Chit Sang ilmoitti heille, että hän päätti ottaa tyttöystävänsä ja ystävänsä mukaan. Ennen kuin he lähtivät, Sokka tuli yllättäen johtopäätökseen, että hänen tulisi jäädä vankilaan, koska hänellä oli mahdollisuus pelastaa isänsä. Zuko sanoi Sokkalle jäävänsä hänen kanssaan, ja vaikka Sokka kehotti Sukia lähtemään, Suki kieltäytyi ja sanoi, ettei lähtisi ilman häntä. Chit Sang kuitenkin hyppäsi innoissaan jäähdyttimeen. Tajutessaan menettäneensä mahdollisuuden paeta, Sokka, Zuko ja Suki hiipivät takaisin vankilaan.

Toisaalla, Chit Sang yritti saada jäähdytintä kulkemaan nopeammin käyttäen reunan palaa meloamiseen. Hän poltti vahingossa itseään, mistä takia hän huudahti hyvin äänekkäästi. Vartijat kuulivat hänet, ja jäähdytin vedettiin pian takaisin vankilaan.

Kun Chit Sang vangittiin, Sokka, Zuko ja Suki katsoivat uusien tulokkaiden saapumista gondolista. Gondoli vaikutti tyhjältä, kun useimmat vangit astuivat ulos, ja Sokka oli suunniltaan ja tolaltaa, kun hän tajusi tehneensä ison virheen. Kuitenkin, Sokkan suureksi iloksi, Hakoda astui ulos gondolista.

Esiintymiset Muokkaa

Kirja 3: Tuli (火) Muokkaa

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki