FANDOM

Erikoistaitamistekniikat (engl. Specialized bending techniques) ovat alalajeja, joita löytyy jokaisesta neljästä taitamisvoimassa. Jokainen alalaji tarvitsee eri asteisen osaamisen ydinelementistä. Joissain tapauksissa, tekniikan suorittamisessa vaaditaan ymmärtämään muiden taitamisvoimien perusperiaatteita.

Vedentaitaminen Muokkaa

Verentaitaminen Muokkaa

Pääartikkeli: Verentaitaminen
Tarrlok käyttää verentaitamista.png

Tarrlok käyttää verenhallintaa Avatar Korraan.

Verentaitaminen (engl. Bloodbending) on vedentaitamisen alalaji, joka tunnetaan synkimpänä ja tappavimpana kaikista erikoistekniikoista. Taidon löysi Hama, kun häntä pidettiin vankilassa. Hän oivalsi, että kaikkien elollisten olentojen sisällä oli vettä.[1] Verentaitamisen harjoittelu olenaisesti sallii käyttäjän manipuloida vettä ihmisten kehoissa ja hallita toisen henkilön liikkeitä.

Äärimmäisen luonnon vuoksi, vain kourallinen vedentaitajia on oppinut hallitsemaan verenhallintaa. Kyvyn monimutkaisuudesta johtuen, taitoa käytettiin yleensä vain täydenkuun aikaan, kun vedentaitajien voimat ovat huipussaan.

Yakone, Tarrlok ja Amon olivat ainoita tunnettuja vedentaitajia, jotka kykenivät hallitsemaan verentaitamista ilman täydenkuun voimaa; he olivat kuitenkin opiskelleet taitoa laajasti ja tiukasti.[2] Yakone ja Amon olivat ainoita, jotka kykenivät psyykkiseen verentaitamiseen, mikä salli verentaitajan hallita uhriaan telepaattisesti rajoitetuilla liikkeillä. Erittäin voimakkaana ja lahjakkaana taitajana, Amon löysi tavan poistaa toisilta taitamisvoimat verentaitamisen avulla.[3]

Parantaminen Muokkaa

Pääartikkeli: Parantaminen

Parantaminen (engl. Healing) on erityistaito, jota jotkut vedentaitajat hallitsevat. Kyvyn avulla he pystyvät parantamaan haavoittuneita, mukaan lukien itseään. Vaikka tekniikka onkin tehokas monissa yhteyksissä, se on silti rajattu. Esimerkiksi, parantaminen on hyödytöntä syntymävikojen kohdalla, kuten Toph Beifongin sokeus tai komplikaatiot prinsessa Yuen syntyessä.[4] Monissa tapauksissa, parantaminen on myös tehotonta, kun hoidetaan arpia tai vakavia loukkaantumisia; Katara ei kyennyt hoitamaan Jetin vammoja tämän taisteltua Long Fengia vastaan.[5]

Parantamisella voidaan myös havaita, missä päin kehoa on lukkiutunutta qitä, kuten Katara pystyi havaitsemaan Aangin chakran olevan lukossa parantamisen aikana.[6] On mainittu, ettei parantamisella voida avata taitajan qin tukosta.[7] Lisäksi, se ei voi palauttaa taitamisvoimia, jos ne ovat poistettu verentaitamisen avulla, vaikka parantaja olisikin ammattilainen tekniikkaa harjoittaessa.

Vedentaitajan parannuskykyjä voi vaikuttaa vesi, jota he käyttävät. Erityisesti henkien lähteen vedellä on erityisiä ominaisuuksia parantaa haavoja, joihin tavallinen vesi ei vaikuta, kuten esimerkiksi Aangin saamat kohtalokkaat haavat taistelussa Azulaa vastaan.[8]

Hengentaitaminen Muokkaa

Hengentaitaminen (engl. Spiritbending) on eräs parantamisen muoto, joka sallii käyttäjän istuttaa tasapainon tai epätasapainon henkien sisällä. Taidon keksi Unalaq,[9] joka onnistuneesti opetti sen Korralle.[10] Voidakseen käyttää tekniikkaa, vedentaitajan pitää ympäröidä henki ohuella vedellä, mikä alkaa hohtamaan tekniikan alkaessa vaikuttamaan. Kun tätä käytetään muuttamaan henkien negatiivista energiaa positiiviseksi, vesi alkaa hohtamaan kultaista valoa, jossa vaiheessa henki haihtuu tai ottaa rauhallisen muodon. Kun tekniikkaa käytetään vastakkaisessa muodossa, positiivisen energian muuttamisessa negatiiviseksi energiaksi, vettä ja henkeä peittää purppura valo. Kun tätä käytetään ihmistä vastaan, tällä on mahdollista tuhota ihmisen sielu.[11]

Maantaitaminen Muokkaa

Laavantaitaminen Muokkaa

Pääartikkeli: Laavantaitaminen
Laavantaitaminen.png

Tuntematon Tulikansan Avatar aiheuttaa neljän tulivuoren purkauksen.

Laavantaitaminen (engl. Lavabending) on tekniikka, joka sallii sulaneen maan manipuloinnin. Tekniikan on tyypillisesti suorittanut täysin oppinut Avatar ollessaan Avatar-tilassa käyttäessään tätä monimutkaista taitamisvoimaa. Ensimmäinen tätä tekniikkaa käyttänyt henkilö oli Yangchenia edeltänyt Tulikansan Avatar, joka aiheutti neljän pienen tulivuoren purkauksen samanaikaisesti.[12]

Vuosisatoja myöhemmin, Kyoshi hyödynsi tätä tekniikkaa erottaakseen niemimaansa Maan valtakunnan mantereesta.[13] Roku käytti kykyä kolmessa eri tapauksessa: vuonna 55 eSk, hän aiheutti tulivuoren purkauksen Kuunsirppisaarella sijaitsevassa tulitemppelissä; vuonna 12 eSk, hän käytti tekniikkaa tehdessään yhteistyötä Sozinin kanssa pelastaakseensa kotisaarensa;[14] ja vuonna 99 jSk, hän käytti laavaa tuhotakseen tulitemppelin talvipäivänseisauksen aikaan.[15]

Taitavat maantaitajat, kuten Ghazan, pystyvät käyttämään tätä taitoa.[16] Myös Bolin löysi soveltuvuutensa laavanhallintaan, kun hän pakeni Makon, Asamin ja Tenzinin kanssa Pohjoisesta tuulitemppelistä.[17]

Metallintaitaminen Muokkaa

Pääartikkeli: Metallintaitaminen

Metallintaitaminen (engl. Metalbending) on erityinen maantaitamistaito, joka sallii käyttäjän hallita epäsuorasti metalleja taittamalla pieniä määriä maan rippeitä sen sisällä. Tämän kyvyn löysi ja jälkeenpäin viimeisteli Toph Beifong.[18]

Seismisen aistin kautta, Toph pystyi havaitsemaan, kohdistamaan ja lopulta hyödyntämään pienet määrät maata puhistetussa metallissa tarkoituksenaan taittaa metallia itseään.[18] Koska tekniikka liittyy puhdistettuihin metalleihin, kokonaan puhtaita metalleja, kuten platinaa, ei voi taittaa.[19]

Satavuotisen sodan loputtua, Toph avasi Beifongin metallintaitaja-akatemian jakaakseen taidosta muulle maailmalle; hänen vaivannäkönsä johti Republic Cityn metallintaitajapoliisivoimien perustamiseen. Tophin nuorempi tytär, Suyin Beifong, perusti Zaofun, kokonaan metallista rakennetun kaupungin, ja suurin osa sen asukkaista harjoittelee metallintaitamista.

Seisminen aisti Muokkaa

Pääarikkeli: Seisminen aisti

Seisminen aisti (engl. Seismic sense) on ainutlaatuinen kyky aistia ympäristöä tuntemalla värähtelyjä maanpinnasta. Samankaltainen sovellus kuin kaiku- ja ääniluotaimissa, seiminen aisti mahdollistaa maallisten esineiden paikallistamisen. Tekniikka tarjoaa erityisen kartan käyttäjän ympäristöstä, riittävän yksityiskohtaisen, jotta sokea henkilö, kuten esimerkiksi Toph Beifong, pystyy navigoimaan vaivattomasti.[20] Tällä taidolla voi myös havaita, kun joku valehtelee tuntemalla heidän sydämmen ja hengityksen tahdin maan kautta.

Luolamyyrät, alkuperäiset maantaitajat, käyttivät seismistä aistimista näön korvikkeena, ja tämän taidon Toph omaksui, kun hän oli tavannut luolamyyriä, jotka asuivat Gaolingia ympäröivillä vuorilla.[21] Yhdistettynä metallintaitamiseen, tätä tekniikkaa on mahdollista käyttää metallisilla pinnoilla.

Tulentaitaminen Muokkaa

Polttovoimantaitaminen Muokkaa

Polttovoimantaitaminen (engl. Combustionbending) on taito kanavoida qitä otsan kautta. Käyttäjä pystyy tulittamaan räjähdyksiä, jotka saattavat olla erittäin tuhoisia. Toisin kuin tavanomaisessa tulentaitamisessa, missä tuotetaan tulta kehosta, polttovoimassa luodaan sen sijaan voimakkaita säteitä, mitkä räjähtävät osuessaan kiinteään pintaan.[22] Polttovoimakyvyllä voi haihduttaa välittämästi suuria vesistöjä ja vastatulihyökkäyksiä. Esimerkiksi Polttovoimamies pystyi pysäyttämään Zukon tulikilven heidän pienen kiistan aikana Läntisessä tuulitemppelissä.[23] P'Li on myös osoittanut, että on mahdollista käyristää sädettä.

Polttovoimantaitaminen vaatii hyvää qin virtaamista ja oikein kalibroitua keskittymistä tarkoituksena olla tehokas, koska häiriöillä voi olla kohtalokkaat seuraukset, kuten esimerkiksi Sokkan osuttua Polttovoimamiehen kolmanteen silmään bumerangillaan. Huolimatta ilman ylikuumentamisesta käyttäjän ympärillä, tekniikka ei aiheuta harmia itse käyttäjälle, paitsi jos räjähdys aiheutuu lähietäisyydessä. Jos polttovoimantaitaja käyttää tätä taitoa ja säde räjähtää liian lähellä, se voi osoittautua kohtalokkaaksi, kuten esimerkiksi, kun P'Lin luoma säde räjähti Suyin Beifongin luoman metallisuojan sisällä.

Polttovoimamies ja P'Li ovat olleet ainoita, jotka ovat käyttäneet tätä tekniikka.[24]

Salaman tuottaminen Muokkaa

Pääartikkeli: Salama
Azula iskee salamalla.png

Azula oli kykenevä tuottamaan salaman.

Salaman tuottaminen (engl. Lightning generation) on tulentaitamisen alalaji, mikä sallii käyttäjän tuottaa ja ohjata salamaa sormenpäistään. Fyysisesti, salaman tuottamiseen sisältyy kiertelevät käden liikkeet. Henkisesti, se vaatii tunteiden puutetta kuten myös rauhallista mieltä, sallien siten käyttäjän erottaa energiat yingistä ja yangista. Kun voimat kohtaavat, taitaja ennemmin opastaa kuin ohjaa salaman suuntaa.[25] Tämä prosessi rasittaa taitajan qi-varauksia monimutkaisuutensa vuoksi.

Salamahyökkäysten luomisessa kuluu enemmän aikaa kuin normaaleissa tulihyökkäyksissä. Tietyt tulentaitajat, mukaan lukien Ozai, Lightning Bolt Zolt ja Mako, pystyvät tuottamaan salaman hyvin nopeasti.

Ennen Satavuotisen sodan loppumista, ainoastaan kolme tulentaitajaa tiedettiin kykenevän salaman tuottamiseen; Azula, Ozai ja Iroh.[26] Kuitenkin, tämä tekniikka tuli tunnetummaksi vuoteen 170 jSk mennessä, erityisesti Republic Cityssä, missä sitä käytettiin tuottamaan virtaa teollisuusalalla.[27]

Salaman uudelleenohjaus Muokkaa

Pääartikkeli: Salama

Salaman uudelleenohjaus (engl. Lightning redirection) on tulentaitamisen alalaji, mikä sallii tulentaitajan imeä itseensä salaman energiaa omaan kehoonsa ja vapauttamaan sen enemmän toivottuun suuntaan. Tekniikan kehitti Iroh, kun hän oli tarkkaillut vedentaitajamestareita.[25] Salaman uudelleenohjaus toimii yhtälaisesti luonnollisen ja luodun salaman kohdalla.

Ennen Satavuotisen sodan loppumista, ainoastaan kolme henkilöä kykeni käyttämään tätä taitoa: Iroh, Zuko ja Aang. Kuitenkin, tieto tästä taidosta tuli tunnetummaksi Republic Cityssä vuoteen 170 jSk mennessä. Mako käytti salaman ohjaamista mechatankkia vastaan Republic Cityssä käydyssä taistelussa.[28]

Tuulentaitaminen Muokkaa

Lentäminen Muokkaa

Lentäminen (engl. Flight) on erittäin vaikea ja harvinainen taito, jota on kyennyt käyttämään ainoastaan kaksi tuulentaitajaa, Guru Laghima ja Zaheer. Se on saavutettavissa, kun irtautuu täydellisesti kaikesta maallisesta, jolloin tuloksena on todellinen vapaus. Zaheer onnistui lentämään todistettuaan tyttöystävänsä P'Lin kuolema.[17] Lentämisen periaatteen takana on tuleminen yhtä ilman kanssa. Kun tuulentaitaja on omaksunut nämä periaatteet, he kykenevät lentämään ja leijumaan. Taitaja on kuitenkin yhä ympäristön armoilla, kuten havaittiin, että Zaheer jäi Jinoran ja muiden tuulentaitajien luoman tornadon pauloihin, kun hän yritti paeta Korran kanssa.[29]

Hengellinen heijastuma Muokkaa

Pääartikkeli: Hengellinen heijastuma

Hengellinen heijastuma (engl. Spiritual projection) on monimutkainen tekniikka, joka vaati syventävää tietoa hengellisyydestä, mikä sallii käyttäjän hengen kulkea fyysisessä maailmassa aineettomassa muodossa. Tarkoituksena luoda heijastuminen onnistuneesti, käyttäjän täytyy olla hiljaisessa ympäristössä vailla häiriöntekijöitä, koska tekniikan käyttö vaatii suurta keskittymistä.[30] Hengellinen heijastuminen sallii käyttäjän tutkia lähiympäristöä, ohittaen fyysiset esteet ja kulkea seinien lävitse kuten myös veden alla.[31] Sen lisäksi, tekniikkaa voidaan käyttää tiettyjen henkilöiden paikantamiseen, joiden kanssa käyttäjällä on vahva yhteys. Jinora on tiedettävästi ainoa tätä tekniikkaa harjoittanut henkilö.

Hengellinen heijastuma on vahvimmillaan, kun hengellistä energiaa on lisääntynyt ilmakehässä, kuten esimerkiksi Harmonisen lähentymisen aikaan.[31] Kun tätä taitoa käytetään tällaisena aikana, hengellistä heijastumaa voi ylläpitää pidemmän aikaa.[32]

Viitteet Muokkaa

  1. Hedrick, Tim (kirjoittaja) & Dos Santos, Joaquim (ohjaaja). (9. marraskuuta 2007). "Nukkemestarin talossa". Avatar: The Last Airbender. Kirja 3: Tuli. Jakso 8. Nickelodeon.
  2. DiMartino, Michael Dante, Konietzko, Bryan (kirjoittajat) & Dos Santos, Joaquim, Ryu, Ki Hyun (ohjaajat). (23. kesäkuuta 2012). "Skeletons in the Closet". The Legend of Korra. Kirja 1: Ilma. Jakso 11. Nickelodeon.
  3. DiMartino, Michael Dante, Konietzko, Bryan (kirjoittajat) & Dos Santos, Joaquim, Ryu, Ki Hyun (ohjaajat). (23. kesäkuuta 2012). "Endgame". The Legend of Korra. Kirja 1: Ilma. Jakso 12. Nickelodeon.
  4. Ehasz, Aaron (kirjoittaja) & Filoni, Dave (ohjaaja). (2. joulukuuta 2005). "Pohjoisen saarto, osa 2". Avatar: The Last Airbender. Kirja 1: Vesi. Jakso 20. Nickelodeon.
  5. Hedrick, Tim (kirjoittaja) & MacMullan, Lauren (ohjaaja). (6. marraskuuta 2006). "Laogai-järvi". Avatar: The Last Airbender. Kirja 2: Maa. Jakso 17. Nickelodeon.
  6. Ehasz, Aaron (kirjoittaja) & Volpe, Giancarlo (ohjaaja). (21. syyskuuta 2007). "Herääminen". Avatar: The Last Airbender. Kirja 3: Tuli. Jakso 1. Nickelodeon.
  7. DiMartino, Michael Dante, Konietzko, Bryan (kirjoittajat) & Volpe, Giancarlo (ohjaaja). (15. syyskuuta 2006). "Pora". Avatar: The Last Airbender. Kirja 2: Maa. Jakso 13. Nickelodeon.
  8. Ehasz, Aaron (kirjoittaja) & DiMartino, Michael Dante (ohjaaja). (1. joulukuuta 2006). "Kohtalon suunta". Avatar: The Last Airbender. Kirja 2: Maa. Jakso 20. Nickelodeon.
  9. Hedrick, Tim (kirjoittaja) & Heck, Colin (ohjaaja). (13. syyskuuta 2013). "Rebel Spirit". The Legend of Korra. Kirja 2: Henget. Jakso 1. Nickelodeon.
  10. Hamilton, Joshua (kirjoittaja) & Heck, Colin (ohjaaja). (1. marraskuuta 2013). "The Guide". The Legend of Korra. Kirja 2: Henget. Jakso 9. Nickelodeon.
  11. Hedrick, Tim (kirjoittaja) & Graham, Ian (ohjaaja). (8. marraskuuta 2013). "A New Spiritual Age". The Legend of Korra. Kirja 2: Henget. Jakso 10. Nickelodeon.
  12. Ehasz, Aaron, Ehasz, Elizabeth Welch, Hedrick, Tim, O'Bryan, John (kirjoittajat) & Volpe, Giancarlo (ohjaaja). (17. maaliskuuta 2006). "Avatar-tila". Avatar: The Last Airbender. Kirja 2: Maa. Jakso 1. Nickelodeon.
  13. O'Bryan, John (kirjoittaja) & MacMullan, Lauren (ohjaaja). (28. huhtikuuta 2006). "Avatarin päivä". Avatar: The Last Airbender. Kirja 2: Maa. Jakso 5. Nickelodeon.
  14. Ehasz, Elizabeth Welch (kirjoittaja) & Spaulding, Ethan (ohjaaja). (26. lokakuuta 2007). "Esi-isien salaisuuksia". Avatar: The Last Airbender. Kirja 3: Tuli. Jakso 6. Nickelodeon.
  15. DiMartino, Michael Dante (kirjoittaja) & Volpe, Giancarlo (ohjaaja). (15. huhtikuuta 2005). "Päivänseisaus, osa 2: Avatar Roku". Avatar: The Last Airbender. Kirja 1: Vesi. Jakso 8. Nickelodeon.
  16. Hedrick, Tim, Hamilton, Joshua (kirjoittajat) & Heck, Colin, Zwyer, Melchior (ohjaajat). (27. kesäkuuta 2014). "Rebirth". The Legend of Korra. Kirja 3: Muutos. Jakso 2. Nickelodeon.
  17. 17,0 17,1 DiMartino, Michael Dante (kirjoittaja) & Graham, Ian (ohjaaja). (22. elokuuta 2014). "Enter the Void". The Legend of Korra. Kirja 3: Muutos. Jakso 12. Nick.com.
  18. 18,0 18,1 DiMartino, Michael Dante, Konietzko, Bryan (kirjoittajat) & Volpe, Giancarlo (ohjaaja). (1. joulukuuta 2006). "Guru". Avatar: The Last Airbender. Kirja 2: Maa. Jakso 19. Nickelodeon.
  19. DiMartino, Michael Dante, Konietzko, Bryan (kirjoittajat) & Dos Santos, Joaquim, Ryu, Ki Hyun (ohjaajat). (19. toukokuuta 2012). "The Aftermath". The Legend of Korra. Kirja 1: Ilma. Jakso 7. Nickelodeon.
  20. DiMartino, Michael Dante (kirjoittaja) & Spaulding, Ethan (ohjaaja). (5. toukokuuta 2006). "Sokea rosvo". Avatar: The Last Airbender. Kirja 2: Maa. Jakso 6. Nickelodeon.
  21. O'Bryan, John (kirjoittaja) & Volpe, Giancarlo (ohjaaja). (15. heinäkuuta 2008). "Tulentaitajamestarit". Avatar: The Last Airbender. Kirja 3: Tuli. Jakso 13. Nickelodeon.
  22. Mattila, Katie (kirjoittaja) & Dos Santos, Joaquim (ohjaaja). (19. lokakuuta 2007). "Hiillossaaren lomaparatiisi". Avatar: The Last Airbender. Kirja 3: Tuli. Jakso 5. Nickelodeon.
  23. Ehasz, Elizabeth Welch, Hedrick, Tim (kirjoittajat) & Spaulding, Ethan (ohjaaja). (14. heinäkuuta 2008). "Läntinen tuulitemppeli". Avatar: The Last Airbender. Kirja 3: Tuli. Jakso 12. Nickelodeon.
  24. Hedrick, Tim (kirjoittaja) & Graham, Ian (ohjaaja). (27. kesäkuuta 2014). "The Earth Queen". The Legend of Korra. Kirja 3: Muutos. Jakso 3. Nickelodeon.
  25. 25,0 25,1 Ehasz, Aaron (kirjoittaja) & Spaulding, Ethan (ohjaaja). (2. kesäkuuta 2006). "Kovaa työtä". Avatar: The Last Airbender. Kirja 2: Maa. Jakso 9. Nickelodeon.
  26. Ehasz, Aaron (kirjoittaja) & Dos Santos, Joaquim (ohjaaja). (30. marraskuuta 2007). "Mustan auringon päivä, osa 2: Pimennys". Avatar: The Last Airbender. Kirja 3: Tuli. Jakso 11. Nickelodeon.
  27. The Legend of Korra—The Art of the Animated Series, Book One: Air, sivu 70.
  28. DiMartino, Michael Dante, Konietzko, Bryan (kirjoittajat) & Dos Santos, Joaquim, Ryu, Ki Hyun (ohjaajat). (16. kesäkuuta 2012). "Turning the Tides". The Legend of Korra. Kirja 1: Ilma. Jakso 10. Nickelodeon.
  29. Hamilton, Joshua, Hedrick, Tim (kirjoittajat) & Zwyer, Mel (ohjaaja). (22. elokuuta 2014). "Venom of the Red Lotus". The Legend of Korra. Kirja 3: Muutos. Jakso 13. Nick.com.
  30. Hedrick, Tim (kirjoittaja) & Zwyer, Mel (ohjaaja). (18. heinäkuuta 2014). "Original Airbenders". The Legend of Korra. Kirja 3: Muutos. Jakso 7. Nickelodeon.
  31. 31,0 31,1 Hamilton, Joshua (kirjoittaja) & Zwyer, Melchior (ohjaaja). (11. heinäkuuta 2014). "In Harm's Way". The Legend of Korra. Kirja 3: Muutos. Jakso 4. Nickelodeon.
  32. DiMartino, Michael Dante (kirjoittaja) & Graham, Ian (ohjaaja). (22. marraskuuta 2013). "Light in the Dark". The Legend of Korra. Kirja 2: Henget. Jakso 14. Nickelodeon.

Katso myös Muokkaa

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki