FANDOM

WaterbendingEmblem WaterTribeEmblem
Hama
Hama
Elämäkerta
Kansalaisuus

Eteläinen vesiheimo

Etnisyys

Vesiheimo

Fyysinen esittely
Sukupuoli

Nainen

Hiusten väri

Vaaleanharmaa (ruskea nuoruudessa)

Ihon väri

Vaalea

Persoonalliset tiedot
Liittolaiset

Eteläinen vesiheimo, Kanna

Viholliset

Tulikansa, Avatar-tiimi, Ding

Aseet

Vesi

Taistelutyyli

Vedentaitaminen (Eteläinen tyyli), verentaitaminen

Ammatti

Majatalon emäntä (ennen)

Asema
  • Tulikansan vanki
  • Verentaitamisen keksijä
  • Vedentaitajamestari
Yhteistyö

Eteläinen vesiheimo

Ensiesiintyminen

"Nukkemestarin talossa" (ainoa esiintyminen)

Alkuperäinen
ääninäyttelijä

Tress MacNeille

Suomenkielinen
ääninäyttelijä

Maija-Liisa Peuhu

Hama oli vedentaitajamestari Eteläisestä vesiheimosta. Hän joutui Tulikansan vangiksi, kun Eteläiseen vesiheimoon tehtiin hyökkäyksiä. Hän kuitenkin onnistui pakenemaan keksimänsä verentaitamisen avulla. Paon jälkeen, hän asettui asumaan erääseen kylään, joka sijaitsi Tulimaassa. Siellä hänestä tuli majatalon emäntä. Kylässä Hama puri vihaansa vangitsemalla kyläläisiä vuorelle.[1]

Historia Muokkaa

Varhainen elämä Muokkaa

Nuoruudessaan Hama oli läheinen ystävä Kannan kanssa, Sokkan ja Kataran isoäidin.[2] Hama oli yksi monista Eteläisessä vesiheimossa asuneesta vedentaitajasta. Hänen ollessaan nuori aikuinen, Tulikansa alotti hyökkäykset Eteläiseen vesiheimoon. He heikensivät heimoa järjestelmällisesti kaappaamalla vedentaitajia iske-ja-pakene menetelmällä. Hama ja muut vedentaitajat tekivät kaiken voitavansa vastustaakseen tulentaitajien armeijaa ja he onnistuivat jäädyttämään yhden laivoista tiukasti kinni jäähän, sen saman, jolla Katara ja Aang vierailivat monien vuosien päästä.[3] Hyökkäykset kuitenkin vain jatkuivat ja useampi vedentaitaja jäi vangiksi, kunnes Hama oli viimeinen vedentaitaja jäljellä Eteläisessä vesiheimossa. Hänet saatiin myös vangittua lopulta ja hänet vietiin pois kahleissa Kannan katsellessa kyynelehtien.

Verentaitamisen löytäminen Muokkaa

Hama verentaitaa elefanttirottaa

Hama kehittää verentaitamista harjoittelemalla elefanttirotalla.

Ollessaan vangittuna, hän ja muut vedentaitajat olivat häkeissä ja erossa toisistaan. Tulikansa varmisti, etteivät vedentaitajat pystyisi käyttämään vettä paetakseen; ilmankosteus oli vankilassa minimissään, jolloin vettä ei pystynyt ottamaan ilmasta, ja vedentaitajien raajat kahlittiin, kun heille annettiin vettä. Hama kuitenkin tunsi täydenkuun voiman jokaisena kuukautena ja tiesi, että oli jokin keino päästä vapaaksi. Aikanaan hän tajusi, että jokaisen elävän olennon sisällä oli vettä ja manipuloimalla vettä heidän sisällään hän voisi paeta. Ainoastaan täydenkuun aikoihin, kun hänen taitamisvoimansa olivat huipussaan, Hama pystyi manipuloimaan vettä rottien kehoissa, ja monien vuosien harjoittelun jälkeen, hän oppi hallitsemaan taitoa täysin, jonka hän nimesi verentaitamiseksi. Opittuaan hallitsemaan taitoa, Hama ohjasi yhtä vartijoista avaamaan hänen häkkinsä oven. Oltuaan vankina monia vuosia, hän pääsi viimein pakenemaan vankilastaan.

Hama muutti myöhemmin asumaan erääseen pieneen Tulimaassa sijaitsevaan kylään, missä hänestä tuli majatalon emäntä. Hän käytti salaa voimiaan täydenkuun aikaan ja vangitsi kylän ihmisiä vuorelle kostoksi hänen ja muiden vedentaitajien kärsimyksistä Tulikansan vankilassa.

Vedentaitajatoverin tapaaminen Muokkaa

Vuosikymmeniä myöhemmin Haman paosta, Aang ja hänen ystävänsä leiriytyivät metsään, joka sijaitsi kylän lähettyvillä. He kertoivat kummitustarinoita kuluttaakseen aikaansa. Hama yllättäen ilmestyi heidän luokseen kuultuaan Kataran kerrottua tarinaa eräästä Eteläisen vesiheimon tytöstä, joka mystisesti katosi lumimyrskyyn. Majatalon emäntä tarjosi heille yösijaa hänen luotaan varoittaen metsän olevan vaarallinen paikka yöpyä, koska ihmisiä katoili salaperäisesti täydenkuun aikaan. Ryhmä otti kiitollisesti kutsun vastaan, vaikka he eivät tienneet Haman todellista osuttaa katoamisiin.

Seuraavana aamuna, Hama ja muut menivät hakemaan tarvikkeita kaupungista; matkalla Katara ja Hama tulivat hyvin toimeen keskenään, mutta Sokka alkoi kyseenalaistamaan Haman outoa käyttäytymistä. Pian sen jälkeen, Hama löysi ryhmän urkkimasta hänen kotiaan. Vähentääkseen heidän epäilyjään, hän näytti heille Vesiheimon kampaa paljastaen olevansa vedentaitaja Eteläisestä vesiheimosta, joka joutui vangiksi hyökkäysten aikaan ja hänet vietiin vankilaan, mistä hän onnistui pakenemaan; hän ei kuitenkaan paljastanut tarkkaan, millainen vankila se oli väittäen sen olevan liian tuskallista. Hän tarjoutui opettamaan Kataralle kaiken, mitä hän tiesi vedentaitamisesta. Katara oli innoissaan saadessaan oppia heimonsa kulttuuriperintöä.

Seuraavana päivänä, Hama opetti Kataralle tekniikoita, joilla pystyi saamaan vettä paikoista, missä ei ollut ilmeisiä vedenlähteitä. Hän kertoi ensimmäisenä, että ohuesta ilmasta oli mahdollista saada vettä. Hama käski Kataraa pitämään mielensä avoinna ja ymmärtämään veden olevan yllättävissä paikoissa. Hän johdatti Kataran tulililjaniitylle ja kertoi, että vettä pystyi saamaan elävistä asioista. Hän demonstroi tätä ottamalla vettä kukista heidän ympäriltään ja käytti sitä halkoakseen kiven. Kataran ollessa ihmeissään, hän oli myös pahoillaan kukkien vuoksi. Hama hääsi hänen huolensa nopeasti pois sanomalla niiden olleen vain kukkia, ja että vedentaitajan tulisi tehdä mitä täytyi selviytyäkseen vieraassa maassa. Hama tarjosi opettavansa Kataralle voimakasta tekniikkaa, joka onnistuisi ainoastaan täydenkuun aikaan. Kun Katara ilmaisi epäröivänsä kuultuaan katoamisista, Hama rauhoitteli häntä kertomalla, että kaksi vedentaitajamestaria kykenisivät selviytymään mistä tahansa täydenkuun aikaan.

Sinä yönä, Hama vei Kataran metsään ja kertoi hänelle verentaitamisesta ja sen kyvyistä kontroilloida toisen elävän olennon kehoa. Kauhistuneena ajatuksesta hallita toisen henkilön kehoa, Katara kieltäytyi oppimasta verentaitamista. Hama alkoi väittelemään hänen kanssaan sanoen, ettei sillä ollut väliä, halusiko hän oppia taidon vai ei. Tämä tunteenpurkaus sai Kataran tajuamaan, että Hama oli kyläläisten katoamisten takana. Hama väitti vihaisesti Tulimaan asukkaiden ansaitsevan saman kohtalon kuin hän ja muut Eteläisen vesiheimon vedentaitajat joutuivat kokemaan. Kuullessaan tämän, Katara kieltäytyi peräänantamattomasti oppimasta verentaitamista ja yritti pysäyttää Haman, ettei hän jatkaisi kylän terrorisointia. Hama käytti verenhallintaa Kataraa vastaan. Katara sai kuitenkin kehonsa nopeasti takaisin hallintaansa rauhoituttuaan, ja hän sanoi olevansa Hamaa mahtavampi vedentaitaja. He alkoivat taistelemaan toisiaan vastaan ottamalla vettä ruohosta, puista ja ilmasta. Molemmat taistelijat osoittautuivat vedentaitajamestareiksi, mutta taistelun jälkeen, Katara osoittautui lahjakkaamaksi taitajaksi. Aang ja Sokka saapuivat paikalle saadessaan selville Haman todellisen identiteetin. Hama käytti verentaritamista kaksikkoon pakottaen heidät hyökkäämään toisiaan ja Kataraa vastaan. Kun Hama aikoi pakottaa Sokkaa iskemään Aangia, Katara käytti verentaitamista Hamaan tarkoituksenaan suojella Aangia ja Sokkaa. Toph saapui paikalle vapautettujen kyläläisten kanssa, jotka laittoivat Haman käsirautoihin ja veivät hänet pois. Hama huomautti tehtävänsä onnistuneen, kun Katara suostui käyttämään ja oppi hallitsemaan verentaitamista. Hän alkoi nauramaan mielipuolisesti jättäen Kataran kyynelehtimään.[1]

Persoonallisuus Muokkaa

Hama hymyilee

Hama kätki jatkuvasti syvän vihansa lempeän hymyn taakse.

Hama vaikutti aluksi lempeältä, mukavalta vanhalta naiselta. Hänellä oli huolehtiva, äidillinen luonne, mikä aikanaan voitti Kataran täyden luottamuksen. Päättäväisenä ja vahvamielisenä, Hama taisteli sitkeästi Tulikansaa vastaan hyökkäyksissä Eteläistä vesiheimoa kohti. Kuitenkin, myöhemmät tapahtumat toivat synkemmän ja epävakaan puolen Hamassa. Löydettyään verentaitamisen, hänestä tuli vallanhimoinen ja ryhtyi radikaalisti kostamaan Tulimaan asukkaille aina mahdollisuuden tullen. Pitkän kaunan takia, hän kosti aktiivisesti Tulikansaa vastaan vangitsemalla paikallisia kyläläisiä rangaistakseen Tulikansan aiheuttamia tuhoja Eteläistä vesiheimoa kohti. Hän paljasti julman puolensa, näyttämättä armoa satunaisia Tulimaan asukkaita tai joka Kataraa kohtaan, kun hän käytti verentaitamistä häntä kohtaan.

Kun hän tapasi Kataran, hän halusi siirtää Eteläisen vesiheimon tyylin, jottei se kuolisi hänen mukanaan, kuin myös itsensä keksimän verentaitamisen, väittäen "[Kataran] täytyvän jatkaa [hänen] työtään". Hän osoitti olevansa rohkaiseva opettaja, mutta hänen oikea tavoitteensa oli varmistaa, ettei verentaitaminen kuolisi hänen mukanaan, ja että Kataran tulisi käyttää sitä samasta syystä kuin hän itse: kostaa Tulikansalle Eteläisen vesiheimon nimeen.

Esiintymiset Muokkaa

Kirja 3: Tuli (火) Muokkaa

Trivia Muokkaa

  • Hänen nimensä muistuttaa kreikkalaista sanaa haima (αίμα), joka tarkoittaa "verta", mikä on oikein osuvaa, koska Hama keksi verentaitamisen.
  • Hama oli yksi harvoista Vesiheimon asukkaista, jolla ei ollut sinisiä silmiä vaan harmaat.
  • Hamalla näytti olevan vaalea ihonväri, mikä oli epätavallista, koska useimmilla Vesiheimon asukkailla oli tummeman sävyinen iho.
  • Hama on tiedettävästi ensimmäinen vedentaitaja, joka asettui asumaan Tulimaahan.

Viitteet Muokkaa

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki