FANDOM

Neutraali ikoni.png PaiShoLotus.png
PaiShoBoard.png

Pai Shon nappuloiden aloitusasema.

Pai Sho (牌數) on kahden pelaajan peli, joka on hyvin suosittu Avatar-maailmassa kaikenikäisten ihmisten keskuudessa. Tarun mukaan henget keksivät pelin jo Raavan aikakaudella, ja se on ollut ihmisten suosiossa ympäri maailmaa siitä asti.[1] Sitä pelataan jokaisessa kulttuurissa omalla tavallaan.[2] Ennen kuin Valkoisen Lootuksen seura paljasti muulle maailmalle olemassaolonsa, sen jäsenet tunnistautuivat toisilleen muodostamalla nappuloidensa kautta lootuksen muotoisen kuvion pelilaudalle.[3]

SäännötMuokkaa

Lootus.png

Yläilmakuva Pai Sho -laudasta.

Pai Shota pelataan pyöreällä kahteentoista erikokoiseen osaan jakautuvalla pelilaudalla, jossa on 18x18 kokoinen ruudukko eriväirisiä neliöitä. Kummallakin pelaajalla on tietty määrä nappuloita, joita liikutellaan lautaa pitkin.

Vuosien ajan säännöt alkoivat vaihdella eri kulttuureissa. Jotkut sanovat sitä nopeatempoisena pelinä, jossa voittaja määräytyy satunnaisesti, ja jotkut taas hitaasti pelattavana strategiapelinä.[2]

Valkoinen lootus -nappulaMuokkaa

PaiShoLotus.png

Valkoisen lootuksen kuvalla varustettu nappula ja pyöreä puolitoista tuumaa halkaisijaltaan oleva nappula. Sen tunnistaa suuren valkoisen kukan kuviosta, joka peittää suurimman osan nappulasta. Irohin mukaan, monet aliarvioivat nappulan merkityksen. Hän jopa kerran viivytti Zukon yrityksiä etsiä Avataria, ostaakseen uuden nappulan.[4] Sokka sai samanlaisen nappulan mestari Piandaolta suoritettuaan miekkailukoulutuksensa.[5]

Merkittäviä pelaajiaMuokkaa

TriviaMuokkaa

  • Pai Sho muistuttaa osittain seuraavia todellisen maailman lautapelejä: go, kiinanšakki, englantilainen tammipeli ja xiangqi.
  • Zukon mukaan Pai Shota käytetään toisinaan myös uhkapelaamiseen.[3]
    • Pelin nimi muistuttaa kiinalaista peliä pai gow, jota on myös mahdollista pelata uhkapelinä.

Viitteet Muokkaa

  1. Hedrick, Tim (kirjoittaja) & Graham, Ian (ohjaaja). (8. marraskuuta 2013). "A New Spiritual Age". The Legend of Korra. Kirja 2: Henget. Jakso 10. Nickelodeon.
  2. 2,0 2,1 DiMartino, Michael Dante (kirjoittaja) & Graham, Ian (ohjaaja). (1. elokuuta 2014). "The Stakeout". The Legend of Korra. Kirja 3: Muutos. Jakso 9. Nick.com.
  3. 3,0 3,1 Hedrick, Tim (kirjoittaja) & MacMullan, Lauren (ohjaaja). (14. heinäkuuta 2006). "Autiomaassa". Avatar: The Last Airbender. Kirja 2: Maa. Jakso 11. Nickelodeon.
  4. O'Bryan, John (kirjoittaja) & Lioi, Anthony (ohjaaja). (29. huhtikuuta 2005). "Vedentaitajan käärö". Avatar: The Last Airbender. Kirja 1: Vesi. Jakso 9. Nickelodeon.
  5. Hedrick, Tim (kirjoittaja) & Volpe, Giancarlo (ohjaaja). (12. lokakuuta 2007). "Sokkan opettaja". Avatar: The Last Airbender. Kirja 3: Tuli. Jakso 4. Nickelodeon.

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki