FANDOM

FirebendingEmblem.png FireNationEmblem.png
Kuzon
Kuzon
Elämäkerta
Kansalaisuus

Tulikansa

Etnisyys

Tulikansa

Fyysinen esittely
Sukupuoli

Mies

Hiusten väri

Musta

Persoonalliset tiedot
Liittolaiset

Aang, Tulikansa

Viholliset

Lohikäärmeen munan salametsästäjät

Aseet

Tuli

Taistelutyyli

Tulentaitaminen

Yhteistyö

Tulikansa

Ensiesiintyminen

"Dragon Days" (takauma, ainoa esiintyminen)

Kuzon oli Aangin ystävä Tulimaasta ennen Satavuotisen sodan alkamista. Keskinkertaisena tulentaitajana, Kuzon rakasti seikkailuja; jossain vaiheessa, hän jopa kiipesi neljälle vuorenhuipulle nähdäkseen lohikäärmeen.[1]

Historia Muokkaa

Lohikäärmeen munan pelastaminen Muokkaa

Kuzon otti Aangin mukaansa yhdelle varhaisimmista seikkailuistaan. Hän oli hankkinut kartan lohikäärmeen pesistä, innoissaan lopulta näkemään ja ratsastamaan yhdellä oikeasti. Etsittyään kolmelta vuorenhuipulta, kaksikko löysi lopulta etsimänsä: kiivettyään neljännelle kalliolle, vihreä lohikäärme lennähti heidän ylitseen jahdatessaan erästä miestä. Kuitenkin, heille selvisi pian, että lohikäärmettä pakeneva mies oli vain syötti. Kun äiti oli kiireinen, muut salametsästäjistä ryöstivät munan pesästä.

Kuzon ja Aang tulivat välittömästi raivoisiksi, jolloin he keksivät suunnitelman pysäyttää salametsästäjät. Tajutessaan, etteivät he voineet saada metsästäjiä kiinni kerralla, ystävykset käyttivät taitamisvoimiaan huijatakseen miehiä, että äiti olisi palannut aikaisin. Kuzon käytti tulentaitamisvoimiaan luodakseen tulta, kun taas Aang heilutti kangasta luodakseen lohikäärmeen siipiä muistuttavan äänen. Kuzon ajatteli, että hänen luomansa tulipallot olivat "liian laimean näköisiä", jolloin Aang käytti tuulentaitamista; yhdessä he saivat aikaan tarpeeksi suuret liekit pelottaakseen salametsästäjät tiehensä, mahdollistaen Aangin ottamaan munan hylänneen metsästäjän ratsusta.

Äitilohikäärme palasi ja huomasi hänen pitävän munaa. Kuzon tuli pelastamaan ystäväänsä vetämällä lohikäärmeen huomion tulentaitamisella ja kutsumalla sitä "isoksi kanaliskoksi". Hänen harhautuksensa toimi, kun lohikäärme käänsi päätään ja ryntäsi hänen luokseen. Kiireessä se löi Aangia hännällään, minkä seurauksena muna lipesi hänen otteestaan. Aang sai juuri ja juuri munan kiinni ennen kuin se ehti iskeytyä maahan, mutta onnistuttuaan tässä, ystävykset ansaitsivat lohikäärmeen luottamuksen. Palkkioksi munan pelastamisesta metsästäjiltä, Kuzon kysyi, josko lohikäärme olisi halukas antamaan hänelle kyydin. Lohikäärme kuitenkin murisi ehdotukselle.[1]

Perintö Muokkaa

Kun Aang sai tietää sodasta, hän mainitsi Kataralle, että hänellä oli ystävä Tulimaasta, vaikkei maininnut tarkemmin sen olevan Kuzon.[2] Aang mainitsi Kuzonin nimen ensimmäistä kertaa prinssi Zukolle, kun hän mietti sitä mahdollisuutta, että hän ja Zuko saattaisivat olla ystäviä, jos he olisivat tavanneet eri olosuhteissa.[3] Aang käytti jälkeenpäin "Kuzonia" peitenimenä, kun hän joutui Tulikansan kouluun, ja häntä oli käsketty kertomaan nimensä.[4] Myöhemmin hän kertoi tarinan lohikäärmeen munasta Zukolle, kun he olivat oppineet tulentaitamisen todellisen muodon Ranilta ja Shawilta.[1]

Esiintymiset Muokkaa

Avatar-sarjakuvat Muokkaa

Kirja 3: Tuli (火) Muokkaa

Viitteet Muokkaa

  1. 1,0 1,1 1,2 1,3 Wilgus, Alison (kirjoittaja), Matte, Johane; McWeeney, Tom (taiteilija), Dzioba, Wes (värittäjä), Comicraft (tekstittäjä). "Dragon Days" (2009), Nickelodeon Comics Club.
  2. DiMartino, Michael Dante, Konietzko, Bryan (kirjoittajat) & Filoni, Dave (ohjaaja). (21. helmikuuta 2005). "Jäävuoren poika". Avatar: The Last Airbender. Kirja 1: Vesi. Jakso 1. Nickelodeon.
  3. DiMartino, Michael Dante, Konietzko, Bryan (kirjoittajat) & Filoni, Dave (ohjaaja). (17. kesäkuuta 2005). "Sininen henki". Avatar: The Last Airbender. Kirja 1: Vesi. Jakso 13. Nickelodeon.
  4. O'Bryan, John (kirjoittaja) & Dos Santos, Joaquim (ohjaaja). (28. syyskuuta 2007). "Tulikansan koulussa". Avatar: The Last Airbender. Kirja 3: Tuli. Jakso 2. Nickelodeon.

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki