FANDOM

Oikea maailma
Tämä artikkeli kertoo jaksosta. Henkilöstä, johon jakson nimi viittaa, kertoo Hama.
Hama vastaan Katara
"Nukkemestarin talossa"
Tiedot
Sarja

Avatar: The Last Airbender

Kirja

Tuli

Jakso

48/61

Alkuperäinen
ensiesitys

9. marraskuuta 2007

Suomen
ensiesitys

18. toukokuuta 2009

Käsikirjoitus

Tim Hedrick

Ohjaus

Joaquim Dos Santos

Animointi

JM Animation

Tuotantonumero

308

Jakso-opas
Edellinen

"Karkuri"

Seuraava

"Unelmia ja painajaisia"

"Nukkemestarin talossa" (engl. The Puppetmaster) on Avatar: The Last Airbenderin kolmannen tuotantokauden kahdeksas sekä koko sarjan 48. jakso. Sen alkuperäinen ensiesitys oli 9. marraskuuta 2007 Yhdysvalloissa, ja Suomessa 18. toukokuuta 2009.

Lyhyesti Muokkaa

Tiimi vierailee kylässä, jossa ihmisiä on salaperäisesti kadonnut. He tapaavat vanhan majatalon pitäjän Haman, joka paljastaa olevansa vedentaitaja Eteläisestä vesiheimosta. Hänestä tulee Kataralle mentori, joka kertoo tälle myös traagisista kokemuksistaan Tulikansan vankilassa. Katara saa selville Haman olleen kostonhimoisesti vastuussa ihmisten katoamisesta synkän kyvyn, verentaitamisen, avulla. Taistelun aikana Katara itse joutuu käyttämään tekniikkaa Hamaa vastaan ystäviensä pelastamiseksi. Hama viedään käsiraudoissa pois, mutta hän on tyytyväinen varmistettuaan kykyjensä periytymisen uudelle sukupolvelle.

Juoni Muokkaa

Leiriytyneenä metsään yöllä, Avatar-tiimi istuu leiritulen äärellä, kertoen toisilleen kummitustarinoita. Sokka kertoo kauhutarinaa kummittelevasta miekasta, mikä ei onnistu pelästyttämään toisia. Pimentääkseen tunnelmaa, Katara kertoo pelottavaa tarinaa pienestä tytöstä nimeltään Nini, hänen äitinsä ystävästä, joka katosi ankaran lumimyrskyn aikana Eteläisessä vesiheimossa. Hän muistuttaa, että vaikka hän katosi, kyläläiset näkivät yhä savua nousevan hänen savupiipustaan.

Hama hymyilee

Hama omistaa ja ylläpitää majataloa eräässä kylässä.

Tarina jättää koko ryhmän hermostuneeksi. Toph väittää yllättäen, että hän kuulee ihmisten huutoja vuorelta, säikyttäen kaikki. Vanha nainen nimeltään Hama ilmestyy pimeydestä heidän taakseen ja kauhistuttaa jokaisen, mutta hän tarjoaa lämpimästi heille turvallista yösijaa, jonka he ottavat kiitollisina vastaan. Hänen majatalossaan, he nauttivat maustettua teetä. Hama varoittaa heitä, että ihmisiä on viimeaikona kadonnut salaperäisesti metsässä täydenkuun aikaan. Tämä huolettaa ryhmää, mutta Hama rauhoittaa heitä sanomalla rauhallisesti, että he olisivat turvassa hänen luonaan.

Seuraavana päivänä, he kaikki lähtevät ostamaan ruokaa kauppatorilta. Hama ja Katara ystävystyvät nopeasti, johon Hama kommentoi, että he "tulevat toimeen sujuvasti". Toisaalla, Sokka kuulee joidenkin paikallisten keskustelevan kummista katoamisista täydenkuun aikoihin. Eräs myyjä kertoo, että hän on kadottanut yhden lähettipojan aikaisemman täydenkuun aikaan. Uskoen tapauksen olevan vihaisen hengen aikaansaannosta, hän, Toph ja Aang päättävät lähteä tutkimaan kylää nähdäkseen, jos he saisivat selville, mitä kyläläiset olisivat saattaneet tehdä suututtaakseen hengen. Hama lähettää vieraansa takaisin majatalolle, sanoen käyvänsä itse asioilla. Sokka, tullessaan yhä epäluuloisemmaksi, huomauttaa Hamalle, kuinka kummallinen hänen kaupunkinsa oli, jolloin hän irvistää oudosti ja sanoo hänelle, "Kummallinen kaupunki kummallisille lapsille."

Haman poissaollessa majatalosta sinä hetkenä, Sokka päättää tutkia talosta kaikkea epäilyttävää, Kataran vastalauseista huolimatta. Hän löytää etsiessään puisia nukkeja sisältävän kaapin käytävästä ja lukossa olevan oven ullakolta. Kurkistaessaan avaimenreiästä, hän huomaa laatikon lojuvan keskellä huonetta, ja hän käyttää miekkaansa avatakseen lukon. Murtauduttuaan huoneeseen, Toph maantaitaa hänen meteoriittirannerenkaastaan avaimen laatikkoa varten. Juuri ennen kuin he onnistuivat avaamaan sen, Hama kävelee sisään ja saa heidät kiinni itseteosta. Kuitenkin, hän avaa laatikon heille ja ottaa valaanhammasharjan esille, paljastaen olevansa kotoisin Eteläisestä vesiheimosta.

Eteläisen vesiheimon vedentaitajat

Hama kertoo, kuinka hän taisteli Tulikansan armeijaa vastaan vuonna 40 jSk.

Hama valmistaa perinteisen Vesiheimon päivällisen, kertoen hänen tietävänsä heidän olevan myös Eteläisestä vesiheimosta, koska hän oli kuullut heidän keskustelunsa metsässä. Hama paljastaa myös olevansa vedentaitaja taittamalla keittoa heidän kulhoihinsa. Tämä ilahduttaa Kataraa ja herättää kiinnostusta muissa, kuinka hän päätyi asumaan Tulimaahan. Hän jatkaa kertomalla heille tarinaa, kuinka hänet vietiin etelänavalta Tulimaahan.

Kun Hama oli nuori, Tulikansa kaappasi kaikki vedentaitajat hyökkäyksissä heidän heimoonsa, karsimalla heidän rivejään kunnes Hama oli viimeinen jäljellä. Aikanaan hänkin joutui vangiksi, ja hän oli ainoa, joka onnistui pakenemaan elossa. Katara liikuttuu suuresti hänen traagisesta kertomuksestaan ja ilmaisee ilonsa löydettyään toisen vedentaitajan Eteläisestä vesiheimosta. Hama tarjoaa opettavansa Kataraa jatkaakseen Eteläisen vesiheimon perinteitä. Katara on innoissaan tästä ja suostuu iloisesti, toivoen oppivansa lisää heimonsa kulttuurista.

Hama ottaa vettä tulililjoista

Hama ottaa vettä tulililjoista.

Seuraavana päivänä, Hama opettaa Kataralle, kuinka vettä on olemassa kaikissa muodoissa jopa ilmassa. Hän ottaa vettä ilmasta Kataran ihastukseksi. Hän johdattaa nuoren vedentaitajan tulililjaniitylle ja esittää, että vettä voi myös ottaa kaikesta elollisesta. Sulavalla liikkeellä, Hama ottaa vettä kukista, jättäen ne kuiviksi ja kuolleiksi. Katara on hämmästynyt, mutta hän tuli myös surulliseksi kukkien vuoksi. Hama hylkää hänen huolensa nopeasti sanomalla niiden olleen vain kukkia, ja että hänen tulee tehdä kaikkensa selviytyäkseen vieraassa maassa. Hän kertoo Kataralle, että hänellä olisi vielä yksi tekniikka opetettavana, jota voi käyttää ainoastaan täydenkuun aikaan, kun heidän voimansa olisivat huipussaan. Kun Katara ilmaisee epäröivänsä kuultuaan katoamisista, Hama rauhoittaa häntä sanomalla, että kaksi vedentaitajamestaria pystyisivät selviytymään mistä vain täydenkuun aikaan.

Toisaalla, Aang, Sokka ja Toph, uskoen katoamisten johtuvan vihaisen hengen vuoksi, jatkavat tutkimuksiaan. Lyhyen alueen tutkimuksen jälkeen, Aang päättelee, että kaupunkia ympäröi luonnon kauneus ja kaupunkilaiset eivät olleet häirinneet luontoa tai suututtaneet henkiä. Ryhmä haastattelee Dingiä, vanhaa miestä, joka ilmeisesti näki hengen. Sinä yönä, Ding kertoo kolmikolle, ettei hän nähnyt henkeä, mutta ennemmin tunsi itsensä riivatuksi ja pakottaen kulkemaan vuorta kohti. Kykenemättä ottamaan kehonsa liikkeitä hallintaansa, Ding melkein käveli luolaan; kuitenkin, aurinko alkoi nousta, ja hän sai kehonsa hallinnan. Kuullessaan tämän, Toph tajuaa kuulleensa huutoja vuoren juurelta ja päättelee, että kyläläiset olisivat vangittu sinne.

Hama verentaitaa elefanttirottaa

Hama oppii verentaitamisen taidon.

Katara ja Hama saapuvat metsään täydenkuun loistavan taivaalla. Hama huomauttaa pahaenteisesti tuntevansa itsensä niin eläväksi. Aang, Sokka ja Toph löytävät maanalaisen vankilan luolasta. Toph metallintaitaa oven auki ja muotoilee rannerenkaastaan avaimen vapauttaakseen vangit kahleistaan. Kyläläiset kertovat heille, ettei se ollu henki, joka heidät kaappasi, vaan majatalon emäntä Hama. Sokka ja Aang lähtevät pysäyttämään Hamaa, kun taas Toph johdataa kyläläisiä ulos.

Hama paljastaa Kataralle tarinaa, kuinka hän pääsi pakenemaan. Ollessaan vangittuna, hän ja muut vedentaitajat olivat erossa toisistaan ja kaikesta vedestä. Vartijat pumppasivat kuivaa ilmaa selleihin ja varmistivat, että heidän kätensä ja jalkansa olivat sidottu ennen kuin heille annettiin vettä. Kuitenkin, hän tajusi aikanaan kaiken elollisen sisältävän vettä, ja alkoi manipuloida vettä rottien sisällä, mitkä juoksentelivat häkkien ulkopuolella. Tätä tekniikkaa, verentaitamista, pystyi käyttämään täydenkuun voimistaen hänen kykyjään. Vuosien harjoittelun jälkeen, Hama otti yhden vartijan hallintaansa, pakottaen tämän avaamaan hänen häkkinsä oven ja sallien hänen päästä vapaaksi vankilasta.

Kauhistuneena ideasta kontrolloida toisen henkilön kehoa, Kataralla on epäilyksensä verentaitamisen oppimisen suhteen. Hama ilmoittaa, ettei se ole hänen päätöksensä, ja heidän tulisi kostaa Tulikansalle, koska he olivat melkein pyyhkineet heidän kulttuurinsa, sanomalla Kataran täytyvän kostaa äitinsä kuolema. Tunteenpurkauksen vuoksi Katara tajuaa, että Hama on kyläläisten katoamisten takana. Hama väittää Tulikansan ansaitsevan saman kohtalon kuin Eteläisen vesiheimon vedentaitajat kokivat ja Kataran tulisi noudattaa hänen toiveitaan tekniikan oppimisen suhteen. Kuullessaan Kataran kieltäytyvän oppimasta verenhallintaa ja hän käskee Hamaa lopettamaan kylän terrorisoinnin. Raivostuneena hän käyttää tekniikkaa ottaakseen Kataran väliaikaisesti hallintaansa.

Katara verentaitaa

Katara käyttää verentaitamista pelastaakseen Aangin ja Sokkan.

Katara saa pian kehonsa takaisin hallintaansa muistuttaen, ettei Hama ole ainoa, joka saa voimansa kuusta, ja on tarpeeksi vahva vastustaakseen Haman tekniikkaa. Kaksikko alkaa taistelemaan toisiaan vastaan, kummankin ottaen vettä ruohosta ja puista heidän ympäriltään, mutta pian käy selväksi, että Katara on erinomainen taistelija. Kun Katara näyttää olevan voitolla, Aang ja Sokka saapuvat auttamaan häntä - ja onnistuvat vähän muussakin kuin edun tarjoamisessa Hamalle, kun hän ottaa heidät hallintaansa kuin nuket hyökätäkseen Kataran kimppuun.

Katara välttää heidän hyökkäyksensä ja onnistuu jäädyttämään Aangin ja Sokkan puihin pysäyttääkseen heidät, mutta tämä osoittautuu vain väliaikaiseksi ratkaisuksi. Hama vapauttaa heidät molemmat ja pakottaa heidät lentämään toisiaan kohti Sokkan miekan osoittaessa Aangia. Viimeisellä sekunnilla, Katara käyttää epätoivoissaan verentaitamista pysäyttääkseen Haman ja suojellakseen Aangia. Toph saapuu muiden kyläläisten kanssa, jotka kahlitsevat Haman ja vievät hänet pois vangitakseen hänet ainiaaksi. Kun häntä viedään pois, Hama alkaa nauramaan ja huomauttaa työnsä olevan tehty, koska Katarasta tuli verentaitaja. Nuori vedentaitaja alkaa kyynelehtimään, kun Aang ja Sokka yrittävät lohduttaa häntä.

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki