FANDOM

Neutraali ikoni.png
Henkimaat
Henkimaat
Fyysiset tiedot
Sijainti

Joka puolella Avatar-maailmaa; muodostuivat myöhemmin neljäksi kansakunnaksi

Hallinto
Asema

Suurelta osin henkien asuttama (ennen)
Maallisen maailman henkinen keskus (ennen)

Hallitsija

Ei ole; jakautui aikanaan erilaisiin hallintojärjestelmiin

Ensiesiintyminen

"Beginnings, Part 1"

Henkimaat (engl. Spirit Wilds) tarkoitti Raavan aikakaudella kaikkia Maan asuttamattomia alueita. Ihmiset pitivät niitä vaarallisina, koska niissä asustivat maalliseen maailmaan vaeltaneet henget.[2]

Kun Avatar Wan erotti henkimaailman fyysisestä maailmasta, ihmiset poistuivat leijonakonnien selässä olevista kaupungeista ja asettuivat asumaan näille maille, joista syntyivät myöhemmin neljä kansakuntaa.[3] Uusia henkimaita syntyi vuoden 171 jSk Harmonisen lähentymisen jälkeen, kun Avatar Korra päätti pitää henkiportaalit auki, ja useat henget asettuivat asumaan hylätyille alueille, jotka olivat vaurioiutuneet Unalaq-kriisin aikana. Toisin kuin Raavan aikakauden aikaisilla henkimailla, näissä ihmiset ja henget oppivat elämään sovussa.[1]

Kuvaus Muokkaa

Aikana ennen Avataria, henkimaat peittivät koko Avatar-maailman, mutta ihmiset eivät asuttaneet näitä erämaita niissä piilevien vihamielisten henkien vuoksi.

Henget naamioivat itsensä usein kasveiksi huijatakseen ohi kulkevia ihmisiä, ja hyökkäsivät niiden kimppuun, joita pitivät uhkana hyvinvoinnilleen. Esimerkiksi köynnösten kaltaiset olennot, jotka muistuttivat ruohoa, vaanivat odottaen kontaktia ihmisten kanssa ennen kuin kietoivat ja vetivät heitä maan alle. Kun ihmiset matkustivat henkimaille etsimään ruokaa, henkiampiaiset oleskelivat puiden yläpuolella hyökätäkseen heidän syömistään yrittävien ihmisten kimppuun.

Ihmisasutuksen puutteen vuoksi henkimailla oli täydet resurssit erilaisille elämille, kuten kissapeuroille ja lohikäärmeille. Erämailla oleskeli myös Kymmeniä leijonakonnia, joiden selissä ihmiset asustivat ja suojautuivat hengiltä.[2]

Kaksi henkiportaalia sijaitsivat pohjois- ja etelänavoilla, jossa Raava ja Vaatu taistelivat kymmenen tuhannen vuoden välein maallisen maailman kohtalosta. Ennen kuin Wan tuhosi Raavan ja Vaatun välisen sidoksen, kaksi henkeä taistelivat myös henkimailla, joissa he aiheuttivat suurta vahinkoa.[3]

Tuntevina olentoina henkimaiden kasvit pystyivät kommunikoimaan keskenään, vaikka kasvoivat eri puolilla maailmaa.[4]

Sijainnit Muokkaa

Republic City Muokkaa

Pääartikkeli: Republic City
Tasavallan henkimaat.png

Vuoden 171 jSk Harmonisen lähentymisen jälkeen uudet henkimaat ilmestyivät Republic Cityyn.

Henkimaat ilmestyivät osittain takaisin fyysiseen maailmaan, kun Avatar Korra päätti pitää henkiportaalit auki Unalaq-kriisin ja vuoden 171 jSk Harmonisen lähentymisen jälkeen. Erityisesti henkiköynnökset alkoivat kasvaa tuhoisasti ympäri Republic Cityä, pakottaen kansalaiset evakuoimaan itsensä asuinkelvottomaksi tulleesta kaupunginosasta.[5] Tästä kasvistosta tuli fyysiseen maailmaan kulkeutuneiden henkien koti. Aluksi kansalaiset vastustivat muutosta, mutta oppivat lopulta elämään niiden kanssa; köynnösten ympärille rakennettiin teitä ja hengistä tuli turistinähtävyys.[1] Varrick kiinnostui näistä kasveista todistettuaan Vaatun hyökkäystä ja alkoi kehittää henkiköynnösteknologiaa.[6] Hän kuitenkin huomasi köynnösten koostuvan puhtaasta energiasta, joka oli fyysisessä maailmassa epävakaata, ja totesi köynnösten olevan liian vaarallisia hyödyntämistä varten.[7] Kuviran hyökätessä henkiköynnöksiä vastaan banian-lehtopuun juurilla, Republic Cityn henkimaat alkoivat kohdella siellä vierailevia ihmisiä väkivaltaisesti ja vangitsivat nämä kasvullisiin palkoihin, jotka vangitsivat näiden sielut henkimaailmaan.[4]

Sumuinen suo Muokkaa

Pääartikkeli: Sumuinen suo

Sumuinen suo on laaja kosteikko, joka peittää melkein kokonaan Maan valtakunnan lounaisosan, ja jossa kasvaa muinainen banian-lehtopuu, jonka juuret levittyvät eri puolille suota. Siellä esiintyy paljon hengellistä toimintaa, kuten salaperäisiä sääilmiöitä, tunteva kasvisto ja näkyjen sekä harhakuvien esiintyminen siellä oleskeleville ihmisille.[8][9] Suolla on myös runsaasti henkiköynnöksiä, joiden energia on vahvempaa kuin Republic Cityn köynnösten.[10] Henkiköynnökset suhtautuivat vihamielisesti Kuviran mechapukuja kohtaan näiden yrittäessä kerätä banian-lehtopuun juuria, vaikka kasveista ei ollut vastusta moottorisahoille ja metallikaapeleille.[4]

Pohjoisnapa Muokkaa

Pääartikkeli: Pohjoisnapa

Pohjoisnavalla sijaitsee toinen kahdesta henkiportaalista, joiden kautta pääsee henkimaailmaan. Siellä oleskelee myös erilaisia henkiä, jotka asuttivat portaalia ympäröivää metsää ja jotka Tonraq vuonna 151 jSk tahattomasti suututti.[11]

Etelänapa Muokkaa

Pääartikkeli: Etelänapa

Etelänapa oli kokonaan lumen peittämä ja siellä sijaitsi toinen henkiportaali. Voitettuaan Vaatun taistelussa, Wan sinetöi Eteläisen henkiportaalin estääkseen ihmisiä pääsemästä henkimaailmaan, kunnes se avattiin jälleen vuonna 171 jSk.[3]

Henkien keidas Muokkaa

Henkien keidasta vartioi ai ai -henki, joka salli vain henkien oleskella siellä, ennen kuin tapasi Wanin. Keitaalla oli vettä, jolla oli täydentäviä ominaisuuksia, sekä puita, joissa kasvoi vehreitä hedelmiä. Wan jäi keitaalle ja suojeli sen maita henkien kanssa, kunnes jatkoi matkaansa.[2]

Eläimet Muokkaa

Tiedetyt asukkaat Muokkaa

Viitteet Muokkaa

  1. 1,0 1,1 1,2 Hamilton, Joshua (kirjoittaja) & Heck, Colin (ohjaaja). (3. lokakuuta 2014). "After All These Years". The Legend of Korra. Kirja 4: Tasapaino. Jakso 1. Nick.com.
  2. 2,0 2,1 2,2 DiMartino, Michael Dante (kirjoittaja) & Heck, Colin (ohjaaja). (18. lokakuuta 2013). "Beginnings, Part 1". The Legend of Korra. Kirja 2: Henget. Jakso 7. Nickelodeon.
  3. 3,0 3,1 3,2 Hedrick, Tim (kirjoittaja) & Graham, Ian (ohjaaja). (18. lokakuuta 2013). "Beginnings, Part 2". The Legend of Korra. Kirja 2: Henget. Jakso 8. Nickelodeon.
  4. 4,0 4,1 4,2 Hamilton, Joshua (kirjoittaja) & Graham, Ian (ohjaaja). (28. marraskuuta 2014). "Beyond the Wilds". The Legend of Korra. Kirja 4: Tasapaino. Jakso 9. Nick.com.
  5. Hedrick, Tim, Hamilton, Joshua (kirjoittajat) & Heck, Colin, Zwyer, Melchior (ohjaajat). (27. kesäkuuta 2014). "A Breath of Fresh Air". The Legend of Korra. Kirja 3: Muutos. Jakso 1. Nickelodeon.
  6. Hedrick, Tim (kirjoittaja) & Zwyer, Melchior (ohjaaja). (17. lokakuuta 2014). "The Coronation". The Legend of Korra. Kirja 4: Tasapaino. Jakso 3. Nick.com.
  7. Hamilton, Joshua (kirjoittaja) & Graham, Ian (ohjaaja). (31. lokakuuta 2014). "Enemy at the Gates". The Legend of Korra. Kirja 4: Tasapaino. Jakso 5. Nick.com.
  8. Hedrick, Tim (kirjoittaja) & Volpe, Giancarlo (ohjaaja). (14. huhtikuuta 2006). "Suolla". Avatar: The Last Airbender. Kirja 2: Maa. Jakso 4. Nickelodeon.
  9. Mattila, Katie (kirjoittaja) & Heck, Colin (ohjaaja). (24. lokakuuta 2014). "The Calling". The Legend of Korra. Kirja 4: Tasapaino. Jakso 4. Nick.com.
  10. DiMartino, Michael Dante (kirjoittaja) & Heck, Colin (ohjaaja). (14. marraskuuta 2014). "Reunion". The Legend of Korra. Kirja 4: Tasapaino. Jakso 7. Nick.com.
  11. Hamilton, Joshua (kirjoittaja) & Graham, Ian (ohjaaja). (13. syyskuuta 2013). "The Southern Lights". The Legend of Korra. Kirja 2: Henget. Jakso 2. Nickelodeon.

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki