FANDOM

FirebendingEmblem.png FireNationEmblem.png
Tämä artikkeli kertoo tulentaitajien välisestä kaksintaistelusta. Republic Cityn rikollisjoukosta kertoo Agni Kai -triadi. Zukon ja Azulan välisestä Agni Kaista kertoo Komeetan tehostama Agni Kai.
Zuko vs Zhao.png

Zukon ja Zhaon välinen Agni Kai käytiin vuonna 99 jSk.

Agni Kai on perinteinen tulentaitajien välinen kaksintaistelu, joka on vuosisatoja vanha. Siinä taistellaan oman kunniansa puolesta, ja sen voi voittaa vain polttamalla vastustajaa. Agni Kain lopputulos vaikuttaa kummankin osapuolen kunniaan. Nämä taistelut ovat yleinen tapa ratkaista riitoja, ja ne ovat viihdettä katsojille. Kuninkaallisessa palatsissa on jopa oma Agni Kaille tarkoitettu huoneensa.

Kumman tahansa sukupuolen tulentaitaja voi osallistua Agni Kaihin. Tulen valtiaan voi myös haastaa, mutta niin tapahtuu harvoin, sillä useimmat Tulen valtiaat ovat yksiä parhaimmista tulentaitajista maailmasta.

Menettely Muokkaa

Jos yhdellä tulentaitajalla on riita toisen kanssa, voi hän haastaa tämän Agni Kaihin. Jos haaste otetaan vastaan, taistelijat menevät joko taisteluareenalle tai muulle aukealle paikalle seisomaan selät vastakkain. Taistelijat seisovat, kääntyvät kohtaamaan toisensa, ja aloittavat taistelun gongin kumahtaessa. Asianmukaisessa Agni Kaissa miespuoliset taistelijat taistelevat ylävartalo paljaana. Taistelu loppuu toisen taistelijan polttaessa toista.

Kulttuuri Muokkaa

Agni Kai on ikivanha Tulikansalainen perinne. Tulitaisteluita on taisteltu satoja vuosia riitojen setvimiseksi. Tällaiseen taisteluun turvaudutaan kuitenkin vain, jos mikään muu ei riitä. Vihanpito loppuu Agni Kailla, ja taistelun voittaja on myös riidan voittaja, riippumatta siitä, onko vastustaja elossa vai ei. Agni Kai päättyi harvoin toisen kuolemaan, mutta Sozinin valtakaudella kukistetun vastustajan hengen säästäminen nähtiin heikkouden merkkinä, sen sijaan, että sitä pidettäisiin merkkinä jalomielisyydestä tai armosta.

Tiedetyt Agni Kait Muokkaa

Komeetan tehostama Agni Kai.png

Zuko ja Azula taistelivat Agni Kain oikeudesta Tulen valtiaan kruunuun.

Avatar Kuruk haastoi erään kauppaan matkalla olevan Tulikansalaisen koetellakseen tämän voimia.

Tulen valtias Ozai haastoi kolmetoistavuotiaan poikansa, prinssi Zukon, Agni Kaihin tämän puhuttua kenraali Bujingin suunnitelmaa vastaan sotakokouksessa; Ozai voitti taistelusta kieltäytyneen poikansa polttamalla tämän kasvoja.

Zuko ja Zhao taistelivat Agni Kain Maan valtakunnan satamassa; Zuko voitti, muttei suostunut tappamaan Zhaoa.

Prinssi Zuko ja hänen sisarensa, prinsessa Azula, taistelivat Sozinin komeetan tehostaman Agni Kain oikeudesta kruunuun. Taistelu aiheutti suurta tuhoa läheisiin rakennuksiin johtuen Sozinin komeetan tehostamasta tulentaitamisesta. Azula haavoitti salamallaan Zukoa vakavasti, mutta Katara puuttui taisteluun ja onnistui kahlitsemaan Azulan, voittaen taistelun ja kruunun Zukolle.

Trivia Muokkaa

  • Agni Kait käydään perinteisesti auringonlaskun aikaan.
  • "Agni Kai"-nimi tulee kahdesta sanasta:
    • Agni (अग्नि), sanskritissä "tulta" tarkoittava sana, joka on samankaltainen latinankielisen sanan "ignis" kanssa, josta on johdettu englanninkieliset sanat "ignite" (syttyä), "ignition" (syttyminen), jne. Agni on myös hindulainen tulen ja kuumuuden jumala.
    • Kai (会), japanissa "tapaamista" tarkoittava sana. Sitä käytetään yleensä liiketapaamisesta, mutta se voi myös tarkoittaa yleistä, kahden tai useamman henkilön välistä tapaamista.
  • Bengalinkielessä agni (অগ্নি) tarkoittaa "tulta" ja sanan kai (কাই) mahdollinen käännös on "riita"; täten agni kain (অগ্নি কাই) merkitys olisi "tuliriita".
  • Agni Kai on myös Zukon ja Zhaon välisen taistelun aikana soitetun kappaleen nimi.
  • Avatar: The Last Airbenderissä käytiin kolme Agni Kaita, ja Zuko osallistui jokaiseen; hän osallistui kaksintaisteluun isäänsä Ozaita, amiraalia Zhaoa, sekä prinsessa Azulaa vastaan.

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki