FANDOM

AirNomadsEmblem.png

"Ryhmästänne puuttuu joku, eräs erittäin tärkeä... Missä on Momo?"
Bumi kysyy Avatar-tiimiltä.[1]

Momo
模模
Momo
Elämäkerta
Kansalaisuus

Eteläinen tuulitemppeli

Etnisyys

Tuulenkulkijat

Fyysinen esittely
Sukupuoli

Uros

Ihon väri

Valkoinen ja ruskea

Ihotyyppi

Turkki

Persoonalliset tiedot
Liittolaiset

Aang, Appa, Katara, Sokka, Toph, Zuko, Suki, Bumi, lisää...

Viholliset

Ozai, Azula, Zhao, Zuko (ennen), Long Feng, Dai Li, Tom-Tom, Tulikansa (ennen), Haukkis, iguaanipapukaija, parrakas kissa, lisää...

Asema

Aangin lemmikkilentolemuri

Yhteistyö

Tuulenkulkijat

Ensiesiintyminen

"Tuulitemppelissä"

Ääninäyttelijä

Dee Bradley Baker

Momo oli lentolemuri ja Avatar Aangin sekä tämän ystävien luotettava kumppani. Vuoden 99 jSk loppupuolella, se asui Itäisessä tuulitemppelissä ja oli tiedettävästi ainoa yksilö lentolemureista, joka oli jäänyt henkiin Tuulenkulkijoiden kansanmurhasta.[2]

Historia Muokkaa

Löytyminen Muokkaa

Vierailtuaan Itäisessä tuulitemppelissä vuoden 99 jSk lopulla, Avatar Aang, Katara ja Sokka kuulivat kummaa ääntä tulevan oviaukon suunnalta. Pelätessään tämän olevan tulentaitaja, he piiloutuivat kahden Avatar-patsaan taakse. Kun se paljastuikin lentolemuriksi, Aang halusi siitä itselleen uuden lemmikin, kun taas nälkäinen Sokka halusi syödä sen. Tästä seurasi Sokkan ja Aangin välinen jahtaaminen, jolloin Aang löysi munkki Gyatson ruumiin. Jälkeenpäin, lemuri toi Sokkalle ruokaa. Aang päätti pitää lemurin lemmikkinään ja antoi sille nimeksi "Momo".[2] Siitä hetkestä lähtien, Momo pysyi osana heidän perhettään.

Matka pohjoiseen Muokkaa

Momo ja Avatar-tiimi matkustivat Omashuun, missä kuningas Bumi pidätti heidät ja heitti vankilaan. Aang suunnitteli, että Momo olisi paennut tuuletusaukon kautta hakeakseen Appan heidän avukseen. Momo oli kuitenkin syönyt niin paljon hedelmiä, ettei se mahtunut aukkoon.[3] Myöhemmin, Avatar-tiimi laati suunnitelmaa, että Tulikansan vartijat pidättäisivät Kataran, jotta hän voisi pelastaa Harun vankilasta. Aang käytti tuulentaitamista nostaakseen suuren kivenjärkäleen tuuletusaukkoja pitkin, jolloin näytti Kataran hallinneen maantaitamista. Vartijat erehtyivät luulemaan Momoa maantaitajaksi, koska tämä oli nostanut kätensä ilmaan pestessään itseään, mutta Sokka korjasi asian sanomalla Kataran olevan se taitaja.[4]

Esiintymiset Muokkaa

Avatar: The Last Airbender

Kirja 1: Vesi (水)

Kirja 2: Maa (土)

Kirja 3: Tuli (火)

Avatar-sarjakuvat

Kirja 1: Vesi (水)

Kirja 2: Maa (水)

Kirja 3: Tuli (火)

Sarjakuvatrilogiat

Viitteet Muokkaa

  1. Ehasz, Aaron (kirjoittaja) & Volpe, Giancarlo (ohjaaja). (19. heinäkuuta 2008). "Sozinin komeetta, osa 2: Vanhat mestarit". Avatar: The Last Airbender. Kirja 3: Tuli. Jakso 19. Nickelodeon.
  2. 2,0 2,1 DiMartino, Michael Dante (kirjoittaja) & MacMullan, Lauren (ohjaaja). (25. helmikuuta 2005). "Tuulitemppelissä". Avatar: The Last Airbender. Kirja 1: Vesi. Jakso 3. Nickelodeon.
  3. O'Bryan, John (kirjoittaja) & Lioi, Anthony (ohjaaja). (18. maaliskuuta 2005). "Omashun kuningas". Avatar: The Last Airbender. Kirja 1: Vesi. Jakso 5. Nickelodeon.
  4. Hubbard, Matthew (kirjoittaja) & Filoni, Dave (ohjaaja). (25. maaliskuuta 2005). "Rautalaivan vangit". Avatar: The Last Airbender. Kirja 1: Vesi. Jakso 6. Nickelodeon.

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki