FANDOM

AirNomadsEmblem.png
Eteläinen tuulitemppeli
Eteläinen tuulitemppeli
Fyysiset tiedot
Sijainti

Patolan vuorijono

Hallinto
Asema

Tuuliakolyyttien asuttama

Johtaja
Ensiesiintyminen

"Tuulitemppelissä"

Sijainti kartalla
Ilman kartta
Sijainti

Eteläinen tuulitemppeli (engl. Southern Air Temple) sijaitsee Patolan vuoristossa ja on yksi neljästä tuulitemppelistä. Sitä asuttavat Pohjoisen tuulitemppelin tavoin ainoastaan miespuoliset Tuulenkulkijat. Vaikka sinne on mahdollista päästä vain lentobiisoneiden avulla, Tulikansa onnistui tappamaan koko sen väestön Tuulenkulkijoiden kansanmurhan myötä vuonna 0 jSk, jolloin munkkien ja nunnien aika tuli tiensä päähän. Vaikka temppeli oli asumaton Satavuotisen sodan aikana, se palautettiin myöhemmin entiseen loistoonsa Tuuliakolyyttien toimesta.

Historia Muokkaa

Eteläinen tuulitemppeli oli Avatar Aangin ja hänen mentorinsa, munkki Gyatson, lapsuudenkoti. Myös Avatar Roku asui siellä opiskellessaan tuulentaitamista.

Tulen valtias Sozinin joukot surmasivat komeetan voimia hyödyntäen lähes kaikki Tuulenkulkijat täältä sekä muista Tuulitemppeleistä. 12-vuotias Aang oli ainut, joka jäi henkiin, koska pakeni ja jäädytti itsensä ja lentobiisoninsa Appan noin sadaksi vuodeksi.

Herättyään vuonna 99 jSk, Aang vieraili temppelissä uusien ystäviensä, Kataran ja Sokkan, kanssa. Hän löysi sieltä lentolemurin nimeltä Momo. Mutta Aang huomasi myös mitä muille Tuulenkulkijoille oli tapahtunut, mukaan lukien Gyatsolle. Hän tajusi lopulta, että hän, Appa ja Momo olivat ainoat mitä heidän kansastaan oli jäljellä.

Vuonna 171 jSk Aangin poika, Tenzin, suunnitteli vierailevansa jälleenrakennetussa temppelissä perheensä sekä nykyisen Avatarin, Korran, kanssa vahvistaakseen Korran henkistä puolta. Suunnitelmat kuitenkin muuttuivat, kun Korra päätti opiskella hengellisyyttä mieluummin setänsä, Unalaqin, kanssa. Sen sijaan mukaan lähtivät Tenzinin sisarukset, Bumi ja Kya. Heidän saapuessa temppeliin, apotti Shung tervehti heitä. Mutta eräs naispuolinen Tuliakolyytti luuli Bumia ja Kyaa Tenzinin ja tämän lasten tavoin myös tuulentatajiksi, ennen kuin väärinkäsitys tuli oikaistuksi.

Tenzin esitteli lapsilleen pyhäkköä ja siellä olevia Avatarien patsaita. Ikki ja Meelo kuitenkin mieluummin kisasivat ilmaskoottereilla. Jinora tunsi vahvan yhteyden isoisäänsä esittävään patsaaseen. Yöllä hän vieraili patsashuoneessa uudestaan ja löysi puisen patsaan, joka esitti Wania ja Raavaa. Jinora itse ei tiennyt ketä patsas esitti, mutta sen silmät hohtivat samanaikaisesti, kun Korra avasi Etelänavan henkiportaalin.

Kuvaus Muokkaa

SouthernAirTempleOld.png

Eteläinen tuulitemppeli vuonna 99 jSk.

Ennen Satavuotista sotaa, temppeli oli suuri ja rauhallinen paikka, jossa oli tuulipalloareena ja jossa Aang kehitti "ilmaskootteri"-tekniikan. Temppelissä oli myös valtava pyhäkkö täynnä entisiä Avatareja esittäviä patsaita. Temppeli toimi pääosin tuulentaitajaoppilaiden koulutuslaueena sekä lentobiisoneiden ja lentolemureiden asuinalueena. Munkkien rakentamana jotkut ovet ja mekanismit toimivat ainoastaan tuulentaitamisella. Temppelin sisäänkäynnillä on munkki Gyatsoa esittävä patsas. Toisin kuun muut temppelit, Eteläisen tuulitemppelin katot ovat sinisiä.

Vuonna 171 jSk, temppeli palautettiin entiseen loistoonsa sinne asettuneen apotti Shungin johtaman Tuuliakolyyttien joukon johdosta. Alueelta löytyi joukko raitahäntäisiä lentolemureita. Avatarien patsaita esittävä huone oli myös restauroitu ja siellä oli patsas Avatar Aangista.

Tunnetut asukkaat Muokkaa

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki