FANDOM

WaterTribeEmblem
Kanna
Kanna
Elämäkerta
Muut nimet

Isoäiti (lapsenlapsiensa kutsumana)

Kansalaisuus

Pohjoinen vesiheimo

Etnisyys

Vesiheimo

Ikä

80[1]

Syntymävuosi

19 jSk

Fyysinen esittely
Sukupuoli

Nainen

Silmien väri

Sininen

Hiusten väri

Harmaa (ennen ruskea)

Persoonalliset tiedot
Rakkauselämä

Pakku (aviomies)

Liittolaiset

Eteläinen vesiheimo, Hakoda, Kya, Katara, Sokka, Aang, Pohjoinen vesiheimo, Pakku, Hama, Yugoda

Viholliset

Tulikansa

Asema

Kylän vanhin

Yhteistyö
  • Eteläinen vesiheimo
  • Pohjoinen vesiheimo (ennen)
Ensiesiintyminen

"Jäävuoren poika"

Viimeinen esiintyminen
Alkuperäinen
ääninäyttelijä

Melendy Britt

Suomenkielinen
ääninäyttelijä

Maija-Liisa Peuhu

Kanna oli Hakodan äiti sekä Sokkan ja Kataran isoäiti. Hän oli ei-taitaja ja Eteläisen vesiheimon vanhin asukas.[2] Kanna oli aluksi epäluottavainen Aangia kohtaan, mutta kun tämä paljastui Avatariksi, hän sai toivonsa takaisin pitkästä aikaa.[3]

Historia Muokkaa

Kanna syntyi erääseen Pohjoisen vesiheimon perheeseen vuonna 19 jSk. Kun hän täytti kuusitoista vuotta, hänet järjestettiin naimisiin Pakku-nimisen nuoren vedentaitajan kanssa. Perinteitä noudattaen, Pakku kaiversi kihlatulleen kihlajaiskorun. Hän rakasti aidosti Kannaa ja uskoi heidän avioliittonsa onnistuvan, mutta Kanna ei kuitenkaan tuntenut samalla tavalla, ja hän pakeni kotimaastaan ennen häitä.[4] Hän otti huomaamattaan Pakkun kaivertaman kaulakorun mukaansa.

Kun Kanna oli vielä nuori nainen, hän ystävystyi Hama-nimisen lahjakkaan vedentaitajan kanssa Eteläisessä vesiheimossa.[5] Yhdessä he kokivat Tulikansan eteläisten joukkojen ensimmäiset hyökkäykset heidän heimoonsa. Vaikka Hama ja muut heimon taitajat taistelivat Tulikansaa vastaan, he hävisivät, ja kaikki vedentaitajat vangittiin. Kun Hamaa oltiin viemässä pois, Kanna oli viimeinen henkilö, jonka hän näki ennen vankilaan joutumista.[6]

Vuosia kului, ja Satavuotinen sota alkoi rasittaa Eteläisen vesiheimon sotureita, tehden Kannasta jokseenkin katkeran. Hänen pojastaan tuli heimon päällikkö ja hän meni naimisiin Kyan kanssa. He saivat aikanaan kaksi lasta, Sokkan ja Kataran. Kanna antoi kaulakorunsa Kyalle, joka antoi myöhemmin korun Kataralle. Hän ei koskaan kertonut mitään korun taustasta tai omasta menneisyydestään lapsenlapsilleen.

Vuotta ennen Sozinin komeetan tuloa, Kannan lapsenlapset löysivät sattumalta jäävuoren sisältä tuulentaitajan nimeltä Aang. Kun he veivät pojan kylään,[2] Kanna ei täysin luottanut muukalaiseen, ja alkoi pitää tätä uhkana, kun tämä vahingossa laukaisi Tulikansan valoraketin. Kanna ja muut kyläläiset päättivät, että Aangin oli lähdettävä kylästä.[3]

Prinssi Zuko oli kuitenkin huomannut valoraketin ja hyökkäsi kylään toivoen löytävänsä Avatarin. Kun Aang huomasi kyläläisten olevan pulassa, hän palasi takaisin ja antautui, jotta Zuko jättäisi heidät rauhaan. Kanna tajusi Sokkan ja Kataran kohtalon olevan auttaa Avataria, joten hän päästi nämä pelastamaan Aangin.[3]

Pohjoisen saarron jälkeen, Kanna tapasi mestari Pakkun, joka oli saapunut Eteläiseen vesiheimoon avustamaan kansan uudelleenrakentamisessa.[7] Pakku kaiversi myöhemmin Kannalle uuden kaulakorun, ja he menivät ajallaan naimisiin.[8]

Sukulaiset Muokkaa

Kanna

Pakku

Hakoda

Kya

Sokka

Katara

Aang

Bumi

Kya

Tenzin

Pema

Jinora

Ikki

Meelo

Rohan

Esiintymiset Muokkaa

Kirja 1: Vesi (水) Muokkaa

Kirja 3: Tuli (火) Muokkaa

Trivia Muokkaa

  • Kannalla vaikutti olevan samantapainen hiustyyli koko elämänsä ajan.
  • Kanna muistutti kovasti Kataraa ollessaan nuori, aivan kuten Yugoda mainitsi.

Viitteet Muokkaa

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki