FANDOM

Heimopäällikkö (engl. Tribal chief) on nimitys heimoyhteisöä johtavasta henkilöstä. Päällikkyys on johtajuusmenetelmänä Vesiheimossa ja Aurinkosotureiden sivilisaatiossa,[1] sekä muutamien Maan valtakunnassa elävien heimojen keskuudessa.[2]

Vesiheimo Muokkaa

Vesiheimon johtaja kantaa päällikön titteliä. Molempia heimoja johtaa Pohjoisen vesiheimon päällikkö; Eteläinen vesiheimo oli Pohjoisen heimon miesten perustama siirtokunta, jolla ei ollut erillistä hallitsijaa.[3] Päällikköä avustaa päätöstenteossa pieni jalosukuisista muodostuva neuvosto.[4]

Päällikön asema on perityvä,[5] ja sillä on merkittävä arvovalta: päällikön lapsia kutsutaan prinsseiksi ja prinsessoiksi.[4] Ennen Satavuotisen sodan loppua suurin osa avioliitoista oli solmittu päällikkösuvun ja Eteläisen heimon edustajien välillä. Mutta sodan aikan heimojen välinen yhtenäisyys alkoi hiipua ja samalla myös päällikön arvovalta Eteläisessä vesiheimossa.[3]

Tänä aikana Eteläisessä vesiheimossa alettiin kutsua "päälliköksi" paikallisista johtajaa, kuten Hakodaa. Tämä on kuitenkin informaalinen kunnianosoitus, eikä yhtä vaikutusvaltainen kuin oikea päällikkyys, koska Eteläisessä vesiheimossa on tasa-arvoisempi järjestäytyminen.[4] Päätökset heimossa kuitenkin teki Vanhimpien neuvosto, joka koostui heimon kunnioitetuimmista jäsenistä.[3]

Vuonna 171 jSk miehestä nimeltä Unalaq oli tullut Vesiheimojen päällikkö, kun hänen veljensä Tonraq oli karkoitettu pyhän metsän tuhoamisesta.[6] Hänen pyrkimyksensä kasvattaa vaikutusvaltaansa Eteläisessä heimossa johti Vesiheimojen sisällissotaan. Unalaqin kuoltua Harmonisen lähtentymisen aikana, Eteläinen heimo tuli itsenäiseksi, ja sen Tonraq valittiin sen ensimmäiseksi viralliseksi päälliköksi.[7] Unalaqin lapset, Desna ja Eska, puolestaan monarkkisen perinteen mukaan perivät isältään Pohjoisen heimon päällikkyyden.[8]

Maan valtakunta Muokkaa

Tietyissä Maan valtakunnan klaaneissa ja heimoissa, kuten Gan Jin ja Zhang, valittiin joku toimimaan päällikkönä. He tekivät tärkeät päätökset ja pitivät yllä heimojensa tapoja.[2] Termillä viitataan myös pienien alkukantaisten heimojen johtajiin valtakunnan luoteisosassa.[9]

Aurinkosoturit Muokkaa

Aurinkosotureiden sivilisaatiossa, jonka uskottiin kadonneen aikaa sitten, toimi johtajana päällikkö, vaikkakin kulttuurin hiipuessa tämän valta alkoi heikentyä.[1]

Tunnettuja päälliköitä Muokkaa

Vesiheimo Muokkaa

Maan valtakunta Muokkaa

Aurinkosoturit Muokkaa

Viitteet Muokkaa

  1. 1,0 1,1 O'Bryan, John (kirjoittaja) & Volpe, Giancarlo (ohjaaja). (15. heinäkuuta 2008). "Tulentaitajamestarit". Avatar: The Last Airbender. Kirja 3: Tuli. Jakso 13. Nickelodeon.
  2. 2,0 2,1 O'Bryan, John (kirjoittaja) & Volpe, Giancarlo (ohjaaja). (20. toukokuuta 2005). "Kanjonin vangit". Avatar: The Last Airbender. Kirja 1: Vesi. Jakso 11. Nickelodeon.
  3. 3,0 3,1 3,2 Bryan Konietzko's Tumblr. (18. syyskuuta 2013).
  4. 4,0 4,1 4,2 DiMartino, Michael Dante (kirjoittaja) & Volpe, Giancarlo (ohjaaja). (18. marraskuuta 2005). "Vedentaitajamestari". Avatar: The Last Airbender. Kirja 1: Vesi. Jakso 18. Nickelodeon.
  5. Avatar: The Last Airbenderin vanha virallinen sivu Nick.comissa. (linkki) Ei enää päivitetä.
  6. 6,0 6,1 Unalaq. (28. elokuuta 2013). Nickelodeon
  7. DiMartino, Michael Dante (kirjoittaja) & Graham, Ian (ohjaaja). (22. marraskuuta 2013). "Light in the Dark". The Legend of Korra. Kirja 2: Henget. Jakso 14. Nickelodeon.
  8. Hedrick, Tim (kirjoittaja) & Graham, Ian (ohjaaja). (27. kesäkuuta 2014). "The Earth Queen". The Legend of Korra. Kirja 3: Muutos. Jakso 3. Nickelodeon.
  9. Hedrick, Tim (kirjoittaja) & MacMullan, Lauren (ohjaaja). (21. lokakuuta 2005). "Perinteisen tulimestarin opissa". Avatar: The Last Airbender. Kirja 1: Vesi. Jakso 16. Nickelodeon.
  10. Legend of Korra - mobile trivia game. (10. syyskuuta 2013).}}

Katso myös Muokkaa

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki