FANDOM

AirbendingEmblem AirNomadsEmblem FireNationEmblem UnitedRepublicEmblem

"Valitkaa huolella. Lentobiisoni on elinikäinen ystävä."
— Sisar Iio sanoo nuorille Tuulenkulkijoille.[1]

Lentobiisoniperhe
Lentobiisoni
Tärkeimmät tiedot
Elinympäristö

Tuulitemppelit, Tulimaa

Status

Uhanalainen

Taitamisvoima

Tuulentaitaminen

Hyötykäyttö

Kuljetus, viihde

Kronologiset tiedot
Ensiesiintyminen

"Jäävuoren poika"

Viimeinen esiintyminen

"Kuvira's Gambit"

Lentobiisoni (engl. Flying bison) asui tuulitemppeleissä yhdessä Tuulenkulkijoiden kanssa.[2] Tunnetuin lentobiisoni oli Appa, Avatar Aangin opaseläin ja Avatar-tiimin kuljettaja pitkien matkojen ajan.[3] Osa biisoneista elää myös Tulimaassa Bhanti-heimon hoidettavana.[4]

Historia Muokkaa

Ennen Satavuotista sotaa, monet lentobiisonit elivät tuulitemppeleissä. Tuulenkulkijat kunnioittivat niitä, koska ne olivat alkuperäisiä tuulentaitajia. Koulutuksensa aikana kukin tuulentaitaja sai elinikäiseksi kumppanikseen lentobiisonin. Lentobiisoneita pidettiin alun perin ainoana keinona matkustaa tuulitemppeleihin.

Tuulenkulkijoiden kansanmurhan jälkeen, Appan uskottiin olevan viimeinen elävä lentobiisoni. Mutta Satavuotisen sodan jälkeen, Aang löysi uuden lauman, jolloin niiden määrä alkoi jälleen kasvaa ja osa terveistä biisoneista asettui asumaan tuulitemppeleihin.

Kun Ikki karkasi Eteläisen tuulitemppelin vierailulla vuonna 171 jSk, hän piiloutui luolaan, minne biisoniperhe oli tehnyt pesänsä. Molempien vanhempien ollessa poissa, nuori tuulentaitaja viihdytti neljää vasikkaa. Tenzinin löydettyä aikanaan tyttärensä, hän liittyi tämän seuraansa luolaan.[5]

Tunnetut lentobiisonit Muokkaa

Viitteet Muokkaa

  1. Ehasz, Elizabeth Welch (kirjoittaja) & Volpe, Giancarlo (ohjaaja). (13. lokakuuta 2006). "Appa kateissa". Avatar: The Last Airbender. Kirja 2: Maa. Jakso 16. Nickelodeon.
  2. DiMartino, Michael Dante (kirjoittaja) & MacMullan, Lauren (ohjaaja). (25. helmikuuta 2005). "Tuulitemppelissä". Avatar: The Last Airbender. Kirja 1: Vesi. Jakso 3. Nickelodeon.
  3. Koko Avatar: The Last Airbenderin ajan.
  4. Hedrick, Tim (kirjoittaja) & Graham, Ian (ohjaaja). (18. lokakuuta 2013). "Beginnings, Part 2". The Legend of Korra. Kirja 2: Henget. Jakso 8. Nickelodeon.
  5. DiMartino, Michael Dante (kirjoittaja) & Graham, Ian (ohjaaja). (27. syyskuuta 2013). "Civil Wars, Part 2". The Legend of Korra. Kirja 2: Henget. Jakso 4. Nickelodeon.

Katso myös Muokkaa

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki