FANDOM

Henkimaailma ikoni.png
Tämä artikkeli kertoo tapahtumasta. Jaksosta kertoo Harmonic Convergence.

"Harmonic Convergence. That is when Vaatu and I must battle for the fate of the world."
Raava selittää Harmonisen lähentymisen merkityksen Wanille.[1]

Harmonic Convergence.png

Henkiportaalien päällekkäin kaareutuminen henkimaailmassa Harmonisen lähentymisen aikaan.

Harmoninen lähentyminen (engl. Harmonic Convergence) on yliluonnollinen ilmiö, joka toistuu 10 000 vuoden välein. Se tapahtuu, kun kaikki aurinkokunnan planeetat muodostavat suoran linjan. Sen aikana henkimaailmassa etelä- ja pohjoisnapojen henkiportaalien päät kaareutuvat päällekäin toistensa kanssa ja fyysisessä maailmassa henkisen energian aura peittää koko planeetan henkitulien alle. Tämän tapahtuman aikoihin valon henki Raava ja pimeyden henki Vaatu käyvät ratkaisevia taisteluitaan, jotka päättävät maailman kohtalon aina seuraavaan Harmoniseen lähentymiseen asti. Vuonna 9829 eSk Raava ja Wan yhdistyivät Avatariksi ja taistelivat Vaatua vastaan paikassa, jossa henkiportaalit yhdistivät maallisen maailman kaksi napaa.[1]

Historia Muokkaa

Planetary alignment.png

10 000 vuoden välein toistuva planetaarinen järjestäytyminen, joka johtaa henkiportaalien kaareutumiseen.

Ennen vuotta 19829 eSk Vaatu, pimeyden ja kaaoksen henki, onnistui murtamaan rajan fyysisen maailman ja henkien maailman välillä. Mutta Harmonisen lähentymisen koittaessa samana vuonna Raava, rauhan ja valon henki, taisteli Vaatua vastaan ja onnistui pidättelemään tätä melkein 10 000 vuotta.

Ennen vuoden 9829 eSk Harmonista lähentymistä Vaatu huijasi tulentaitaja Wania vapauttamaan hänet Raavan otteesta. Wan tajusi tämän jälkeen päästäneensä kaaoksen valloilleen ja asettaen maailman suoraan vaaraan. Vaatu vahvisti itseään negatiivisellä energialla ja muutti henkiä pimeiksi.

Korjatakseen virheensä Wan pyysi leijonakonnilta kykyä taitaa myös ilmaa, vettä ja maata. Hän opetteli hallitsemaan uusia voimiaan Raavan toimiessa henkisenä vahvistajana. Kun Wan ja Raava lopulta kohtasivat Vaatun, he olivat pitkään alakynnessä, kunnes Harmoninen lähentyminen lopulta koitti, ja Wan käytti Harmonisen lähentymisen energiaa tehdäkseen sidoksensa Raavan kanssa pysyväksi, luoden samalla Avatarin hengen. Avatar-tilassa Wan sulki Vaatun kaikista neljästä alkuvoimasta muodostetun kuplan sisään ja vangitsi hänet Ajan puuhun. Estääkseen ainuttakaan ihmistä vapauttamasta Vaatua, Wan käski kaikkien henkien palata henkimaailmaan ja sulki molemmat henkiportaalit.[1]

10 000 vuotta myöhemmin Avatar Korran setä ja Vesiheimojen päällikkö Unalaq suostutteli Korran avaamaan etelänavan henkiportaalin uskotellen tämän siten rauhoittavan Eteläisessä vesiheimossa riehuvat pimeät henget.[2] Erään pimeän hengen hyökättyä Korra menetti muistinsa ja huuhtoutui Tulikansaan kuuluvan Bhanti-heimon luokse.[3] Saatuaan muistonsa takaisin, hän kuuli heimon shamaanilta, että seuraava Harmoninen lähentyminen olisi jo kahden viikon päästä. Korra lainasi yhtä lentobiisoneista, joita heimo oli kasvattanut Satavuotisesta sodasta asti, ja lähti sulkemaan eteläistä henkiportaalia.[1]

Korra matkusti Jinoran kanssa henkimaailmaan meditoimalla Itäisessä tuulitemppelissä, mutta he joutuivat erilleen toisistaan. Jinora selvitti tiensä Wan Shi Tongin kirjastoon, ja löysi kirjan, jonka mukaan molempien henkiportaalien ollessa auki Harmonisen lähentymisen aikana, henkisen energian tehostuma antaisi Vaatulle voimaa vapauttaa itsensä Ajan puusta. Mutta ennen kuin ehti viedä tiedon Korralle, Jinora joutui Unalaqin vangiksi, joka kiristi veljentyttärensä avaamaan pohjoisnavan henkiportaalin.[4]

Planet during Harmonic Convergence.png

Harmonisen lähentymisen ajaksi planeetta peittyy purppuran henkisen energian ja revontulten alle.

Avatar palasi myöhemmin henkimaailmaan henkiportaalin kautta, mutta ei ehtinyt sulkea kumpaakaan portaaleista ajoissa. Portaalien päällekkäin kaareutuminen antoi Vaatulle vaaditun määrän energiaa ja pimeyden henki vapautti itsensä.[5] Taistellessaan Vaatua vastaan, Korra onnistui sulkemaan tämän alkuvoimilla luotuun elementtaalikuplaan, mutta Unalaq esti Korran aikeet ja yhdistyi Vaatun kanssa. Henkiportaalien energialla hän teki sidoksestaan Vaatun kanssa pysyvän, luoden Pimeän Avatarin hengen. Molemmat Avatarit taistelivat toisiaan vastaan, kunnes Vaatu veti Raavan pois Korran ruumiista ja Unalaq tuhosi valon hengen, jolloin Korran yhteys kaikkiin edellisiin Avatareihin katkesi lopullisesti. Tämän jälkeen Unalaq muuttui valtavaksi pimeäksi hengeksi ja lähti tuhoamaan Republic Cityä.[6]

Tenzinin rohkaisemana Korra meditoi Ajan puun sisällä ja yhdistyi maailmankaikkeuden kosmisen energian kanssa taitaakseen hengestään valtavan astraaliheijastuman, joka lähti taistelemaan Unalaqia vastaan. Korra yritti etsiä Raavan olemusta Pimeän Avatarin sisältä, sillä pimeyttä ei voinut olla ilman valoa. Pimeä Avatar sai täten tilaisuuden yrittää korruptoida Korran hengen. Jinoran henki kuitenkin ilmestyi paikalle ja keskeytti tämän tuomalla Raavan valon takaisin. Kun Raava alkoi hohtaa Pimeän Avatarin sisällä, Korra veti tämän ulos ja käytti Unalaqin omaa hengenpuhdistustekniikkaa puhdistaakseen Pimeän Avatarin hengen. Korra, Raava ja Jinora palasivat henkimaailmaan, missä Korra käytti Harmonisen lähentymisen viimeisiä voimia luodakseen Avatarin hengen uudelleen.

Harmonisen lähentymisen jälkeen Korra jätti molemmat henkiportaalit auki, jotta ihmiset ja henget voisivat vastedes elää yhdessä. Hän totesi myös maailman energiassa tapahtuneen muutoksia, ja ettei maailma olisi enää koskaan sama kuin ennen.[7] Yksi yllättävistä planeetan energiamuutosten sivuvaikutuksista oli, että osa ei-taitajista eri puolilta maailmaa oli saanut tuulentaitamisen kyvyn.[7]

Tunnetut Harmoiset lähentymiset Muokkaa

  • 19829 eSk — Lopputulos: Raava voitti.
  • 9829 eSk — Lopputulos: Raava yhdistyi pysyvästi Wanin kanssa, luoden Avatarin hengen, ja Vaatu vangittiin henkimaailmaan 10 000 vuodeksi.
  • 171 jSk — Lopputulos: Pimeä Avatar, Vaatun ja Unalaqin yhdistymä, tuhosi Raavan. Korra haihdutti Pimeän Avatarin hengen. Raava yhdistyi Korran kanssa aloittaakseen Avatarin kiertokulun alusta.

Trivia Muokkaa

  • Raava ja Vaatu eivät voi tuhoutua pysyvästi, koska valoa ei voi olla ilman pimeyttä, eikä pimeyttä ilman valoa. Kukistettu henki syntyy aina uudelleen voittaneen hengen sisältä.
  • Taistelu sijoittuu aina henkimaailmaan.[1]
  • Oikeassa maailmassa käsite "Harmoninen lähentyminen" merkitsee ensimmäistä maailmanlaajuisesti samaan aikaan tahdistettua meditointia, joka sattui samalle hetkelle harvinaisen planetaarisen järjestäytymisen kanssa.

Viitteet Muokkaa

  1. 1,0 1,1 1,2 1,3 1,4
  2. Hamilton, Joshua (kirjoittaja) & Graham, Ian (ohjaaja). (13. syyskuuta 2013). "The Southern Lights". The Legend of Korra. Kirja 2: Henget. Jakso 2. Nickelodeon.
  3. Hamilton, Joshua (kirjoittaja) & Graham, Ian (ohjaaja). (11. lokakuuta 2013). "The Sting". The Legend of Korra. Kirja 2: Henget. Jakso 6. Nickelodeon.
  4. Hedrick, Tim (kirjoittaja) & Graham, Ian (ohjaaja). (8. marraskuuta 2013). "A New Spiritual Age". The Legend of Korra. Kirja 2: Henget. Jakso 10. Nickelodeon.
  5. Hedrick, Tim (kirjoittaja) & Graham, Ian (ohjaaja). (15. marraskuuta 2013). "Harmonic Convergence". The Legend of Korra. Kirja 2: Henget. Jakso 12. Nickelodeon.
  6. Hamilton, Joshua (kirjoittaja) & Heck, Colin (ohjaaja). (22. marraskuuta 2013). "Darkness Falls". The Legend of Korra. Kirja 2: Henget. Jakso 13. Nickelodeon.
  7. 7,0 7,1 DiMartino, Michael Dante (kirjoittaja) & Graham, Ian (ohjaaja). (22. marraskuuta 2013). "Light in the Dark". The Legend of Korra. Kirja 2: Henget. Jakso 14. Nickelodeon.

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki