FANDOM

WaterTribeEmblem.png
Tämä artikkeli kertoo Sokkan ja Kataran äidistä. Julkaisemattoman pilottijakson Katarasta kertoo Kya (pilotti). Aangin ja Kataran tyttärestä kertoo Kya.
Kya (ei-taitaja)
琪亞
Kya
Elämäkerta
Kansalaisuus

Eteläinen vesiheimo

Etnisyys

Vesiheimo

Kuollut

94 jSk

Fyysinen esittely
Sukupuoli

Nainen

Silmien väri

Sininen

Hiusten väri

Musta

Persoonalliset tiedot
Rakkauselämä

Hakoda (aviomies)

Liittolaiset

Hakoda, Katara, Sokka, Kanna, Nini, Eteläinen vesiheimo, lisää..

Viholliset

Tulikansa, Yon Rha, Eteläiset joukot

Asema

Heimopäällikön vaimo

Yhteistyö

Eteläinen vesiheimo

Ensiesiintyminen
Alkuperäinen
ääninäyttelijä

Grey DeLisle

Suomenkielinen
ääninäyttelijä

Rinna Paatso

Kya oli Kataran ja Sokkan äiti sekä Eteläisen vesiheimon päällikkö Hakodan vaimo. Hän menehtyi hyökkäyksen aikana, mikä vaikutti syvästi hänen lapsiinsa. Katara käytti Kyan kaulakorua muistoesineenä.

Historia Muokkaa

Elämä ja aikuisuus Muokkaa

Tarinan mukaan Kyalla oli ystävä nimeltä Nini, joka jäi loukkuun ja kuoli myöhemmin lumimyrskyyn, kun he molemmat olivat vielä nuoria. Katara kertoi tarinan tarkoituksena pelottaa ystäviään; on epäselvää, tapahtuiko näin oikeasti.[2]

Myöhemmin elämässään Kya meni naimisiin Hakodan kanssa ja sai kaksi lasta, Sokkan ja Kataran. Kun Katara tuli kipeäksi, Kya teki tahnaa ja hieroi sitä Kataran rintakehään, mikä auttoi aina.[3]

Kuolema Muokkaa

Kun Tulikansan eteläiset joukot saivat tietää, että Eteläisessä vesiheimossa oli elossa vielä yksi vedentaitaja, Tulen valtias Azulon määräsi heidät etsimään ja hävittämään tämän. Eteläisten joukkojen hyökätessä kylään heidän johtajansa, Yon Rha, löysi Kyan ja vaati tätä kertomaan, kuka oli heimon viimeinen taitaja.

Yllättäen 8-vuotias Katara keskeytti heidät. Kun tämä katsoi Yon Rha'ta silmiin, Kya pyysi miestä jättämään tyttärensä rauhaan. Hän lupasi antaa tietoja vedentaitajasta, jos Katara pääsisi lähtemään. Katara oli peloissaan, mutta Kya sanoi, ettei ollut mitään hätää, ja käski Kataraa etsimään isänsä. Kun Katara ei liikkunut, Yon Rha käski hänen kuunnella äitiään ja häipyä. Hän lähti, ja Yon Rha jatkoi kuulusteluja.

Yon Rha vaati tietää kylän viimeisen vedentaitajan henkilöllisyyden. Aluksi Kya kielsi, ettei kylässä enää asunut yhtään vedentaitajaa, koska Tulikansa oli jo hakenut kaikki pois. Yon Rha kuitenkin väitti luotettavan lähteen kertoneen, että Eteläisessä vesiheimossa olisi vielä yksi vedentaitaja. Hän sanoi, etteivät he lähtisi ennen kuin saisivat tietää vastauksen. Kya valehteli olevansa itse se taitaja suojellakseen kyläänsä ja Kataraa. Hän oli valmis joutumaan vangiksi, mutta Yon Rha kertoi, etteivät he aikoneet ottaa vankeja. Hän epäonnistui säästämään aikaa hänen miehelleen palata kotiin ja pelastaa hänet.[4]

Kuoleman jälkeen Muokkaa

Kyan kuolemalla oli syvä vaikutus koko perheeseen. Sokka ja Katara tunsivat vahvaa epäluottamusta Tulikansalaisia kohtaan. Hakoda lähti sotaan muiden heimon sotureiden kanssa. Katara otti monesti puheeksi, kuinka julma Tulikansa oli ollut sodan aikana.[5]

Kya on otettu useamman kerran esille. Kun Katara jutteli Harun kanssa, hän osoitti kaulassaan olevaa kaulakorua. Haru kehui korua kauniiksi, minkä jälkeen Katara kertoi menettäneensä äitinsä Tulikansalle ja kaulakorun olevan viimeinen muisto hänen äidistään.[6]

Sumuisella suolla ollessaan Katara näki äitinsä, joka olikin vain suon aiheuttama näky ja paljastui pelkäksi puunrungoksi. Katara alkoi heti itkemään.[7]

Kun Katara ja Zuko olivat vankeina Ba Sing Seissä, Katara suuntasi vihansa Zukoon kyynelehtien, sanoen, että Zukon kansa oli tappanut hänen äitinsä. Zuko otti osaa Kataran menetykselle ja kertoi itsekin menettäneen oman äitinsä.[8]

Sokka myönsi Tophille, ettei muistanut, miltä hänen äitinsä näytti. Hän kertoi, että aina, kun hän ajatteli äitiään, hänelle tuli mieleen Kataran kasvot.[9] Sokka tunsi kaunaa Tulikansaa kohtaan äitinsä takia, mutta kun hän kasvoi vanhemmaksi, hänen kaunansa alkoi haihtua. Hän myöhemmin vastusti ideaa, että Katara kostaisi Yon Rha'lle, joka oli vastuussa heidän äitinsä kuolemasta.

Todistaakseen luotettavuutensa, Zuko tarjoutui auttamaan Kataraa löytämään miehen, joka surmasi Kyan. Kun Katara ja Zuko vihdoin löysivät miehen, Katara pakotti tämän muistamaan hänen kasvonsa. Yon Rha muisti ja tunnusti, että hän oli surmannut Eteläisen vesiheimon viimeisen vedentaitajan. Katara tajusi, että Kya kuoli pelastaakseen hänet. Hän oli aikeissa tappaa äitinsä surmaajan, muttei lopulta pystynyt; nähdessään, kuinka säälittävä Yon Rha oli, hän säästi tämän hengen, muttei aikonut koskaan antaa anteeksi. Hän oppi luottamaan Zukoon ja jatkoi äitinsä muiston vaalimista.[1]

Avatar-tiimin kuksitettua Azulan ja Feeniksin kuningas Ozain, Hakoda sanoi, että Kya olisi varmasti ollut ylpeä Sokkasta ja Katarasta. Katara vuodatti muutaman onnen kyyneleen koskettaen kaulakoruaan.[10]

Perintö Muokkaa

Katara ja Aang nimesivät heidän tyttärensä Kyan mukaan.[11]

Luonne Muokkaa

Kya oli huolehtiva, rakastava vaimo ja äiti. Hänellä oli vahva side mieheensä ja lapsiinsa, erityisesti Kataraan. Hän oli erittäin rohkea nainen, joka oli valmis puolustamaan perhettään millä hinnalla hyvänsä.

Sukulaiset Muokkaa

Kanna

Pakku

Hakoda

Kya

Sokka

Katara

Aang

Bumi

Kya

Tenzin

Pema

Jinora

Ikki

Meelo

Rohan

Esiintymiset Muokkaa

Kirja 2: Maa (土) Muokkaa

  • 204. "Suolla(näky, ei sanoja)

Kirja 3: Tuli (火) Muokkaa

Trivia Muokkaa

  • Alkuperäisen sarjan julkaisemattomassa pilottijaksossa, Kataran nimi oli alkujaan "Kya", mutta se vaihdettiin sarjan tuotannon alkaessa. Tämä nimi annettiin sen sijaan hänen äidilleen.
  • Kataran suolla näkemästä näystä, Kyalla ei ollut samanlaista hiustyyliä tai hän ei käyttänyt hänen paksua takkiaan. Hän näytti erilaiselta kuin Kataran takaumassa.
  • Kyan nimi mainittiin ainoastaan kerran, kun Katara kertoi isälleen erään miehen olevan heidän talossaan hyökkäyksen aikaan.[1]
  • Kyalla on samankaltainen menneisyys kuin Yasukolla. Molemmat naiset menehtyivät tulentaitajan käsissä omissa kodeissaan, kun heidän lapsensa olivat nuoria, ja heidän puolisonsa ryhtyivät toimiin: Hakoda johti Eteläistä vesiheimoa Satavuotisessa sodassa ja Hiroshi Sato liittyi Amonin puolelle.

Viitteet Muokkaa

  1. 1,0 1,1 1,2 Ehasz, Elizabeth Welch (kirjoittaja) & Dos Santos, Joaquim (ohjaaja). (17. heinäkuuta 2008). "Eteläinen heimo". Avatar: The Last Airbender. Kirja 3: Tuli. Jakso 16. Nickelodeon.
  2. Hedrick, Tim (kirjoittaja) & Dos Santos, Joaquim (ohjaaja). (9. marraskuuta 2007). "Nukkemestarin talossa". Avatar: The Last Airbender. Kirja 3: Tuli. Jakso 8. Nickelodeon.
  3. Wilgus, Alison (kirjoittaja), Garagarza, Elsa (taiteilija), Dzioba, Wes (värittäjä), Comicraft (tekstittäjä). "Don't Blow It!" (2009), Nickelodeon Comics Club.
  4. Ehasz, Elizabeth Welch (kirjoittaja) & Dos Santos, Joaquim (ohjaaja). (17. heinäkuuta 2008). "Eteläinen heimo". Avatar: The Last Airbender. Kirja 3: Tuli. Jakso 16. Nickelodeon.
  5. DiMartino, Michael Dante (kirjoittaja) & MacMullan, Lauren (ohjaaja). (25. helmikuuta 2005). "Tuulitemppelissä". Avatar: The Last Airbender. Kirja 1: Vesi. Jakso 3. Nickelodeon.
  6. Hubbard, Matthew (kirjoittaja) & Filoni, Dave (ohjaaja). (25. maaliskuuta 2005). "Rautalaivan vangit". Avatar: The Last Airbender. Kirja 1: Vesi. Jakso 6. Nickelodeon.
  7. Hedrick, Tim (kirjoittaja) & Volpe, Giancarlo (ohjaaja). (14. huhtikuuta 2006). "Suolla". Avatar: The Last Airbender. Kirja 2: Maa. Jakso 4. Nickelodeon.
  8. Ehasz, Aaron (kirjoittaja) & DiMartino, Michael Dante (ohjaaja). (1. joulukuuta 2006). "Kohtalon suunta". Avatar: The Last Airbender. Kirja 2: Maa. Jakso 20. Nickelodeon.
  9. Hamilton, Joshua (kirjoittaja) & Volpe, Giancarlo (ohjaaja). (2. marraskuuta 2007). "Karkuri". Avatar: The Last Airbender. Kirja 3: Tuli. Jakso 7. Nickelodeon.
  10. DiMartino, Michael Dante, Konietzko, Bryan (kirjoittajat) & Dos Santos, Joaquim (ohjaaja). (19 heinäkuuta 2008). "Sozinin komeetta, osa 4: Avatar Aang". Avatar: The Last Airbender. Kirja 3: Tuli. Jakso 21. Nickelodeon.
  11. DiMartino, Michael Dante, Konietzko, Bryan (kirjoittajat) & Dos Santos, Joaquim, Ryu, Ki Hyun (ohjaajat). (14. huhtikuuta 2012). "Welcome to Republic City". The Legend of Korra. Kirja 1: Ilma. Jakso 1. Nickelodeon.

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki