FANDOM

EqualistsIcon UnitedRepublicEmblem
The Lieutenant and Equalists
Equalistit
Tärkeimmät tiedot
Johtaja(t)
Tärkeät jäsenet

Ovimies
Protestoija
Varaston työntekijä

Päämaja

Republic City

Yhteistyö

Ei-taitajat

Tehtävä
  • Kaikkien taitajien hävittäminen
  • Uuden maailmanjärjestyksen luominen[2]
Status

Piileskelemässä

Kronologiset tiedot
Ensiesiintyminen

"Welcome to Republic City"

Viimeinen esiintyminen

The Legend of Korra: A New Era Begins (varsinainen)
"Remembrances" (vain takauma)

Equalistit olivat Amonin johtama vallankumouksellisten järjestö, joka toimi Republic Cityssä. He vastustivat taitamisvoimien olemassaoloa, koska näkivät sen sortamisena ja epäoikeudenmukaisuutena, ja pyrkivät "tasa-arvoistamaan" yhteiskunnan terrorismilla ja taktisilla metodeilla. Equalistien suuntausta kutsuttiin "Taitamisen vastaiseksi vallankumoukseksi".

Equalistien taistelijat olivat erikoistuneet qi-torjuntaan, jolla he heikensivät hetkellisesti taitajien voimia. He myös käyttivät pitkän kantaman aseita tehdäkseen vastustajansa taistelukyvyttömiksi. He käyttivät varusteinaan muun muassa savukranaatteja, sähköhanskoja ja moottoripyöriä.

Equalistien vahvin ase oli kuitenkin itse Amon, joka uskotteli saaneensa hengiltä kyvyn poistaa ihmisiltä näiden taitamisvoimat. Kun Amon kuitenkin paljastui vedentaitajaksi, joka oli katkaissut taitajien yhteydet näiden voimiin verentaitamisella, Equalistit menettivät monia kannattajia ja heidän myötään myös vaikutusvaltaansa.[3] Harmonisen lähentymisen jälkeen, jäljellä olevat Equalistit tapasivat salaperäisen miehen nimeltä Hundun, joka lupasi uuden maailmanjärjestyksen, jossa taitamisella ei ollut sijaa. Vallankumoukselliset liittyivät hänen puolelleen, mutta Avatar Korra pysäytti heidät jälleen kerran.[2]

Historia Muokkaa

Muodostuminen Muokkaa

Lähdettyään Pohjoisesta vesiheimosta vuonna 144 jSk, Noatak, vedentaitaja ja Republic Cityn entisen rikollispäällikkö Yakonen poika, alkoi tuntea kaikkia taitajia kohtaan suurta vihaa isänsä hänelle aiheuttaman vaikean lapsuuden vuoksi. Hän uskoi taitamisen olevan haitallista koko maailmalle. Hän maalasi kasvoilleen tekoarven, alkoi käyttää naamiota ja omaksui itselleen valenimen Amon. Hän väitti syntyneensä ei-taitajien perheeseen pienellä maatilalla, ja että hänen vanhempansa kuolivat ja kasvonsa arpeutuivat erään tulentaitajan toimesta. Hän väitti myös henkien uskovan Avatarin epäonnistuneen tasapainon ylläpitämisessä, ja heidän antaneen siksi hänelle tehtäväksi ylläpitää sitä.[4] Taitamisen vastaiseen liikkeeseen hän värväsi ihmisiä, joita oli sorrettu ja jotka olivat kärsineet taitajien takia tai muista syystä tunsivat vihaa näitä kohtaan. Tästä joukosta muodostuivat lopulta Equalistit, jotka aloittivat toimintansa Republic Cityssä.

Paljastus Muokkaa

Saatuaan selville Korran saapuneen Republic Cityyn, Amon käski nopeuttaa suunnitelmien etenemistä.[1] Pian hän järjesti kokouksen nimeltä "Paljastus". Tätä varten he vangitsivat muutamia Kolmoisuhka-triadin jäseniä ja heidän johtajansa, Lightning Bolt Zoltin, sekä Bolinin. Mako ja Korra näkivät Equalistien pakenevan vankien kanssa ja seurasivat heitä ratsastamalla Nagan selässä, iskien muutamia kertoja maa- ja tulihyökkäyksillä, mutta Equalistit torjuivat iskut. He onnistuivat käyttämään Korraan ja Makoon qi-torjuntaa, mutta joutuivat perääntymään Nagan tullessa apuun.

Myöhemmin kokouksessa Amon kertoi elämäntarinansa ja motivaationsa vallankumoukseen. Hän syytti taitajia jokaisesta koskaan tapahtuneesta sodasta ja selosti kaikkien taitajien varalle tarkoitetun suunnitelmansa esittelemällä kykyään poistaa taitajien voimat. Korra ja Mako olivat kuitenkin soluttautuneet yleisöön, ja päästivät suuren määrän vesihöyryä ilmaan juuri kun Amon aikoi poistaa Bolinin voimat. Harhautuksen turvin he vapauttivat Bolinin ja lähtivät pakoon.

Amonin oikeankädenmies, Luutnantti, iski veljekset tajuttomiksi kahdella sähköistetyllä kali-sauvalla. Korra kuitenkin heitti maantaitamisella Luutnantin päin seinää, ja kolmikko pakeni Nagan selässä. Amon antoi heidän mennä, sanoen Avatarin olevan paras henkilö levittämään sanaa hänen kyvystään.[4]

Psykologinen vaikutus Avatar Korraan Muokkaa

Nähtyään Amonin kyvyn Equalistien kokouksessa, Korra alkoi nähdä hänestä painajaisia. Auttaessaan altuutettu Tarrlokin kokoamien erikoisjoukkojen hyökkäyksessä Equalistien salaiseen maanalaiseen valmennuslaitokseen, Korra joutui erään Equalistien väijyttämäksi. Hän onnistui torjumaan hyökkäykset ja sai nämä pysäytettyä, kun Tarrlok saapui apuun. Neljä Equalistia onnistuttiin vangitsemaan.

Tapahtuneen jälkeen pidetyssä lehdistötilaisuudessa Korra ilmoitti haastavansa Amonin kaksintaisteluun keskiyöllä Aangin muistomerkkisaarella ilman ainuttakaan Tarrlokin erikoisjoukkojen jäsentä tai qi-torjujaa. Amon ei kuitenkaan ilmestynyt paikalle, kun aika koitti. Korra oli jo aikeissa palata Tuulitemppelisaarelle, mutta silloin useat Equalistit hyökkäsivät ja saivat hänet helposti kiinni. Amon saapui paikalle ja kertoi aikovansa hävittää taitamisen maailmasta kokonaan, mutta ei kuitenkaan vienyt Korran voimia, vaan sanoi jättävänsä hänet viimeiseksi.[5]

Hyökkäys Pro-taitamisareenalle Muokkaa

Amon vaati myöhemmin Pro-taitamisareenan sulkemista juuri ennen ratakisevaa mestaruusottelua, mutta Yhdistyneen tasavallan neuvosto ei suostunut tähän. Tämän vuoksi Equalisteja soluttautui tavallisten katsojien joukkoon. Ottelun päätyttyä he näyttäytyivät ja sähköistivät muutaman turvallisuudesta vastaavan metallintaitajapoliisin sekä Tenzinin, Lin Beifongin ja Tulifretit. Heitä ilmestyi myös pelikentälle, jossa Valkoputousten Susilepakkojen jäsenet hyökkäsivät heidän kimppuunsa. Mutta Amon torjui heidät helposti ja poisti heidän voimansa. Sen jälkeen Amon julisti avoimen sodan kaikkia taitajia vastaan ja räjäytti kentän. Heidän paetessaan ilmalaivaansa, Korra seurasi heitä Linin kanssa, ja he onnistuivat pudottamaan muutaman Equalistin. Areenan katolla Korra ja Lin kohtasivat neljä Equalistia, mukaan lukien Luutnantin. Lin vangitsi kaksi heistä metallintaitamisella, kun Korra löi toisen tajuttomaksi ja heitti Luutnantin alas katolta. Amon ja muut pääsivät kuitenkin pakoon.[6]

Taistelu Equalistien tehtaassa Muokkaa

Hyökkäyksen jälkeen Equalistit lavastivat Kaali Oy:n johtajan käyttämiensä sähköhanskojen valmistajaksi. Tämä oli yritys poistaa epäilyt Tulevaisuuden Teollisuudelta, jonka toimitusjohtaja Hiroshi Sato valmisti Equalisteille uusia aseita, mechatankkeja. Korra kuitenkin kuuli Hiroshin salaperäisen puhelun ja ilmoitti asiasta Tenzinille ja Linille. He löysivät salaisen tehtaan Saton kartanon alta. Hiroshi oli kuitenkin virittänyt heille ansan, ja aikoi testata heihin uusia koneitaan. Näiden ansiosta Equalistit saivat panttivangeiksi useita metallintaitajapoliiseja. Korra, Tenzin ja Lin löytiin tajuttomiksi, mutta Mako ja Bolin pelastivat heidät Asamin pidätellessä isäänsä ja Luutnanttia.[7]

Jonkin aikaa tehtaan paljastumisen jälkeen, joukko Equalisteja vapautti tovereitaan vankilastaan. Avatar-tiimi kuitenkin ilmestyi paikalle ja luovutti vankikarkurit takaisin metallintaitajapoliiseille.[8]

Korran kidnappaus Muokkaa

Kun Tarrlok kidnappasi Korran, hän lavasti Equalistit syyllisiksi. Avatar-tiimi, yhdessä Tenzinin ja Linin kanssa, tunkeutui erääseen Equalistien vankilaan. Sieltä Lin löysi muutaman vangitun konstaapelinsa, joiden voimat Amon oli jo poistanut. Mako kuulusteli aggressivisesti yhtä vartijaa, joka sanoi, etteivät he olleet kidnapanneet Avataria. Tenzin tajusi Tarrlokin olleen kidnappauksen takana ja ryhmä lähti etsiäkseen hänet käsiinsä.

Amon johti henkilökohtaisesti pientä Equalistien ryhmää vuorille "tasa-arvoistaakseen" siellä piileskelevän Tarrlokin ja vangitakseen Korran. Tarrlok löi hetkessä maahan Luutnantin ja muut kätyrit verentaitamisella, mutta Amon vastusti sen vaikutuksia. Amon työnsi Tarrlokin lattiaan ja poisti tämän taitamisvoimat. Hänen kantaessaan Tarrlokia autoon, muu ryhmä valmistautui kaappaamaan Korran, mutta Amon varoitti heitä olemaan aliarvioimatta häntä; Avatar oli kuitenkin ovelampi ja pääsi pakoon.[9]

Hyökkäys Republic Cityyn Muokkaa

Tenzin oli illalla kutsunut neuvoston muut valtuutetut hätäkokoukseen, mutta Equalistit kaappasivat heidät. Tenzinistä, joka selvisi ainoana kaappauksesta, tuli nyt kaupungin johtaja.

Samaan aikaan Equalistit aloittivat hyökkäyksen, joka alkoi rakennusten pommittamisella ilmalaivoista käsin. Mechatankkien avulla he myös valtasivat poliisiaseman ja vangitsivat jäljelle jääneet metallintaitajapoliisit, mukaan lukien heidän päällikkönsä, Saikhanin. Sitten hyökkäys alkoi suuntautua kohti Tuulitemppelisaarta. Vaikka hyökkäys torjuttiin, Tenzin perheineen joutui pakenemaan saarelta, jättäen sekä saaren että kaupungin Equalistien valtaamiksi.[10]

Kenraali Irohin johtama Yhdistyneiden joukkojen ensimmäinen divisioona saapui vallatakseen Republic Cityn takaisin. Equalistit olivat kuitenkin varautuneet tähän: Hiroshi Sato oli rakentanut kaksitasoisia lentokoneita tuhoamaan taistelualuksia. Kenraali Iroh oli tiedettävästi ainut, joka pääsi pakoon hyökkääjiä.

Myöhemmin Korra ja Mako löysivät vankina pidetyn Tarrlokin, ja saivat tietää Amonin olevan hänen veljensä sekä vedentaitaja, jolla oli myös kyky verentaitaa. Tämän kuultuaan Korra ja Mako tajusivat vallankumouksen perustuneen valheisiin ja lähtivät Pro-taitamisareenalle paljastaakseen totuuden Amonista.[11]

Amonin onnistuttua Republic Cityn valtauksessa, hän piti voitonpuheen Equalistien kokouksessa Pro-taitamisareenalla. Korra ja Mako saapuivat paikalle valeasuissa ja kertoivat Amonin todellisesta luonteesta. Amon kuitenkin kumosi väitteet poistamalla naamion ja paljastamalla arpensa. Korra ja Mako olivat lähdössä, kun Amon sanoi vanginneensa Tenzinin ja tämän lapset sekä aikovansa poistaa näiden voimat. Mako kuitenkin tyrmäsi hänet, ja Korra vapautti tuulentaitajat. Korra ja Mako pakenivat Amonia ja piiloutuivat varastoon, mutta Equalistijohtaja löysi heidät ja käytti verentaitamista heidän pysäyttämiseensä sekä Korran voimien poistamiseen. Luutnantti oli kuitenkin nähnyt kaiken ja hyökkäsi johtajansa kimppuun pitäen tätä petturina. Amon voitti Luutnantin helposti ja valmistautui poistamaan Makon tulentaitamisvoimat, mutta tämä tyrmäsi hänet salamalla. Mako yritti tämän jälkeen paeta Korran kanssa, mutta Amon pysäytti heidät käyttäen jälleen verentaitamista. Juuri kun hän oli poistamaisillaan Makon voimat, Korra onnistui vihdoin käyttämään tuulentaitamista, ja heitti Amonin ikkunan läpi.

Equalistit näkivät johtajansa putoavan mereen. Kun Amonin naamio nousi pinnalle, he raivostuivat Avatarille ja syyttivät tätä johtajansa tappamisesta. Amon joutui kuitenkin käyttämään vedentaitamista pelastautuakseen hukkumiselta, mikä yllätti hänen kannattajansa, mukaan lukien protestoijan. Kaupunkilaiset huomasivat arven olleen vain maalia, ja että Amon oli vedentaitaja. Amon pakeni paikalta ja päätti lähteä kaupungista Tarrlok mukanaan, mutta heidän ollessaan Mo Ce -merellä, Tarrlok räjäytti pikaveneen tappaen heidät molemmt. Amonin, Hiroshi Saton ja Luutnantin kukistumisen myötä Equalistit jäivät vaille johtajaa.[3]

Hundunin kosto Muokkaa

Unalaq-kriisin myötä vuonna 171 jSk, Republic City kärsi suuria vahinkoja ja monia kaupunginosia evakuoitiin. Silloin jäljellä olevat Euqalistit valtasivat hylättyjä alueita. Pian sen jälkeen vallankumoukselliset tapasivat Hundunin, joka aikoi syöstä maailman kaaokseen. Tietämättöminä hänen todellisista suunnitelmistaan, Equalistit hyväksyivät lupauksen uudesta maailmanjärjestyksestä ja suostuivat auttamaan Avatarin vangitsemisessa ja tuhoamisessa rahapalkkiota vastaan, vaikka joutuivatkin tekemään yhteistyötä Kolmoisuhka-triadin kanssa, sillä vanhus oli palkannut myös heidät.

Seuraavana yönä, Equalistit tainnuttavat Korran nuolilla, kun hän oli tietämättään vaarantanut tapaamisen Hundunin ja rikollisten välillä, ja toivat hänet asuntoon, missä Hundun selitti heille, että heidän on irrotettava Korran qi niin kauan kuin hän oli vielä heikko; Avatar heräsi kuitenkin odotettua aikaisemmin ja pakeni viipymättä huomattuaan taitamisensa olevan poissa. Equalistit yrittivät vangita hänet uudelleen, vaikka hänen onnistui paeta Tuulitemppelisaarelle. Mutta saaren asukkaiden ollessa Eteläisen vesiheimon luona, qi-torjujat ja triadirikolliset olivat vallanneet tulitemppelin ja hyökkäsivät Korran kimppuun tämän saavuttua. Heidät kuitenkin ajettiin saarelta, minkä jälkeen Avatar palasi Republic Cityn keskustaan ja kohtasi suoraan Equalistien pääjoukot löytääkseen vastauksia. Usean hurjan taistelun jälkeen, Korra sieppasi yhden Equalistien mechatankin ohjaajan, joka paljasti heidän olevan liitossa Hundunin kanssa, joka halusi viedä tämän qin.

Kun yritys kidnapata Avatar Yhdistyneessä tasavallassa epäonnistui, Hundun käski Equalisteja vartioimaan Etelänavan henkiportaalia. Siellä vallankumouksllisilla oli suuri määrä hyvin varustautuneita qi-torjujia hidastaaksee Korran etenemistä rannikon vuorten läpi. Kun hän murtautui läpi Nagan selässä, Equalistit lähettivät kolme mechatankkia pysäyttämään hänet ennen henkien metsän edessä olevalla tundralla, mutta tankit tuhoutuivat taistelussa. Viimeisessä kohtaamisessa, Equalistit ja pimeät henget hyökkäsivät Avatarin kimppuun muinaisessa metsässä henkiportaalin lähellä, mutta vallankumoukselliset lyötiin, jolloin Korran esteenä olivat vain pimeät henget. Equalistit kohtasivat Korran vielä kerran mechatankeillaan henkimaailmassa, vaikka heistä ollut vastusta Avatar-tilaa vastaan ja jäljelle jääneet Equalistit pakenivat.[2]

Trivia Muokkaa

EqualistsIcon
  • Equalistien kukistumisesta huolimatta, Tulevaisuuden Teollisuus jatkoi kaksitasojen kehittämistä ja Asami itse testasi niitä. Vesiheimojen sisällissodan aikana Asami ja hänen yhtiönsä rakennuttivat myös mechatankkeja Eteläisen vesiheimon joukkojen käyttöön.
  • Equalistien symboli on punainen ympyrä, joka keskellä on musta kiinalainen merkki 平, joka tarkoittaa "tasaisuutta", "tasoa" tai "rauhaa".
  • Equalistien ideologia perustuu todellisen maailman kommunismiin. Molemmat pyrkivät tasa-arvoisuuteeen sekä poistamaan tietyn yhteiskunnallisen luokan.
    • Heitä voidaan myös verrata Taiping-kapinaan, jota johti Hong Xiuquan 19. vuosisadan lopulla. Kuten Amon väitti olevansa henkien johtama, Hong väitti olevana Jeesus Kristuksen nuorempi veli, ja kuten Equalistit pyrkivät korvaamaan taitajien "sortavan" vallan "oikeamielisellä" Equalistien hallinnolla, Taiping-kapina pyrki poistamaan kiinalaisilta näiden kansanuskonnon ja korvaamaan sen kristinuskolla. Lisäksi, Equalistien onnistuttua hetkeksi valtaamaan Republic City, kapinalliset valtasivat lyhyeksi aikaa suuren osan Kiinasta; kuitenkin, Taipingin taivaallinen armeija onnistui pitämään vallan neljäntoista vuoden ajan.
  • Amon on Equalistien ainut jäsen, joka ei käyttänyt fyysisiä aseita.
  • Molemmilla Equalistijohtajilla, Amonilla ja Hundunilla, oli ääninäyttelijänä Steve Blum.

Viitteet Muokkaa

  1. 1,0 1,1 DiMartino, Michael Dante, Konietzko, Bryan (kirjoittajat) & Dos Santos, Joaquim, Ryu, Ki Hyun (ohjaajat). (14. huhtikuuta 2012). "Welcome to Republic City". The Legend of Korra. Kirja 1: Ilma. Jakso 1. Nickelodeon.
  2. 2,0 2,1 2,2 2,3 Hamilton, Joshua, Hedrick, Tim (kirjoittajat) & Shirahama, Eiro, Jin Ahn, Sung (ohjaajat). (21. lokakuuta 2014). The Legend of Korra. PlatinumGames & Activision.
  3. 3,0 3,1 DiMartino, Michael Dante, Konietzko, Bryan (kirjoittajat) & Dos Santos, Joaquim, Ryu, Ki Hyun (ohjaajat). (23. kesäkuuta 2012). "Endgame". The Legend of Korra. Kirja 1: Ilma. Jakso 12. Nickelodeon.
  4. 4,0 4,1 DiMartino, Michael Dante, Konietzko, Bryan (kirjoittajat) & Dos Santos, Joaquim, Ryu, Ki Hyun (ohjaajat). (21. huhtikuuta 2012). "The Revelation". The Legend of Korra. Kirja 1: Ilma. Jakso 3. Nickelodeon.
  5. DiMartino, Michael Dante, Konietzko, Bryan (kirjoittajat) & Dos Santos, Joaquim, Ryu, Ki Hyun (ohjaajat). (28. huhtikuuta 2012). "The Voice in the Night". The Legend of Korra. Kirja 1: Ilma. Jakso 4. Nickelodeon.
  6. DiMartino, Michael Dante, Konietzko, Bryan (kirjoittajat) & Dos Santos, Joaquim, Ryu, Ki Hyun (ohjaajat). (12. toukokuuta 2012). "And the Winner Is...". The Legend of Korra. Kirja 1: Ilma. Jakso 6. Nickelodeon.
  7. DiMartino, Michael Dante, Konietzko, Bryan (kirjoittajat) & Dos Santos, Joaquim, Ryu, Ki Hyun (ohjaajat). (19. toukokuuta 2012). "The Aftermath". The Legend of Korra. Kirja 1: Ilma. Jakso 7. Nickelodeon.
  8. DiMartino, Michael Dante, Konietzko, Bryan (kirjoittajat) & Dos Santos, Joaquim, Ryu, Ki Hyun (ohjaajat). (2. kesäkuuta 2012). "When Extremes Meet". The Legend of Korra. Kirja 1: Ilma. Jakso 8. Nickelodeon.
  9. DiMartino, Michael Dante, Konietzko, Bryan (kirjoittajat) & Dos Santos, Joaquim, Ryu, Ki Hyun (ohjaajat). (9. kesäkuuta 2012). "Out of the Past". The Legend of Korra. Kirja 1: Ilma. Jakso 9. Nickelodeon.
  10. DiMartino, Michael Dante, Konietzko, Bryan (kirjoittajat) & Dos Santos, Joaquim, Ryu, Ki Hyun (ohjaajat). (16. kesäkuuta 2012). "Turning the Tides". The Legend of Korra. Kirja 1: Ilma. Jakso 10. Nickelodeon.
  11. DiMartino, Michael Dante, Konietzko, Bryan (kirjoittajat) & Dos Santos, Joaquim, Ryu, Ki Hyun (ohjaajat). (23. kesäkuuta 2012). "Skeletons in the Closet". The Legend of Korra. Kirja 1: Ilma. Jakso 11. Nickelodeon.

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki